כדאי? אינטל מוכנה ליצור 400 מקומות חדשים - אך דורשת ממדינת ישראל מענק של מיליון דולר לעובד

המענק הקודם לאינטל השתלם למדינה, אך הפעם ישראל מעוניינת להבטיח שהחברה תהווה עוגן תעסוקתי בפריפריה ■ אם מחלקים את סכום המענק שניתן ב-2005 במספר העובדים, הרי שהמענק לכל עובד היה אז 250 אלף דולר ■ אינטל: "על ישראל להציע תנאים תחרותיים"

האם המענק שאינטל מבקשת לצורך הרחבת המפעל של אינטל ישראל בקריית גת, בסך כ-400 מיליון דולר, ישתלם בסופו של דבר למדינה?

לרשויות נותרו חודשיים להתלבט בסוגיה ולהחליט אם להיענות לבקשה. אינטל, המתכננת לבנות אגף חדש במפעל החברה בקריית גת, FAB 28, מתכוונת להשקיע בכך 2.7 מיליארד דולר. מהמדינה היא מבקשת לממן 15% מהסכום הכולל, כלומר, 405 מיליון דולר, ובתמורה היא תבטיח תעסוקה ל-400 עובדים חדשים. כלומר, היא למעשה מבקשת מיליון דולר לעובד.

זו לא הפעם הראשונה שאינטל מגישה בקשה למענק בסדר גודל כזה, אולם בפעם הקודמת, היא הניבה למדינה החזר גבוה מהצפוי. על סמך ניסיון העבר, ניתן היה להניח שהמדינה תיענה לבקשת המענק, אך הפעם מתלבטים ברשויות ומעלים שאלות ביחס לתרומת המפעל לקריית גת ולפריפריה. בסופו של דבר מי שיכריע בסוגיה הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"אינטל עמדה ביעדים"

בהקמת המפעל בקריית גת, שאושרה בסוף 2005, השקיעה אינטל 4.4 מיליארד דולר. לחברה אושר מענק של 15%, שהיו שווים אז 525 מיליון דולר.

עד כה קיבלה אינטל ממרכז ההשקעות של התמ"ת 500 מיליון דולר כמעט, והיתרה צפויה להתקבל השנה, "כיוון שהם עמדו ביעדים מעל ומעבר לנדרש", כדברי חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות של התמ"ת. לדבריו, "החברה הוכיחה לאורך כל השנים יציבות, גם בתקופות קשות, והניבה תוצאות מאוד חיוביות למשק הישראלי".

אינטל החלה להפעיל את FAB 28 בסוף 2008. היא התחייבה להעסיק כ-2,200 עובדים באופן ישיר ו-1,800 עובדי קבלן, ועמדה בכך.

תחזית המכירות שהציבה למפעל היתה 2.9 מיליארד דולר בשנה, ובפועל, מספטמבר 2008 עד סוף 2009 ייצאה מהמפעל 3 מיליארד דולר ויותר, ובסה"כ ייצאה אשתקד ב-3.4 מיליארד דולר - קפיצה של 145% לעומת 2008. היקף הייצוא של המפעל צפוי להסתכם ב-2010 ב-3.4 מיליארד דולר, כ-10% מסך היצוא של ישראל.

אינטל התחייבה לבצע רכש גומלין בישראל, כלומר לקנות חלק מהציוד ומהשירותים בישראל במקום במדינות אחרות (סעיף המוגדר כ-Best Effort), והיא אכן עומדת בכך: ב-2009 ביצעה בישראל רכישות בסך 700 מיליון דולר מכ-1,100 ספקים מקומיים. בסך הכל, מאז 2006 הסתכמה התרומה של החברה לתעשייה הישראלית ב-3.1 מיליארד דולר. מתוכם, 2.8 מיליארד דולר באמצעות רכישות מחברות מקומיות כתחליפי יבוא וברכישה מספקים ישראלים שהוסמכו כספקי אינטל העולמית.

"הם שדרגו את היכולות של הספקים האלה במדינה, העלו אותם ליגה", מבהיר צאיג. "ספק שעבד עם אינטל מספק שירות טוב יותר וכך גם הוא נתפס בתעשייה".

כמו כן, נרשמו מכירות בהיקף של 300 מיליון דולר של מוצרים שפותחו בעזרתה של אינטל עבור חברות אחרות. במילים אחרות, אינטל שימשה במסגרת סעיף ה-Best Effort כבית גידול לטכנולוגיות ישראליות.

יתר על כן, אינטל ביצעה אז את ההשקעה בזריזות - בתוך שלוש שנים וחצי, בעוד שכתב האישור התיר לה לפרוס את ההשקעה על פני חמש שנים, כמקובל.

פריפריה אמיתית

אם הכל כל כך טוב והמענק הוכיח את העצמו, מה בעצם הבעיה? למה המדינה מתלבטת כעת אם לתת מענק נוסף?

אם מחלקים את סכום המענק שניתן ב-2005 במספר העובדים, הרי שהמענק לכל עובד היה אז 250 אלף דולר, ואילו הפעם אינטל מבקשת מיליון דולר לעובד.

באינטל כוללים בחישוב גם את העובדים העקיפים - החברה אמנם מעסיקה בישראל 6,500 עובדים בקירוב במישרין, אך על פי נתונים שבידי התמ"ת, סך העובדים הניזונים ממנה בעקיפין הוא פי שלושה ויותר, ובכל זאת, המדינה מחשבת רק את העובדים הישירים שבגינם החברה מבקשת את המענק.

מאחר שבפרמטר הזה מדובר הפעם במענק הרבה יותר גבוה, כדי שהוא ישתלם למדינה, היא תדרוש מאינטל להתחייב להקים בתוך 10 שנים מפעל חדש בארץ באזורי הפריפריה ה"אמיתיים". כלומר, בבאר שבע בדרום או הרחק בצפון הארץ.

הדרישה הזאת נובעת מהמסקנות שהוסקו לאחר הקמת המפעל הקודם בקריית גת, כשהתברר שהמיקום אינו פריפריאלי באמת, מאחר שרבים מהעובדים מתגוררים בערים כמו מודיעין וראשון לציון ושבים בתום יום העבודה לביתם. המדינה מעוניינת שאינטל תהווה עוגן תעסוקתי לתושבי הפריפריה ועוגן עסקי שיצמיח סביבו עסקים נוספים.

בכיר באינטל הבהיר ל"גלובס", כי במאבק הורדות הידיים שמתנהל בין אינטל למדינה בשאלת המענק, אין בכוונת אינטל למצמץ. "ישראל צריכה לדעת שעליה להציע תנאים תחרותיים, כפי שמציעות אירלנד, מדינת ניו יורק ומקומות אחרים", אמר. "על ישראל להעריך את התרומה של אינטל למדינה במובנה הרחב, ולא לספור אותה לפי דולר לראש".

מפת אינטל-
 מפת אינטל-