יו"ר ועדת הכספים גפני: "אי אפשר לאשר את הצו על האלכוהול"

ועדת הכספים האריכה היום את הצו על האלכוהול בשלושה ימים עד לתחילת מארס ■ הרפורמה שמציג האוצר אמנם תביא לעלייה במחירי המשקאות הזולים אך מחירי האלכוהול המיובא היקר יוזלו בעשרות אחוזים

ועדת הכספים האריכה היום (ד') את הצו על האלכוהול בשלושה ימים. בדיון על צו האלכוהול שנערך היום אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי בדיון הקודם עמדת חברי הוועדה הייתה נגד אישור הצו שהביאה רשות המיסים: "האלכוהול היא מכת מדינה חברתית והצו יפחית חלק ממחירי האלכוהול. חברי הוועדה אינם יכולים לאשר צו כזה. עם זאת אי אפשר להתעלם מהאמנות הבינלאומיות והמחויבות של ישראל לעמוד בהם".

יו"ר הוועדה ציין כי קיבל מכתב משגרירי מדינות, ביניהם מארה"ב ובריטניה בו קראו לו לאשר את הצו: "הם כותבים שהדבר קשור לתהליך הצטרפותה של ישראל ל-OECD. זהו תקדים ששגרירים זרים מתערבים בנושאים פנימיים, תארו לעצמכם ששגריר ישראל בארה"ב יכתוב מכתב כזה ליו"ר ועדת הכספים האמריקאי".

סמנכ"ל רשות המיסים, בועז סופר, הציג לוועדה חלופות לעדכון המס על האלכוהול מעבר לצו הנוכחי שביקש מחברי הוועדה לאשר.

על פי החלופות יהיה מס קצוב על האלכוהול בעלות של 70 או 80 שקל לליטר. "אנחנו מייקרים באופן קטגורי את כלל המוצרים שעלותם עד 90 שקל, אך בכל חלופה, יוזל האלכוהול היקר", אמר.

גפני אמר כי פנה אליו מנהל רשות שדות התעופה ואמר כי הצו יפגע קשות בהכנסות הדיוטי פרי כי הציבור יקנה את האלכוהול היקר בישראל ולא אצלם - "אך מעבר לפגיעה בהם, העובדה כי האלכוהול היקר יותר, יעלה פחות בארץ ישפיע רבות על צריכת האלכוהול, והוועדה לא יכולה לתת לכך לגיטימציה, יש לנו אחריות כבדה כאן".

לסיכום הדיון אמר גפני כי מאחר שהצו הנוכחי עתיד לפקוע ב-1 במארס, הוא מביא להצבעה את הארכתו בשלושה ימים בלבד, עד ה-3 במארס "כדי שלא ליצור וואקום".

כזכור, בתחיל החודש סירבה הוועדה לאשר את הרפורמה. זאת כיוון שהרפורמה שמציג האוצר אמנם תביא לעלייה במחירי המשקאות הזולים אך מחירי האלכוהול המיובא היקר יוזלו בעשרות אחוזים.

אם יצביעו חברי הכנסת בעד התקנות יוטל מס קנייה אחיד על משקאות אלכוהוליים בשיעור של 50%, דבר שיביא לכך שהמשקאות הזולים המכילים אחוז אלכוהול גבוה, כמו וודקה, יתייקרו משמעותית, אולם מחירי האלכוהול המיובא היקר, כמו ויסקי, יוזלו ב-50%. כך למשל, מחירו של בקבוק וודקה שעמד קודם לכן על 107 שקל, יעמוד עתה על 82.5 שקל, בקבוק ויסקי שמחירו לפני הרפורמה עמד על 179 שקל יעלה עתה 114 שקל, כמעט כמו 24 בקבוקי בירה גולדסטאר, שמחירם עתה יעמוד על 113 שקל.