בורסת ת"א סגרה חודש חיובי בירידות: המעו"ף איבד 1.1%

ביום ראשון לא יתקיים מסחר בבורסה לרגל חג הפורים ■ המעו"ף איבד השבוע 0.5% אך הוסיף בפברואר 3.6% ■ אופציות המעו"ף פקעו בעלייה של 0.5% ■ זרח נותרה ללא שינוי לאחר יום מסחר סוער

בסיום המסחר סגרה הבורסה של ת"א ברמות הנמוכות של היום, כאשר המעו"ף ירד ב-1.1% וחתם מעט מתחת לרמה של 1,160 נקודות המהווה נקודת תמיכה טכנית חזקה. המשקיעים נצמדו לחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט, אשר גם בהם החריפו הירידות לאחר פרסום נתונים חלשים משוק העבודה וירידה של 0.6% במדד הליבה של הזמנות המוצרים.

בתחילת היום התרחשה בשוק פקיעה חיובית של האופציות על מדד המעו"ף שעלה ב-0.5% ופקע ברמה של 1,178 נקודות, אך מיד לאחר מכן עברה הבורסה לירידות. מחזור המסחר בפקיעה היה גבוה כצפוי - כמיליארד שקל - ובסיום המסחר הסתכם המחזור שהיה גבוה מהממוצע בניטרול הפקיעה ב-2.97 מיליארד שקל.

הסיבה ללחץ על השוק היא (שוב) הצרות של יוון. מפיראוס נשמעים קולות דאגה באשר לחובות העתק של יוון, כאשר סוכנויות הדירוג מודי'ס ו-S&P מאיימות להוריד שוב את דירוג האשראי של יוון, מחשש שהיא לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה. למרות שהאיחוד האירופי הכריז כי הוא יסייע ליוון, פרטי התוכנית טרם נחשפו לחלוטין ובמדינה נמשכות הפגנות הענק של האזרחים שמוחים כנגד הקיצוצים המאסיביים שמתכננת הממשלה.

האי-ודאות ביוון גרמה הן להיחלשות האירו בעולם והן לירידות בשוקי המניות. רק אמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות לאחר שיו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, שיגר מסר הרגעה למשקיעים ואמר שהריבית תיוותר אפסית למשך תקופה ארוכה. ואולם, בדברים שנשא ברננקי בבית הנבחרים בוושינגטון, הוא הביע חשש להמשך ההתאוששות הכלכלית בארה"ב; נוסיף לכך את התחדשות החששות לעתידה הכלכלי של יוון ונקבל קוקטייל דובים בשוקי המניות.

כאמור, המשקיעים בת"א מגיבים היום בעיקר לנעשה בשוקי העולם. היום סגרה הבורסה את חודש פברואר כיוון שביום ראשון לא יתקיים מסחר לרגל חג הפורים. מתחילת החודש עלה מדד המעו"ף ב-3.6% כאשר בשבוע האחרון הסתכמה הירידה בו ב-0.5%. עוד בלטו מדד התל-טק שעלה השבוע ב-1.2% ובחודש האחרון זינק ב-8.3%. לעומת זאת מדד הבנקים שאיבד היום 1.7% איבד השבוע 3.8% ובפברואר מסתכתמת הירידה בו ב- 0.65%.

נתוני מאקרו רבים לא פורסמו היום, למעט הרכישות בכרטיסי האשראי לחודש ינואר, המעידות על מצב הצריכה הפרטית שמהווה כ-40% מהתמ"ג בישראל. לפי נתוני הלמ"ס, הרכישות בכרטיסי אשראי עלו ב-0.7% בינואר (לעומת דצמבר) וזאת לאחר עלייה של 1.4% בחודש הקודם.

אבוקה ונפט ב"צוק תמרור 4"

מניות חיפושי הנפט שוב ליבו את התקווה בלב המשקיעים כאשר אבוקה פרצה היום בקידוח "צוק תמרור 4" שבאיזור ים המלח ומניות זרח אבנר ודלק קידוחים זינקו בתחילה אך לאחר דברי הצינון של ההנהלה סגרה זרח ללא שינוי ואילו מניות קבוצת דלק סגרו בירידות. בצהריים הוציאה זרח דיווח לבורסה בו ניסתה להרגיע את המשקיעים, ומסרה כי מבחני ההפקה בעיצומם ורק בסיומם ניתן יהיה לדעת אם הכמות שהתגלתה מסחרית אם לאו.

טאואר המשיכה לרכז עניין לאחר שאתמול פרסמה את הדו"חות הכספיים שלה לשנת 2009, לצד תחזית להכנסות של 500 מיליון דולר ב-2010. זמן קצר לאחר הדו"חות הוציא בית ההשקעות זאקס המלצת "תשואת יתר" למניה, עם מחיר יעד של 3.5 דולר - גבוה ב-125% על מחיר השוק.

נייס זכתה להמלצת "תשואת יתר" מבית ההשקעות אופנהיימר, אשר הצמיד לה מחיר יעד של 38 דולר למניה. "בעקבות פגישות של הנהלת החברה, אנו בטוחים בתחזיות שלנו לנייס; צבר ההזמנות של החברה בשיא והיא ממשיכה באסטרטגיית הרכישות שלה", כתבו האנליסטים.

בנק אגוד הוא הבנק הראשון מבין הגדולים שפרסם היום את תוצאותיו הכספיות. הבנק סיים את 2009 עם רווח נקי של 115 מיליון שקל זאת, לעומת רווח של 54 מיליון שקל ב-2008 - עלייה של 113%. התשואה להון העצמי עמדה על 6.6%, לעומת 3.4% ב-2008. ההפרשה לחומ"ס - 94 מיליון שקל.

בקרב מניות הנדל"ן, דלק נדל"ן ומבני תעשיה המשיכו לרכז עניין לאחר שדלק נדל"ן חיסלה את שארית החזקתה במבני תעשיה, כאשר מכרה אתמול מניות ב-204 מיליון שקל במחיר של 6.2 שקל למניה. רבוע נדל"ן מרכזת עניין לאחר שנודע כי היא ביחד עם קבוצת גינדי בדרך לזכות במתחם השוק הסיטונאי. זאת לאחר בעלי השוק הסיטונאי הגיעו להסכמות עם החברות במהלך דיון שהתמשך כל הלילה.

מניית הביומד מדטכניקה נסחרה על רקע הודעתה כי תמכור זכויות ההפצה למוצרי חברת אולימפוס ב-26 מיליון שקל. המכירה מגיעה בעקבות שינוי הבעלות על המוצרים בחו"ל, לאחר שחברת Beckman Coulter רכשה את חברת הדיאגנוסטיקה של אולימפוס. בקמן נוהגת להפיץ את מוצריה בישראל דרך חברת טבע מדיקל.

ביונדווקס המפתחת חיסון אוניברסאלי לשפעת דיווחה כי חתמה על מזכר הבנות עם קרן יורקוויל לפיו הקרן תעניק לחברה קו אשראי בהיקף של עד 7 מיליון דולר בתמורה להקצאת מניות, שכמובן תגרום לדילול המחזיקים הקיימים במניות החברה.

[לאתר המעו"ף]