צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר המשטרה בהר הבית

המהומות מצטרפות למהומות שהחלו בחברון, עם הכרזת הממשלה על רשימת אתרי המורשת שכוללת גם את מערת המכפלה ואת קבר רחל

המתיחות בהר הבית מתפשטת גם לסמטאות העיר העתיקה, על רקע האירועים בחברון: קבוצה של צעירים פלסטינים, חלקם רעולי פנים, החלו ליידות אבנים לעבר כוחות המשטרה ברחבת הר הבית.

בנוסף להתפרעויות הסדר ברחבת הכותל, נרשמו אירועי יידוי אבנים גם בסמטאות העיר העתיקה. בתגובה פרצו כוחות מיוחדים של המשטרה לרחבת הר הבית ועצרו חשוד אחד.

עם פריצת כוחות המשטרה לרחבה, נמלטו כעשרים צעירים הפלסטינים והסתגרו במסגד אל אקצה, כאשר מדי פעם הם מיידים אבנים לעבר המתפללים ברחבת הר הבית. כל שערי הכניסה להר הבית נסגרו. בשעה זו מתחדש משא ומתן בינם לבין נציגי הווקפ על מנת להרגיע את הרוחות.

המתיחות גוברת על רקע רשימת אתרי המורשת

המהומות מצטרפות למהומות שהחלו בחברון, עם הכרזת הממשלה על רשימת אתרי המורשת שכוללת גם את מערת המכפלה ואת קבר רחל. "הקיום שלנו כאן במדינתנו אינו תלוי רק בכוחו של צה"ל ובעצמתנו הכלכלית. הוא מעוגן בראש ובראשונה במטען הידע והרגש של ההורים שלנו שאנו מנחילים לדורות הבאים" - במילים אלה פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו את ישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון האחרון, בה אישר את רשימת אתרי המורשת הלאומית שבהם תשקיע הממשלה בשנים הקרובות.

"הקיום שלנו תלוי גם ביכולת שלנו להסביר את צדקת דרכנו ואת הזיקה שלנו לארץ - לעצמנו ולאחרים", אמר נתניהו. "פה במקום הזה אנו עומדים לאשר תכנית מקיפה - הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם - להעצמת תשתית המורשת במדינת ישראל, וניצור שני שבילים, אחד היסטורי והשני סביב החוויה הישראלית שיחברו את האתרים".

דברי ההקדמה להצגת התכנית נועדו להסביר בין היתר את ההחלטה לכלול אתרים בשטחי יהודה ושומרון כמו מערת המכפלה וקבר רחל, אשר אינם מופיעים בתכנית המקורית. זאת, ככל הנראה בעקבות לחץ של שרי הימין.

"הרשימה של האתרים שמובאת כאן היא רשימה לא סגורה ולא סופית. היא בהחלט יכולה לכלול והיא תכלול אתרים נוספים", ציין ראש הממשלה בסוף דבריו. "אני מתכוון לכלול בזה גם את קבר רחל שיש תרומה של 20 מיליון שקל לשיקומו של הסוכנות, וגם את מערת המכפלה. כיוון שנשאלתי אני רוצה להצהיר על כוונותיי וזה יהיה".