רעש האדמה בצ'ילה: כ-300 הרוגים; גלי צונאמי ביפן ובהוואי

(עדכון) - רעידת האדמה בצ'ילה היתה בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר, חזקה פי 800 (!) מהרעידה בהאיטי ■ בישראל ממתינים ל-18 ישראלים השוהים בצ'ילה שעדיין לא יצרו קשר עם הארץ ■ אזהרת צונאמי ב-53 מדינות

קצת יותר מיממה לאחר האסון הכבד שפקד את צ'ילה, מתחילים במדינה לאמוד את הנזקים. רעידת האדמה גבתה את חייהם של לפחות 300 בני אדם. מוקדם יותר העריכו גורמי ממשל בצ'ילה כי מספר ההרוגים יהיה נמוך, בשל חוזק הבניינים באזור, זאת בעקבות הבנייה המיוחדת של המבנים ברחבי המדינה, שנועדה להגן מפני רעידות אדמה.

בעקבות רעש האדמה, הלילה (שעון ישראל) דווח כי גלי צונאמי היכו בחופיה של יפן והוואי, אך עוצמתם וגובהם לא היו גבוהים יחסית, ולא דווח על נפגעים.

צ`ילה רעידת אדמה בצילה / צלם: רויטרס
 צ`ילה רעידת אדמה בצילה / צלם: רויטרס

נשיאת צ'ילה היוצאת, מישל בשלט, אמרה כי רעש האדמה העז השפיע על חייהם של למעלה משני מיליון בני אדם במדינה. ההערכה היא כי ייקחו ימים נוספים עד שמלאכת השיקום הראשונית תסתיים. רעידת האדמה שהיכתה את צ'ילה הייתה בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר, חזקה פי 800 (!) מהרעידה שהיכתה בהאיטי ואשר גרמה למותם של מאות אלפי בני אדם.

הרעידה גרמה גם לגל צונאמי באוקיינוס השקט, דבר שגרם לפינוי מאסיבי של תושבים בסמוך לאזור החוף, מחשש לגלים גבוהים שיגרמו לנזקים נוספים. הרשויות ברוסיה החלו לפנות את התושבים באזור קמצ'טקה וסחלין שבצפון-מזרח המדינה, בעקבות חשש לצונאמי וגם הרשויות בפיליפינים העלו לדרגה גבוהה יותר את רמת הכוננות מפני צונאמי, והורו על פינוי מוגבל של חלק מאזורי החוף המזרחי באיים.

צ`ילה רעידת אדמה בצילה / צלם: רויטרס
 צ`ילה רעידת אדמה בצילה / צלם: רויטרס

"אנו ממליצים להימנע משהייה בחופים וקוראים לדווח לרשויות על גלים גבוהים במיוחד", אמר מנהל המכון הגיאולוגי במדינה, רנאטו סולידיום.

אזהרת צונאמי ל-53 מדינות על חופי האוקיינוס השקט

שדות התעופה בבירת צ'ילה סנטיאגו מושבתים, ויישארו כך ככל הנראה גם ב-24 השעות הקרובות לפחות. מצב חירום הוכרז ברחבי המדינה, ובתי חולים רבים ובניינים רבי קומות קרסו לחלוטין. הסוכנות המטארולוגית ביפן הוציאה התרעת צונאמי רשמית. למעלה מעשרת אלפים מתושבי אזור החוף הצפוני נקראו להתפנות מבתיהם. מומחי הארגון העריכו כי הגלים יגיעו לגובה של שלושה מטרים ויותר.

הרשויות בהוואי הסירו באופן רשמי את התרעת הצונאמי שהוצאה בעקבות הרעש - לא דווח על נפגעים או על נזק. גלי צונאמי החלו לפגוע הלילה גם בחופים המזרחיים של אוסטרליה. במרכז ההתראות הלאומי מפני צונאמי אמרו שאין חשש להצפות חמורות. גלים ראשונים של צונאמי החלו להכות גם בחופי ניו זילנד - מאות מתושבי החוף המזרחי של המדינה פונו.

