צביעות, דמגוגיה ופחדנות

עיתונאים העובדים בעיתונים צהובים ומאשימים את "הציבור" בכך שהוא צהוב - הם פחדנים

"אין מה לדבר. אנחנו לא מדינה בריאה בנפשה. כל אירוע ציבורי אצלנו הוא אושר גדול או קטסטרופה. איך לא לקחו בחשבון את המצלמות, שואל כל גאון תורן, ואיך העזו להשתמש בדרכונים מזויפים, מזדעקת קריינית צמרת" וכו'. זהו קטע ממאמר שפורסם הבוקר (ד') בעניין החיסול בדובאי. ולמה הוא ראוי לציטוט? - מכיוון שיש בו כל מה שמאפיין את העיתונות הרעה אצלנו. יש בו גם צביעות, דמגוגיה, הדחקה ומידה רבה של פחדנות. ועכשיו אסביר.

המאמר הוא של אלכס פישמן, שהוא פרשן ביטחוני ב"ידיעות אחרונות", שבו פורסם המאמר. ואני אומר לכותב כך: לפני שכתבת, האם העפת מבט בעמודי העיתון שאתה חלק ממנו? לו עשית זאת, היית בוודאי שואל את עצמך - האם המדינה היא זו המפרסמת כותרות שהיום משבחות ומחר תולות במרכז העמוד הראשון? הרי מי שעושה זאת היא הכתיבה הצהובה בכלי התקשורת הבולטים: "מעריב", "ישראל היום", ערוץ 2, ערוץ 10 - ובעיקר העיתון שלך, אלכס פישמן. יש בכלי תקשורת אלו, וגם בשלך, השתוללות של כותרות וולגריות, צרחניות, מטופשות - ובעיקר בלתי אחראיות, כפי שאתה טוען בצדק.

אתה לא היחיד שמטיל על ה"מדינה" ועל הציבור את העוולות של סוג העיתונות שאתם מועסקים בו. יש עוד עיתונאים ושדרנים כמוך. אצלכם בעיתון קיים נחום ברנע, למשל, המתבשם במאמרים נגד הצהוב והנמוך. כשאומרים לו הלו, ומה עם כותרות העיתון שלך, הוא מרביץ גלגול עיניים ענקיות: אני אומר את דעתי, אני לא אחראי על עריכת "ידיעות אחרונות".

אבל מי משגע את המדינה אם לא העיתונים והטלוויזיה הנמוכה שלכם עם הכותרות והכתיבה ההיסטרית. ובכלל, רבותי העיתונאים, ממתי אתם כותבים רק על דברים שאתם אחראים להם?

אם קיים רצון אמיתי לשנות את אווירת טירוף המערכות, את ייצור האלים וניתוצם במחי מקלדת, מתוך בורות, וולגריות, ותאוות הסנסציה - זה לא יקרה אם חיצי הביקורת יופנו אל "המדינה", שזה שום מקום. יש לזה סיכוי לקרות רק אם עיתונאים רציניים יאזרו קצת אומץ ויכוונו את ביקורתם לכתובת הרלוונטית, גם אם הכתובת הזאת היא מקום עבודתם, וגם אם האחראים הם נותני לחמם.

אם עיתונאים אינם מסוגלים לעשות זאת, אז שלא יכתבו בכלל על הנושא הזה. כי עיתונאים הכותבים נגד התופעה הצהובה - הם בעצמם עושים את מה שהם מבקרים.

ועוד קטע

"זה לא שידור ציבורי, אולי שוד ציבורי ... האזרחים משלמים, ומה הם מקבלים בדיוק?" הקטע הזה הוא מ"מעריב" של אתמול, והוא נכתב בהקשר של ערוץ 1. הכותב: יעקב אילון. כן, זה מערוץ 10.