סוכן ק.ג.ב לשעבר רכש את עיתון ה"אינדיפנדט" תמורת 1 ליש"ט

אלכסנדר לבדב מתחייב להשקיע בעיתון המפסיד מיליוני ליש"ט במשך 5 שנים ■ ה"אינדיפנדנט" הבריטי, שנוסד ב-1986, מפסיד יותר מ-10 מיליון ליש"ט בשנה

אלכסנדר לבדב, סוכן הק.ג.ב לשעבר שהפך לאיל עיתונות, ישלם השבוע סכום סמלי של 1 ליש"ט תמורת השתלטות על העיתון "אינדיפנדנט" - סכום השווה למחירו של העיתון בדוכנים.

לבדב כבר מחזיק ב"איוונינג סטנדרד", ואת ה"אינדיפנדנט" הוא אמנם מקבל במחיר מציאה, אבל הוא מתחייב להשקיע בעיתון המפסיד ובשבועון שלו, "אינדיפנדנט און סאנדיי", מיליוני ליש"ט במשך 5 שנים.

המכשול האחרון בפני העסקה התקרב לפתרונו בסוף השבוע, כאשר חברת האחזקות אינדפנדנט ניוז אנד מדיה (INM) הסכימה לשאת בחלק מעלות החוזה ל-5 שנים להדפסת עיתוני "אינדפנדנט" בבית הדפוס של המתחרה, "טריניטי מירור".

לבדב הסכים להתחייב רק ל-5 שנים, ו-IMN הסכימה כעת לערוב ל-5 השנים האחרונות. ביטול החוזה עם "מירור" היה עולה לה 35 מיליון ליש"ט.

מעולם לא הרוויח

לבדב, שכבר מחזיק בעיתון הערב של לונדון, "איוונינג סטנדרד", חתם על הסכם נפרד עם INM לאספקת תכנים של עיתוני "אינדיפנדנט" לעיתוניו בדרום-אפריקה ובאירלנד.

עיתוני "אינדיפנדנט", שהושקו ב-1986 ("אינדי") וב-1990 ("סינדי", השבועון), מפסידים יותר מ-10 מיליון ליש"ט בשנה ומעולם לא הגיעו לרווח ממשי. כיום מגיעה התפוצה היומית של "אינדיפנדנט" ל-92 אלף עותקים בלבד, או ל-186 אלף יחד עם גיליונות בהנחה ומכירות בחו"ל - ירידה של 13% ביחס לפברואר 2009.

ביום חמישי שעבר פנו לבדב וחברת אינדיפנדנט אל המשרד לסחר הוגן, OFT, הגוף הממונה על הגבלים עסקיים בבריטניה, בבקשה לקבל את אישורו העקרוני לעסקה המתרקמת. המשרד פרסם שלשום (ו') באתרו הודעה המזמינה התנגדויות ל"עסקה הצפויה של רכישת 'אינדיפנדנט' ו'אינדיפנדנט און סאנדיי' על-ידי לבדב הולדינג בע"מ". התנגדויות צריכות להיות מוגשות עד 11 במארס.

לבדב רכש בשנה שעברה את ה"סטנדרד", גם הוא עיתון מפסיד. המשא-ומתן בין לבדב לחברת אינדיפנדנט נמשך לסירוגין זה יותר משנה. הוא היה חייב להגיע להסכם, משום שהיום פוקעת הבלעדיות שקיבל לבדב במגעים לרכישת העיתון.