העולם נערך כבר לסייע

שעות לאחר האסון הכבד, הודיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי יעשה כל שנדרש על מנת לסייע לצ'ילה להתמודד עם נזקי רעידת האדמה. "ארצות הברית ניצבת לצדה של צ'ילה ומוכנה לסייע בחילוץ, בהצלה ובמאמצי השיקום של המדינה", אמר אובמה. מוקדם יותר הודיע הבית הלבן כי ארצות הברית תעניק סיוע מיידי לצ'ילה.

גם בישראל הודיעו כי כל בקשה של צ'ילה תיענה בסיוע מיידי. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את משרד החוץ להעניק מסיוע מכל סוג שהוא למדינה בדרום אמריקה, ובהודעה מיוחדת שפרסמה לשכתו של נתניהו נאמר: "ראש הממשלה הביע את הזדהותו של העם ישראל עם העם בצ'ילה".

בהודעה שפורסמה אמש במשרד החוץ הביעה ישראל את תנחומיה למשפחות הנספים ברעידת האדמה. "ישראל ניצבת לצידם של ממשלת צ'ילה ועמה, ומביעה רגשי סולידריות איתם לנוכח רעידת האדמה הקשה שפקדה את ארצם", פורסם בהודעה.

בישראל עדיין ממתינים ל-18 ישראלים השוהים בצ'ילה, ועדיין לא יצרו קשר עם הארץ. בחדר המצב במשרד החוץ הודיעו כי בשל קריסת מערכות התקשורת במדינה עדיין קשה לתקשר עם המדינה.

גל של כשלושה מטרים

רעידת האדמה החזקה שארעה אתמול באוקיינוס ליד צ'ילה גרמה לגל צונמי שמתקרב לחופים. מרכז הצונמי של האוקיינוס השקט הזהיר מפני הרס רב בשל גל של כשלושה מטרים שהכה את חופי צ'ילה.

התושבים באזורים המסוכנים החלו להתפנות מבתיהם. אלחנדרה אימחנס מקונספסיון, סמוך למוקד הרעש סיפרה על השעות הראשונות שאחרי הרעידה "אלפי אנשים מסתובבים כאן ברחובות, הם מחפשים מסתור לחינם, בכל העיר יש התפרצות שריפות, שיטפונות, כבלי חשמל על הרצפה, והמון המון הריסות. כמה מהבניינים כאן, בניינים של עשרות קומות קרסו. יש רבים שלכודים תחת ההריסות, אי אפשר ליצור קשר עם איש- כל מערכות התקשורת קרסו".

"לרעידת אדמה בעוצמה שכזו יש פוטנציאל ליצור גל צונמי הרסני שיכול להכות את החופים הקרובים תוך דקות ספורות, ואת המרוחקים יותר לאחר שעות", הזהירו במרכז מזג האוויר המקומי. אלסנדרו פרץ, ששוהה במלון בסנטיאגו סיפר ל-CNN כי החלונות רעדו, אבל לא היה נזק של ממש ואיש במלון לא נפגע. החשמל במלון נפל.

מוקד הרעש היה 341 קילומטר מהבירה, שרעד בשעה בשעה 3:34 לפנות בוקר (שעון מקומי), בזמן שאנשים ישנו. תחילה דווח כי העוצמה של הרעש הייתה 8.3 בסולם ריכטר, אז כעבור שעות עדכנו במרכז הגיאולוגי כי דרגת החוזק של הרעידה הייתה חזקה מכפי שהעריכו תחילה - 8.8.

צ'ילה, מנוסת רעידות האדמה, מחזיקה בשיא העולמי. בשנת 1960 נספו 1,655 בני אדם ברעידת אדמה בעוצמה 9.5.