טל סחר רוצה לגייס 50 מיליון דולר לקרן השקעות בדור הבא של הדוודים

הזרימה בינתיים לקרן 3 מיליון שקל מתוך 5 מיליון דולר שבכוונתה להעביר אליה ■ המטרה: להקים ברחבי העולם מפעלים בבעלות משותפת עם טכנולוגיות חדשניות ■ אלי כהן, מנכ"ל טל סחר: "התחלנו לדבר עם משקיעים פרטיים, וכבר יש היענות"

מספר קרנות ממוקדות קלינטק קמו בישראל בשנים האחרונות, ועכשיו מתכננת חברת דודי השמש הוותיקה, טל סחר, להקים קרן נישה בתחום. לפי התוכנית, הקרן תיקרא Exxen, ותשקיע בטכנולוגיות שמייצרות זיקה בין דודי שמש וחשמל חכמים לבין ייעול אנרגטי. טל סחר תנסה לגייס עבורה 50 מיליון דולר - יעד שאפתני למדי, שימים יגידו אם ימומש.

טל סחר, שהוקמה ב-1955, היא חברת דודי השמש והדוודים החשמליים השנייה בגודלה בישראל, אחרי כרומגן. בשנים האחרונות החלה לייצא, וכעת היא רוצה להמשיך להתפתח.

לדברי הבעלים והמנכ"ל המשותף, אלי כהן, "אנחנו רוצים לשים דגש על מכירת הידע בצורה של שותפויות ברחבי העולם, כשהניסיון והבקיאות שלנו מקנים לנו ביטחון בהחזר של הכסף". לשם ההתרחבות הזו, החברה מקימה את הקרן.

הכוונה היא להגיע באמצעות הקרן להחזקה בטכנולוגיות חדשניות שימקסמו את היעילות של הדוודים, וירחיבו את הפתרון שהדוודים מציעים. לפי התוכנית, הטכנולוגיות ישולבו במפעלי ייצור לדוודים ברחבי העולם, שטל סחר תקים עבור יזמים ברחבי העולם ותהיה שותפה בבעלות עליהם.

ובאילו טכנולוגיות מדובר? למשל בבקרי אלקטרוניקה שיותקנו בדוודים ויספקו נתונים לצרכן ולחברת החשמל. כך, באמצעות הודעות SMS, הצרכן יוכל להודיע לדוד מתי להתחיל לפעול וגם לקבל מהדוד מידע על כמות המים שיש בו, וכן המים העודפים בדוד יתועלו ממנו למכונת הכביסה.

מכוונים למשקיעים פרטיים

היוזמה נולדה מתוך כך שהחברה קיבלה לדבריה פניות רבות לסיוע בהקמת מפעלים לייצור דודי שמש בעולם. "הפניות הן להשתמש בידע התעשייתי וההנדסי שלנו. יש לנו כרגע מו"מ בטקסס, בדרום אפריקה ובספרד. הרעיון הוא שהקרן תשקיע במיזמים המשותפים עם אותן מדינות, שכן אנחנו מעוניינים להיות שותפים במפעלים", מספר כהן.

לדבריו, "בכל העולם עכשיו מחוקקים חוקים שמחייבים התקנה של דודי שמש, כי זה מוצר יחסית לא יקר אבל מאוד אפקטיבי בניצול השמש לייצור מים חמים. התחלנו לדבר עם משקיעים פרטיים, וכבר יש היענות".

Exxen נרשמה כחברה ברשם החברות בינואר השנה, ולדברי כהן, "אנחנו כעת בשלב של גיוסים ראשוניים". טל סחר עצמה כבר הזרימה 3 מיליון שקל לקרן מתוך סך של 5 מיליון דולר שבכוונתה להעמיד לטובתה. Exxen מכוונת למשקיעים פרטיים, כשהשאיפה היא לסגור מחצית מהסכום השנה ואת המחצית השנייה ב-2011.

לדבריו, במסגרת הקמת מפעל לייצור דוודים בספרד, החברה עברה בדיקת נאותות (דיו-דיליג'נס) על-ידי השותפה הספרדית וחברות פיננסים מקומיות, ויעד הגיוס שלה נמצא ריאלי. עוד הוא מציין, כי רק הקמת מפעל דוודים מסוג המפעלים שבכוונת החברה להקים ברחבי העולם, כרוכה באירופה בעלות של 50 מיליון אירו.

שניים מהשותפים בניהול הקרן הם כהן עצמו ויעקב כחלון - שותפו לבעלות ולניהול טל סחר (וגם גיסו), המציינים לזכותם ידע של 50 שנה בתחום דודי השמש. הצלע השלישית היא גיא מורג, יזם היי-טק שמוכר למשקיעי הון סיכון מקומיים.

מורג שימש בתפקידים בכירים בחברת EFI של אפי ארזי בלוס אנג'לס, ובהמשך ניהל את EFI ישראל, החברה-הבת. לאחר-מכן הקים שני סטארט-אפים שנמכרו - הראשון היה PixCom מתחום הצילום הדיגיטלי, שמוזג לתוך Zing נטוורקס, בה כיהן כנשיא לפיתוח עסקים בינלאומיים. בהמשך הקים את הסטארט-אפ Bamboo, שפיתח טכנולוגיה להעברת שידורי וידיאו על-גבי רשתות סלולריות, אשר נרכש בתחילת 2009 על ידי Runcom הישראלית.

המטרה: החזר שנתי של 15%

באשר למתווה הקרן, הכוונה היא להשקיע בכל מיזם לא יותר מ-10% משווי הקרן, כלומר לא יותר מ-5 מיליון דולר, כשהבעלים מצפים להחזרי השקעה עבור המשקיעים בתוך 7-8 שנים.

"אנחנו רוצים להבטיח למשקיעים החזר של 15% בשנה על הכסף, החל מהשנה הראשונה", אומר כהן. לדבריו, המטרה היא להשקיע בסטארט-אפים ולא בהכרח לשאוף לאקזיטים, אלא לגדל חברות מצליחות.

"אקזיט בא בחשבון, אבל זה לא יעד בלעדי", הוא אומר. "המטרה היא לגזור אחוזים מהרווח של החברות ולחלק דיבידנדים למשקיעים. הקרן לא בהכרח מתכוונת להגיע לשליטה בחברות המושקעות. למשל, יש מפעל בטקסס שמוכן לתת לנו 25% - אנחנו נהיה בדירקטוריון, אבל אנו לא חייבים להיות הגורם הגדול בחברה", מבהיר כהן.