המפעילים יחויבו לפתוח אתרי סלולר לטובת מפעיל חדש

משרד התקשורת יוצא בשימוע שיבחן מודל חדש של שימוש ברשתות המפעילים הקיימים לטובת מפעיל חדש

במסגרת המאמץ להרחבת התחרות בשוק הסלולר והכנסת מפעיל נוסף לשוק (כנראה מירס), צפוי משרד התקשורת לפרסם השבוע שימוע ציבורי שבו יחויבו מפעילי הסלולר לצרף לאתרי הסלולר שלהם את הציוד של המפעיל החדש.

ל"גלובס" נודע כי משרד התקשורת גם מעוניין לבחון מודל שיחייב את המפעילים הקיימים למכור למפעיל החדש את כל שירותי הרשת בתדרים שיעבוד בהם. כלומר הציוד של המפעיל הקיים יתמוך בשני תדרים נפרדים, כך שהמפעיל החדש יקבל שירותי רשת מקצה לקצה מבלי שיצטרך להתקין ציוד משלו.

נושא שיתוף האתרים שעליו ייצא השימוע קיים בכמה רמות בעולם, ומשרד התקשורת מעוניין לבחון שילוב של כמה מהם. למשל שיתוף אתרים ברמה של תורן האנטנה לבדו: המפעיל החדש מרכיב את האנטנות שלו על גבי התורן, ואת תחנת הבסיס במיקום שיוקצה לו בצד המפעיל הקיים; או שימוש באנטנה בלבד של המפעיל הקיים והצבת תחנת בסיס חדשה בצד תחנת הבסיס של המפעיל הקיים.

המודל החדש לוקח את הטוב מכל העולמות, ולכן נחשב לקיצוני יותר. בבדיקות שערך משרד התקשורת נמצא כי ישנן מדינות שבהן אותו ציוד יכול לשמש שני מפעילים בתדרים שונים. כלומר המפעיל החדש קונה שירותי רשת מקצה לקצה ממפעיל קיים. בשפה המקצועית המודל נקרא Network sharing.

רשת עצמאית

למירס חשוב יותר שיימצא פתרון לסוגיית אנטנות הסלולר ומתקני הגישה האלחוטיים (אנטנות קטנות), כדי שתוכל להקים את הרשת שלה בצורה עצמאית עד כמה שאפשר. מירס חוששת ששיתוף האתרים לא יעניק לה יתרון משמעותי, משום שתקנות התכנון והבנייה בישראל דורשות ממפעיל קיים לקבל אישור על שינוי בתצורת האנטנות שלו.

הצורך בקבלת אישור עובד לטובת המפעיל הקיים, משום שכך בכוחו לעכב את המפעיל החדש מלעלות על האתרים שלו. מירס מודעת לכך, ולכן מעוניינת במודל אחר שעובדים עליו במשרד התקשורת - מודל הנדידה הארצית.

על פי מודל זה המפעיל החדש קונה חבילה של דקות שיחה ממפעיל קיים, והלקוח משתמש ברשת בצורה שקופה באזורים שבהם אין למפעיל החדש כיסוי. מנכ"ל מירס, אברשה בורשטיין, נפגש שבוע שעבר עם שר התקשורת משה כחלון וביקש ממנו לקדם פתרון בעיית האנטנות.