בפעם השלישית: שיטת ההפרשה לחומ"ס נדחתה לינואר 2011

חזקיהו: "הדחייה על מנת לוודא יישום מלא ונאות של ההוראות" ■ הערכות: החוזר יגדיל את ההפרשות לחובות מסופקים ויקטין את רווחי הבנקים

בנק ישראל דחה השבוע לינואר 2011 את מועד כניסתו לתוקף של חוזר "מדידה וגילוי של חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי". זאת כפי שפורסם ב"גלובס" לפני שבועות ספורים. החוזר, המעביר את הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים, צפוי לפגוע ברווחיהם ולהגדיל את ההפרשות לחובות מסופקים.

החוזר היה אמור להיכנס לתוקף ביולי הקרוב, אך יישומו נדחה בפעם השלישית. "על מנת לוודא יישום מלא ונאות של החוזר וכמענה לפניות שקיבלנו, מועד התחולה של ההוראות החדשות יידחה לינואר 2011", כותב לבנקים המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.

הסיבות לדחייה הן העומס על הבנקים במעבר לכללי באזל 2; הרצון שלא לשנות כללים חשבונאיים באמצע השנה; והקושי בהתאמת מערכות המחשב ליישום ההוראה. הדחייה הנוכחית היא, כאמור, דחייה שלישית מהמועד המקורי ליישום - ינואר 2009, וההערכות הן כי חזקיהו לא יאפשר דחייה נוספת.

על פי הנחיית בנק ישראל, כל הבנקים יצטרכו לכלול בדו"חות הכספיים לשנת 2010, שיתפרסמו במרץ 2011, ביאור "פרופורמה". משמע ביאור שיפרט את ההשפעה הצפויה מיישום ההוראה על תוצאות הבנק, לו ההוראה היתה מיושמת כבר ב-2010.

חלק מהבנקים מדווחים כי יישום החוזר יפגע בהכנסותיהם. דיסקונט למשל מדווח כי יישום החוזר "ישפיע לרעה על תוצאות הפעילות של הבנק ועל מצבו הכספי". מזרחי טפחות מזהיר כי "ליישום ההוראות עשויה להיות השפעה משמעותית ביחס להון העצמי וכן ההפרשות להפסדי אשראי יגדלו". הבינלאומי סבור כי יישום ההוראה יגרום ל"גידול בהפרשה לחובות בעייתיים", לאומי והפועלים טוענים כי בשלב זה אין ביכולתם להעריך את השפעת החוזר.

שלושה סוגים של חובות בעייתיים

החוזר מעביר את הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים. הבנקים יסווגו את החובות הבעייתיים לשלושה סוגים - "השגחה מיוחדת", בגין כך תידרש הפרשה של 1%; "סיכון אשראי נחות" (הפרשה של 2%); ו"סיכון אשראי פגום", שלו תידרש הפרשה של 4%. בשיטה החדשה לא ניתן יהיה לרשום הכנסות ריבית בגין "חובות פגומים". כך למשל אם הבנקים סבורים כי יש לסווג חוב מסוים כ"חוב שאינו נושא הכנסה", עליהם להפריש את כל הכנסות הריבית הצפויות ממנו בעתיד מיד עם הסיווג. היום, לעומת זאת, מתבצעות ההפרשות בגין הריבית מדי שנה.

עוד נקבע בהנחיות החדשות כי יש לערוך הפרשות פרטניות לחובות מסופקים בהתבסס על ערך נוכחי מהוון של תקבולי הריבית הצפויים מהלווים. כלומר על הבנקים להפריש לחובות מסופקים כאילו לא יקבלו בעתיד את הריביות מהלווה הבעייתי. סעיף אחר קובע את נהלי ההפרשה להפסדי אשראי קבוצתיים בגין חובות קטנים והומוגניים, שירידת ערכם נבחנת על בסיס ביצועי בעבר של הקבוצה (למשל כרטיסי אשראי).