הוועדה לקידום עו"ד דוד חודק

איזה עניין היה לו לעמוד בראש ועדה שנויה במחלוקת המגלגלת לפתחו ביקורת ומדנים?

תם פסטיבל חודק, תם ולא נשלם. הוועדה בראשות עו"ד דוד חודק, המתהדרת בשם הפומפוזי "הוועדה לקביעת פרמטרים להתייחסות גופים מוסדיים המעמידים אשראי באמצעות רכישת אגרות חוב לא ממשלתיות", הגישה השבוע את מסקנותיה לשר האוצר ולממונה על שוק ההון. חודק זז הצדה, וכעת יתכתשו הרגולטורים ביניהם על יישום המסקנות.

לא נשעמם אתכם בעוד דיון אינסופי במסקנות הוועדה. כן התקפלו, לא התקפלו (אגב, כן התקפלו), אלא נשאל שאלה אחרת: מדוע בכלל מינה משרד האוצר עורך דין מהמגזר העסקי לעמוד בראש ועדה כה חשובה?

תארו לעצכם מה היה קורה אילו בראש ועדה ציבורית שנועדה להסדיר כללי משחק בשוק ההון היה האוצר מעמיד את עו"ד רם כספי? אילו צעקות היו קמות. זעקות על ניגוד עניינים, קשרי הון-שלטון, שקשוקות למיניהן. שלי יחימוביץ' היתה מגישה שאילתה וכותבת מאמר נזעם, התנועה לאיכות השלטון היתה פונה לבג"ץ.

חודק אינו רם כספי, אבל גם הוא עו"ד מסחרי מקושר, מחובר ומרושת, איש סודם של רבים מבכירי המשק. הוא עומד בראש משרד גרוס קלינהנדלר חודק, משרד מסחרי מהגדולים בארץ. עם לקוחותיו נמנים פז, עזריאלי, כי"ל, סקיילקס, פסגות.

חודק היה האיש שליווה את יורק ברכישת פסגות, את עזריאלי ברכישת מניות לאומי ואת אילן בן דב ברכישת פרטנר. לקוחותיו בעבר, בהווה ואלו שיהיו בעתיד - כולם יושפעו ממסקנות הוועדה שעמד בראשה. אז איך אפשר למנות אותו לעמוד בראש ועדה כה חשובה?

הרי אם חודק היה מתמנה לתפקיד בשירות המדינה, היה הסכם ניגוד העניינים שלו מונע ממנו לעסוק לחלוטין בענייני שוק ההון. אלא שהסכם כזה לא נחתם כאן, ואפילו לא נדרש, כי מדובר "רק" בראשות ועדה.

מדוע לחודק כדאי לעמוד בראש ועדה שנויה במחלוקת, להשקיע זמן ומאמץ, לריב עם אנשי עסקים ולהרגיז רבים וחשובים בכל המשק? חוץ מהרצון מעורר ההערכה שלו לתרום לציבור ולהגן על כספי הפנסיה, חודק אינו עיוור ליתרונות.

כאשר מונה לראשות הוועדה במאי האחרון, חגג חודק את מינויו בראיון שבו הוסבר כי "אין מתנה גדולה מכך לעורך דין, שיקראו ועדה על שמו". חודק אינו מסתיר את שביעות רצונו מהחשיפה שזכה לה, מנוף לקידום עסקיו. השבוע אמר בגילוי לב ראוי לציון: "כאשר לקוח רואה שאני מייצג מתחרה שלו בצורה מוצלחת, זה מחזק אצלו את המוטיבציה לכך שבפעם הבאה אייצג אותו ולא את המתחרה".

פרסום שלא יסולא בפז

להקת המעודדות העיוורות, המטיפה למימוש מיידי ומלא של מסקנות הוועדה מציירת כעת את חודק כקדוש המגן על האלמנות והיתומים, אבל בדרך זכינו להיחשף לטפח נוסף מתפיסת עולמו של העו"ד שרוצה להגן על כספי הפנסיה שלנו: חודק, ב(עוד) ראיון לתקשורת, הסביר כי דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני נמוכים מדי. לא, לא טעיתם, אותו חודק שנלחם נגד הטייקונים כארי על כל קובננטס והתניה לטובת הפנסיונרים, רוצה להעלות את דמי הניהול.

יש משרד עורכי דין גדול בישראל המעסיק במשרדו מזכירה שכל תפקידה הוא לגזור מהעיתונים כל כתבה שמופיע בה שמו של אחד השותפים ולהדביקה באלבום מיוחד. אם היה חודק מעסיק בעל תפקיד כזה, היתה לו עבודה רבה.

בסופו של דבר, הישג גדול אחד כבר נזקף לזכות ועדת חודק - מינון הופעותיו ותמונותיו של חודק בתקשורת קפץ פלאים. בחודשים האחרונים התפרסמו מאות כתבות ששמו הופיע בהן, הופיעו מאות תמונות שלו בעיתונים. פרסום שלא יסולא בפז לו ולפירמה שהוא עומד בראשה, שניתן לו באדיבות משרד האוצר. ואכן לא משנה איך, מתי ועד כמה ייושמו המלצות הוועדה, חודק הוא המרוויח הגדול ממנה.

חודק
 חודק

eran-p@globes.co.il