צו מניעה נגד עיריית ת"א בשל כוונתה לפרק שילוט חוצות

הצו הוצא עקב בקשת חברות שילוט החוצות מרקעים וחוצות זהב ■ העירייה הודיעה השנה כי היא מתעתדת לשנות חלק מהקריטריונים לשילוט בעיר, והתכוונה להסיר חלק מהשלטים כבר ביום ראשון הקרוב

חברות שילוט החוצות מרקעים, שבבעלות אלי עזור, וחברת חוצות זהב שבבעלות ישראל דיאמנט, ביקשו וקיבלו אתמול (ד') מבית-המשפט צו מניעה זמני נגד עיריית תל-אביב, האוסר על העירייה לפרק שלטי אגרה המופעלים על-ידי חברות שילוט פרטיות.

כיום פועלות חברות השילוט בתל-אביב בשני אופנים: 3 חברות המחזיקות בנתח פני הפרסום המשמעותי בתל-אביב פועלות מכוחו של זיכיון, שאותו קיבלו מהעירייה על שטחי פרסום החוצות המצויים בנכסיה. החברות הן JC Decaux (ג'יי. סי דקו) המחזיקה בזיכיון על פרסום בתחנות האוטובוסים והמכוונים, רפיד המחזיקה בזיכיון על הבילבורדס, ומנופי יהודה המחזיקה בזיכיון לפרסום על פרסום על גבי גשרים.

בנוסף ישנן שלטים נוספים שמצויים בידי גורמים פרטיים, שהפרסום בהם כפוף לקריטריונים של העירייה, ועבורם משלמות חברות השילוט דמי אגרה לעירייה - בנוסף לשכירות שהן משלמות לגורם הפרטי.

השנה הודיעה עיריית תל-אביב, כי היא מתעתדת לשנות חלק מהקריטריונים ואכן במהלך פברואר פורסמו קריטריונים חדשים - עבור חלק מהשלטים הוצאו שוברי תשלום אך שלטים אחרים התעתדה העירייה להסיר כבר ביום ראשון הקרוב.

עקב זאת, מרקעים - המיוצגת על-ידי עו"ד חיים בן יעקב ועו"ד אבי חי ממשרד בן-יעקב, שוימר, דולב; וחוצות זהב - המיוצגת על-ידי עו"ד גיל רווה, הגישו בקשה לצו מניעה, וכן עתירה מנהלית נגד העירייה.

הטענה המרכזית של החברות, היא כי לאחר כמעט 10 שנים החליטה העירייה לשנות את מדיניות הפרסום במרחב תל-אביב-יפו ובחוברת הנחיות שפרסמה הוכנסו הנחיות המעדיפות באופן בוטה את נכסי העירייה, לעומת מאות בודדות של שלטי חוצות המצויים בבעלות פרטית. לטענתם, יישום התקנות יפחית את כמות השלטים הפרטיים בכמחצית ויעניק לעירייה מונופול מוחלט על שילוט במתחם העיר תל-אביב.

בחברות רואים בחומרה את העובדה כי במתחם תל-אביב-יפו מרוכזים כמעט כל מקבלי ההחלטות במשק הישראלי בכלל ובתחום הפרסום בפרט ויותר ממחצית משלטי הפרסום בארץ, ולכן לטענתם, הנחיות אלה עלולות להמיט אסון על חברות הפרסום עד כדי איום קיומי.

עוד נטען כי על-פי חישוב החברות, יישום ההנחיות יפחית ב-50% את פני הפרסום שלהן. עוד נטען, כי ההנחיות כוללות בתוכן סעיפים דרקוניים, נוקשים ובלתי הגיוניים.

החברות טוענות כי אם תיושם ההחלטה לפרק את השלטים ולהכיל את הקריטריונים החדשים, יוותרו בעיר 300 פני פרסום שאינם בידי העירייה, מתוכם 70 בידי מקסימדיה, לה היו עד עתה 145 שלטים, 54 לחוצות זהב במקום ה-110 שהיו לה עד כה, ומרקעים תיוותר עם 53 שלטים במקום 130 שהיו לה עד שינוי התקנות.

ל"גלובס" נודע עוד כי בכוונת החברות לפנות אל משרד הממונה על ההגבלים העסקיים, בדרישה שיכריז על עיריית תא-יפו כמונופול בתחום באזור אחריותה.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: עיריית תל-אביב-יפו תגיש בקשה למתן ארכה להגשת תגובתה, לצורך בדיקת טענות העתירה ולשם נסיון למציאת פתרון למחלוקת מחוץ לכתלי בית המשפט. על פי הודעת העירייה לחברות הפרסום ולבית המשפט, במהלך תקופה זו לא יוסר השילוט.