מי הם עורכי הדין הטובים בארץ בתחומי המשפט המסחרי?

חברת הדירוג הבריטית "צ'יימברס אנד פרטנרס" פירסמה את הדירוג, המבוסס על גודל העסקאות וכן על עשרות ראיונות שנערכים לאורך השנה עם לקוחות ומשרדי עורכי הדין שהשיבו באופן אנונימי

בראשית כל שנה נשטף שוק עורכי הדין בגל של דירוגים ומדריכים מקומיים ובינלאומיים, המדרגים את עורכי הדין לפי נתוני גודל, איכות, הכנסות וכל הבא ליד. השבוע מפרסמת חברת הדירוג הבריטית "צ'יימברס אנד פרטנרס" את המדריך הבינלאומי שלה לשנת 2010, ובו, בין השאר, דירוג עורכי הדין והפירמות בישראל. מדריך "צ'יימברס אנד פרטנרס" - שממצאיו מבוססים על מחקר מקיף שנערך לאורך כל השנה - הוא אחד המדריכים הנחשבים בתחום עריכת הדין. מדי שנה הוא מדרג את הפרקליטים והמשרדים הטובים בארץ, בתחומי המשפט המסחרי, שהשנה נכללים בהם: שוק ההון, בנקאות ופיננסים, מיסים, ליטיגציה ופתרון סכסוכים, חברות ומיזוגים ורכישות, נדל"ן וקניין הרוחני.

הדירוג מבוסס בראש ובראשונה על גודל העסקאות, וכן על עשרות ראיונות שנערכים לאורך השנה עם לקוחות ומשרדי עורכי דין, שהשיבו באופן אנונימי ואינם יכולים לדרג את עצמם. מכיוון שרק לפני כחודש פורסם ב"גלובס" דירוג משרדי עורכי הדין של חברת דן אנד ברדסטריט - בחרנו הפעם להתמקד בדירוג עורכי הדין של צ'יימברס ולא בדירוג הפירמות. בכל תחום דורגו הפרקליטים בשתיים עד 4 קבוצות איכות, ללא דירוג פנימי בתוך כל קבוצה, והנבחרים המאושרים זכו למחמאות ולפרגון כה רב עד שהנייר כמעט הסמיק.

המלכה-האם

מי שזוכים ל"מעמד-על" בדירוג, ומדורגים בשתי קטגוריות אפילו מעל קבוצת האיכות הראשונה של עורכי הדין, הם עורכת הדין רות אורן ממשרד עוה"ד ש. הורוביץ, הנחשבת למלכה-האם של משפט העסקים בישראל; ועו"ד חנינא ברנדס, ממייסדי משרד נשיץ-ברנדס. אורן מדורגת בקטגוריית ה"בכירים ביותר" בתחום המיזוגים והרכישות, לצידו של ברנדס, וכן בתחום הבנקאות והמימון. ברנדס מדורג כ"בכיר ביותר", לבדו, גם בקטגוריית החברות, בתת תחום היי-טק.

אורן, הנמנעת בקנאות מחשיפה תקשורתית לאורך השנים, מוגדרת במדריך כ"מוכשרת באופן קיצוני" וכ"איכות טהורה". על ברנדס נאמר ש"הוא ראש הפרקטיקה במשרד (ההיי-טק), שמסוגל לצייר יריעה רחבה של התנסויות בעסקאות היי-טק מורכבות".

בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הבנקאות מדורגים עו"ד אנטוני בלוך ממשרד ש. הורוביץ ("רואה את התמונה הכוללת ומבין באופן ברור את הצרכים של הבנק"), עו"ד אלן סאקס, ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ש"ממשיך לזרוח מעל המתחרים בעסקאות בנקאות מורכבות", וכן עו"ד דליה טל, "כוח ידוע בסקטור הבנקאות המקומי", שבנתה בסיס לקוחות נאמן ומהוללת בעקבות "יכולת משא-ומתן יוצאת מן הכלל".

את תת-התחום, מימון פרויקטים (ותשתיות), מובילים 5 עורכי דין: עו"ד אדם איתן, ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, שעליו נאמר "אחד מעורכי הדין הטובים ביותר בתחום מימון הפרויקטים בישראל", "מסוגל לספק תגובה מהירה ללא קשר לשעה או למורכבות הנושא"; עו"ד יונתן פינקלסטון, ממשרד עוה"ד תדמור, ממשיך את הרשימה וידוע, כך במדריך, כמי שמספק ללקוחותיו "שירות מסור וללא דופי" וכעו"ד "מנוסה, אחראי ונבון".

לצידם נמצאים השותפים עוה"ד יוסי לוי ונועה מידן, ממשרד לוי-מידן. מקורות המדריך משבחים את היכולת של השותפה הצעירה מידן להביא את העסקה לגמר ב"דרך הטובה ביותר", בלי שהיא תיתקע בנקודות טריוויאליות. את רשימת הבכירים ברמת הדירוג הראשונה בתת-התחום חותם עו"ד מארק פיליפס, מהרצוג-פוקס-נאמן, שלקוחותיו מעריכים את "הגישה האחראית שלו והיכולת לעבוד עם הלקוחות כדי למצוא את הפיתרון הראוי".

