שלמה אליהו לבג"ץ: על המדינה למכור את כל מניותיה בבנק לאומי

אליהו, המנהל מאבק על מינוי היו"ר הבא של לאומי, טוען בעתירה כי "חובתם של המשיבים היא למכור את המניות באופן מיידי, שכן מדובר ברמיסה גסה של החוק ושל מטרותיו, ואסור שישתמע כי הינם בעלי השליטה"

שלמה אליהו, בעל המניות הפרטי הגדול בבנק לאומי המחזיק ב-9.59% ממניות הבנק, עתר לבג"ץ במטרה שיורה למדינה למכור מיידית את מניותיה בבנק. העתירה הוגשה נגד שר האוצר, ממשלת ישראל, מ.י. נכסים ובנק לאומי עצמו.

העתירה של אליהו מגיעה במקביל לעתירתו לבית המשפט להפוך את החלטת דירקטוריון בנק לאומי, אשר דחה את אסיפת בעלי המניות המתוכננת ל-11 במארס, כחלק מהמאבק על קביעת זהותו של היו"ר הבא של הבנק.

אליהו מיוצג בידי עוה"ד ברק טל, יובל שלהבת וניר רוזנר ממשרד יגאל ארנון.

בעתירה מתבקשים המשיבים לנמק "מדוע לא יפעלו מיד וללא כל דיחוי למכירת יתרת המניות של בנק לאומי לישראל בע"מ המצויות בבעלותם או בשליטתם".

כפי שפורסם ב"גלובס" לפני מספר חודשים, משרד האוצר החליט להפריט לחלוטין את בנק לאומי ולמכור את יתרת החזקת המדינה בבנק (כ-11%) במהלך השנה. עם זאת, אליהו טוען בעתירתו כי מאז הלאימה המדינה את הבנק חלפו כבר 26 שנים, ו-16 שנים חלפו מאז חוקק חוק המניות שבהסדר שהסדיר נושא זה.

"המשיבים טרם קיימו את חובתם וטרם מכרו את יתרת המניות", נכתב בעתירה. "כתוצאה מכך נוצר מצב בלתי תקין ובלתי רצוי, בו המדינה עודנה מחזיקה בפועל בכ-11.46% ממניות הבנק, והיא מעורבת בניהול הבנק באמצעות ועדת המניות, ובתוך כך ממנה בפועל את כל הדירקטורים בבנק, תוך שליתר הציבור והעותרים בתוכו המחזיקים בכ-88% מהון הבנק אין כל השפעה על מינוי דירקטורים בבנק, ואין להם את המעמד הראוי לאור יחס האחזקות. יתר על כן, מצב זה אף חוסם את כוחות השוק והכלכלה ומונע גיבוש של גרעין שליטה".

אליהו מנהל מאבק עיקש למנות את ד"ר דוד קליין ליו"ר לאומי, למרות שבמסיבת העיתואנים שכינס בחודש שעבר הוא הכריז כי אין בכוונתו להיאבק מול המדינה. מאז הוא הספיק להטיח האשמות בדבר ביצוע מינויים פוליטיים לכאורה, על רקע התקדמותם של מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד היו"ר, כדוגמת משה טרי שנחשב למועמד המוביל.

"נכון להיום, אין כל מניעה למכור את המניות לאלתר במספר דרכים אפשריות, ואין כל סיבה לעכב את מכירתם המהירה של יתרת המניות", נכתב בעתירת אליהו. "חובתם היא למכור את המניות באופן מיידי, שכן מדובר ברמיסה גסה של החוק ושל מטרותיו, ואסור שישתמע כי הינם בעלי השליטה; לכן אין כל מניעה מלמכור את מניות הבנק באופן מיידי, שכן אין מדובר עוד במכירה שמטרתה יצירת בעל שליטה מוגדר בבנק".