"גלובל פרופרטי" על הנדל"ן בישראל: השלישי בחוסנו בעולם

ברבעון הרביעי ירדה ישראל מהמקום הראשון אחרי שני רבעונים רצופים בפסגה ■ במקום הראשון והשני: הונג קונג וטיוואן ■ מתוך 34 הארצות שנסקרו, ב-22 נרשמה עלייה במחירי הנדל"ן ברבעון הרביעי

ישראל מאבדת את כתר הנדל"ן העולמי? אחרי שני רבעונים רצופים שבהם דורגה ישראל במקום הראשון בעולם בדירוג חוסנם של שוקי הנדל"ן, ניצב שוק הנדל"ן של ישראל ברבעון הרביעי של 2009 במקום השלישי, אחרי הונג קונג וטייוואן, כך על פי דירוג חדש של מגזין הנדל"ן הבינלאומי "גלובל פרופרטי גייד" (Global Property Guide).

בישראל, מחירי הדירות זינקו ריאלית ב-15.5% ונומינלית ב-21.3% ברבעון הרביעי של 2009 בהשוואה לרבעון הרביעי של 2008, ובגלובל פרופרטי גייד מדגישים שמדובר בזינוק החד ביותר שנרשם בעשור האחרון. נציין כי הרבעון הרביעי של 2008 התאפיין בקיפאון בשוק הנדל"ן, שהושפע מהמשבר הכלכלי העולמי.

בהשוואה לרבעון השלישי של 2009, מחירי הדירות בישראל עלו בשיעור נומינלי של כ-3% לפי גלובל פרופרטי גייד, נתונים שעומדים בקנה אחד עם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שדיווחה לאחרונה כי מחירי הדירות עלו ב-3% ברבעון הרביעי וב-21% בשנה החולפת ועומדים כיום על כ-930 אלף שקל בממוצע.

העשירייה הפותחת

נוסף על הונג קונג, שבה זינקו מחירי הנדל"ן ב-20.8%, טייוואן, שרשמה זינוק של 18.3% במחירי הדירות, וישראל, דורגו בעשירייה הפותחת גם אוסטרליה (על בסיס שמונה ערים), נורבגיה, פינלנד, סין (שנחאי), שוודיה, ניו זילנד ושווייץ. בריטניה דורגה במקום 14 עם עלייה מתונה של 1.25% בשנה החולפת, וארה"ב במקום 23, עם ירידה של כמעט 4% במחירי הנדל"ן.

בתחתית הרשימה נמצאות לטביה (על בסיס ריגה), שם צנחו מחירי הנדל"ן ביותר מ-50% בשנה החולפת, איחוד האמירויות הערביות (43.3%-), ליטא (29.3%-), בולגריה, איסלנד, תאילנד, סלובקיה, אירלנד, דנמרק וקרואטיה.

מתוך 34 הארצות שנסקרו, ב-22 נרשמה עלייה במחירי הנדל"ן ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון השלישי של 2009. עם זאת, בהשוואה לרבעון הרביעי ב-2008, רק 16 שוקי נדל"ן רשמו עליות מחירים. "למרות ששני הרבעונים האחרונים מצביעים על מגמת התאוששות עולמית, השוואה שנתית מגלה שמחירי הבתים ברוב חלקי העולם נמוכים יותר מאשר לפני שנה", נכתב במגזין.

22
 22