"הבכירים ביותר" בתחום הליטיגציה ופתרון סכסוכים (נזכיר: מעל קבוצת האיכות הראשונה) הם פרופ' יובל לוי, מייסד משרד יובל לוי, ועו"ד גד נשיץ, שעליו אומרים הקולגות שהוא ""way up there (בתרגום חופשי: הרבה מעל כולם), ו"מבכירי ותיקי השוק בתחומי המשפט הימי ודיני הביטוח".

איכות טהורה

בקבוצת האיכות הראשונה בתחום מדורגים עוה"ד ראובן בכר, ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון (שהקולגות אומרים עליו שהוא "מחלקה ראשונה", ו-"אם אתה לקוח עסקי שמחפש מתווך או בורר שיכול לספק פתרונות עסקיים-משתלמים, הוא אחד הראשונים שתרצה ללכת אליהם"); עו"ד רם כספי הוותיק (ש"נותר אור מוביל לנבחרת (הליטיגציה), חרף העובדה שהפרקטיקה שלו כוללת גם את תחום המיזוגים והרכישות, הון סיכון ונדל"ן", ומתואר גם כ"מצוין" וכ"ליטיגטור מהמחלקה הראשונה"); עו"ד אלכס הרטמן ממשרד ש. הורוביץ (שלקוחותיו מתארים אותו כ"קשוח וידען, אך בה בעת גמיש"), עו"ד שוקי (יהושע) חורש, גם הוא ממשרד ש. הורוביץ ("עורך דין מצוין, פרקטי, יסודי ומבריק - אחד הליטיגטורים המובילים בישראל"); ורלי (ישראל) לשם, ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם וברנדווין (שנסקרי המדריך מעריכים את "שיקול הדעת, היכולות, החזון וראיית הנולד" שלו).

בתחום שוק ההון מככבים 4 עורכי דין בקבוצת האיכות הראשונה: עו"ד עודד ערן, ממשרד גולדפרב (עו"ד שוק הון מוכשר באופן יוצא דופן"), עו"ד קליף פליג, ממשרד מיתר-ליקוורניק ("לשעבר עו"ד בוול-סטריט", "מוערך מאוד בשוק ההון, כמו גם במיזוגים ורכישות"), עו"ד דוד חודק, המככב בכותרות בעקבות דו"ח ועדת חודק להסדרת שוק הנפקות האג"ח הקונצרני ("עו"ד 'אלף-אלף' בתחום שוק ההון"; "איכות טהורה"; "לקוחות מעריכים את הניסיון שלו והיכולת "לגרום לעסקה לעבוד - הוא גורם לכך שהכול יקרה בדרך הנכונה"); ועו"ד אהרון למפרט, ממשרד נשיץ-ברנדס ("עו"ד מצוין ומתחשב", "בעל יכולת פנטסטית לפרוץ דרך בעיות ולפתור אותן").

בקבוצת האיכות הראשונה בתחום המיזוגים והרכישות מתחלקים בבכורה 9 עורכי דין בולטים: רם כספי ("עו"ד מקושר ומולטי-דיסציפלינרי", "תופר עסקאות נפלא ועקשן במציאת נקודת איזון-האמצע שתוביל לביצוע העסקה"); אשוק צ'נדרשיקר ("סטנדרטים גבוהים במתן שירות"), ועודד ערן (קולגות אומרים ש"היו גאים להיחשב לשווים לו") ממשרד גולדפרב; קליף פליג ("מבריק. חד כתער"); דוד חודק, ברי לבנפלד ("אחד מעורכי הדין המומלצים בתעשייה"); פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ("סופר-סטאר אמיתי בעסקאות תאגידים"); אלן סאקס ("עם עושר של ניסיון בינלאומי, ממשיך להיות אחד השחקנים המובילים בתחום"); ודויד שפירא ממשרד יגאל ארנון ("בעל ניסיון עשיר ומעורבות בעסקאות הביג-טיקט").

בתת-התחום, דיני תחרות והגבלים עסקיים, מדורגים בראש הרשימה עוה"ד צבי אגמון (עו"ד יוצא מן הכלל בתחום"), ראובן בכר ("חסר פניות, קשוב והגיוני") וטל איל-בוגר ("מומחית לתחום"), ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, דודי תדמור, לשעבר ראש רשות ההגבלים העסקיים, ועו"ד ניב זקלר ממשרד וינשטוק-זקלר, שם מרענן בדירוג ("פרקטיקאי מוערך ובעל התמחות חזקה").

בתת-התחום השני של דיני החברות, ההיי-טק, שולטים אשוק צ'נדרשיקר, ברי לבנפלד, אורי רוזן, ממשרד הבוטיק אורי רוזן ("עו"ד מצוין עם מגוון רחב של כישורים"), ואלון אשר ממשרד הרצוג-פוקס נאמן ("עו"ד מעולה, בעל תפיסה יסודית של ענייני ההיי-טק").

עוה"ד אלדר בן-רובי ומאיר לינזן, ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; פנחס רובי, הארי קירש ממשרד יגאל ארנון; משה שקל ועו"ד זיו שרון, שייצר השבוע כותרות בשל עזיבתו את ביתו המקצועי, משרד אלתר, לטובת משרד עצמאי, לאחר 17 שנה - מרכיבים את רשימת המובילים בתחום המס.