הקמפיין הידידותי של מיקרוסופט

ענקית התוכנה מגיעה באיחור לשוק ה-ERP ומנסה לשכנע בכל דרך שאיתה זה יהיה אחרת

שנתיים וחצי עבודה קשה, השקעת מיליוני דולרים, סכסוך רווי אמוציות והמון תקוות, הסתכמו לפני כשבועיים במסע פרסום אגרסיבי של מיקרוסופט ישראל, שהוא חלק מקמפיין בינלאומי של החברה.

מדובר בקמפיין שמנסה להחדיר את מערכת ERP (ניהול משאבים ארגוניים) של מיקרוסופט, Dynamics AX, לשוק המקומי, קמפיין שמובל על-ידי המוטו "מהפכה ידידותית", ומשלב דמויות מאוירות וציטוטים חיוביים.

כדאי לשים לב לצבעים ולהבעות הפנים של הדמויות במודעות. הכול מכוון ליצירת הרגשה נוחה ולא מאיימת, המעבירה את המסר ש"איתנו זה יהיה אחרת". אין פלא שבמיקרוסופט מנסים לגרום לזירת התוכנות הארגוניות להיראות אחרת. הסטטיסטיקה של הצלחת יישומי ERP היא עגומה במיוחד. כ-50% מההתקנות נכשלות, ושביעות הרצון מהתוצרים היא נמוכה, יחסית לציפיות.

כחלק מהמאמצים השיווקיים פתחה מיקרוסופט ישראל אתר בנושא, שכולל בלוג של זיוה חייט, מנהלת הפתרונות העסקיים של החברה בישראל. בפוסט הראשון, שפורסם לפני כשבועיים, כותבת חייט: "זקני השבט יודעים לספר שתהליך ההגעה של ה-AX לארץ היה ארוך יותר מהריון של פילה, ולווה בלא מעט מפחי-נפש".

ואכן, מאחורי הקלעים העניינים היו מורכבים למדי. כאשר בישרה מטריקס על ההסכם ל"גיור" התוכנה עם מיקרוסופט באוקטובר 2007, תאריך ההשקה הרשמי של התוכנה נקבע ל-2008. מאז נדחה המועד מספר פעמים, והתוכנה יצאה לשוק רק בנובמבר 2009. בשוק ה-IT המקומי מחככים ידיים בהנאה לנוכח הקשיים בהם נתקל הצוות של מטריקס שטיפל בהתאמת התוכנה לשוק הישראלי, שלא לדבר על העלויות.

על-פי הערכות תהליך ה"גיור" המלא עלה כ-2 מיליון דולר, סדר גודל אסטרונומי יחסית לתוכנות רגילות שעוברות תהליך דומה. כמו כן, היחסים בין מיקרוסופט למטריקס כבר לא חמים כפי שהיו בתחילת הדרך, וזה כולל גם פספוס כואב במיוחד של פרויקט יוקרתי (הפרטים המלאים שמורים במערכת).

אבל כל זה מאחורינו. בגרטנר טוענים שה-AX היא הפתרון המוביל לארגונים בסדר גודל בינוני, כלומר, בין 100 ל-1,000 משתמשים, ומעריכים שמיקרוסופט מחזיקה ב-4% מהשוק הבינוני. אמנם, מדובר בנתח שוק קטן משמעותית מזה של SAP ואורקל, אבל בהישג מרשים לחברה, שעד לפני כמה שנים לא הוכרה כלל בתחום. במיקרוסופט ישראל מתכוונים לדאות על-גבי הקומפלימנטים האלו לחלק גדול מהארגונים הקטנים והבינוניים, שרצו אך פחדו להסתבך עם ERP משל עצמם.

בין שאר הקומפלימנטים נתפסת מערכת ה-AX כקלה יחסית להטמעה, מה שמכניס לרשימת המיישמים חברות שכמעט ולא נראות בנישה הזו, שלחלקן לא מעט לקוחות בתחומים אחרים. בשוק ה-ERP הישראלי, מן הסתם, לא יישארו אדישים. אחרי שנים של תרדמת יחסית בשוק, נראה שזירת ה-ERP הישראלית תתעורר מחדש. נשאר רק לראות עד כמה מיקרוסופט ישראל תיהנה מזה.