זקי רכיב: מהיי-טק לתקשורת

אחרי שהתעניין ב-012 סמייל, המיליונר מטריון מצא היכן להשקיע את הונו - ב"מעריב"

מי שבחן את התנהלותו של זקי רכיב בשנים האחרונות, לבטח לא הופתע מהשקעתו הנוכחית ב"מעריב". מאז חזר לארץ לפני 6 שנים, לאחר "גלות" בת 15 שנה בארה"ב, רכיב רק חיפש היכן להשקיע את הונו, שנאמד בכמה מאות טובות של מיליוני דולרים.

הוא ניסה לרכוש את פרטנר עוד הרבה לפני שאילן בן-דב חשב עליה, ניהל משא-ומתן לרכישת 012 סמייל מידי שאול אלוביץ' אך הפסיד לבסוף ליוסי מימן, והתעניין ברכישת חברת מירס.

רכיב אף הקים באחרונה עם ג'ודי שלום-ניר-מוזס, רעיית המשנה לראש הממשלה ואחותו של נוני מוזס, הבעלים של "ידיעות אחרונות", קרן השקעות שתשקיע בתחומי הבריאות ופנאי.

לבסוף בחר רכיב ב"מעריב", ויש האומרים כי לשלום-ניר-מוזס יש יד בדבר. רכיב הוא המשקיע שמחפש נמרודי כבר שנים. כיסיו עמוקים, ויש לו רצון עז לחזור למרכז הבמה.

"השתן עלה לי לראש"

רכיב (51) בנה את הונו העיקרי מהקמת חברת טריון (Terayon) עם אחיו שלמה, בתחילת שנות ה-90. טריון סיפקה פתרונות תקשורת לקול, נתונים וגם וידיאו על גבי רשת כבלים, והיתה לחלוצה בתחום המודמים למחשבים. די מהר, וכמו שקרה ללא מעט חברות טכנולוגיה אז, נחלה טריון הצלחה אחר הצלחה. ב-1998 הונפקה החברה בנאסד"ק לפי שווי "צנוע" של כ-300 מיליון דולר, ולאחר כשנתיים, ב"ימי הבועה העליזים", נסקה לשווי של 6 מיליארד דולר.

אך גם ההידרדרות היתה מהירה. סדרת רכישות כושלות והתפוצצות הבועה ריסקו את טריון לרצפה. לאחים רכיב זה לא ממש הפריע, כי בימי הבועה הם ניצלו הנפקה שנייה של החברה כדי לממש מניות בעשרות מיליוני דולרים, ועשו לא מעט לביתם.

לפני 3 שנים הגיעה החברה לסוף דרכה העצמאית ונמכרה לענקית התקשורת מוטורולה תמורת 140 מיליון דולר, והאחים רכיב יצאו מהעסקה עם עוד 15 מיליון דולר.

"טריון היתה צריכה לשנות אסטרטגיה, ולא השכלתי לעשות זאת", אמר רכיב בראיון ל"לידיעות אחרונות" לפני כ-4 שנים. "הרגשתי שאנו בלתי מנוצחים, שאין גבולות ליכולות שלי, והנפילה לימדה אותי להיות צנוע", הוסיף. "השתן עלה לי לראש", הודה רכיב.

טריון נמכרה 3 שנים לאחר שרכיב חזר לארץ, אך הוא ואחיו לא התייאשו והקימו חברת טכנולוגיה אחרת, שהיום עונה לשם Novafora. החברה מפתחת שבבים המיועדים לעיבוד וידיאו. לפני קצת למעלה משנה רכשה Novafora את חברת Transmeta האמריקנית תמורת 210 מיליון דולר. החברה מימנה את הרכישה דרך קופת Transmeta עצמה, שכללה טרם העסקה מזומנים בשווי של 255 מיליון דולר.

אוהד שרוף של מכבי תל-אביב

לפני 4 שנים התעניין רכיב ברכישת השליטה במועדון הכדורגל של מכבי תל-אביב ("אני אוהד שרוף של הקבוצה מילדות"). לוני הרציקוביץ' לא התלהב מכך שיהיה בעל מניות משני - ודרש מרכיב לרכוש את הבעלות כולה. רכיב לא רצה, והעסקה התפוצצה. "לא חיפשתי פרסום. רציתי לקנות את הקבוצה כתחביב", אמר, אך הודה כי "להיות בעלים של קבוצת כדורגל זה להיות הפראייר המתמיד".

רכש את אחת הווילות היוקרתיות בארץ

כמו מיליונרים כמותו, רכיב מתגורר בבית שרבים מאיתנו יכולים רק לחלום עליו. לפני כ-5 שנים הוא רכש את ביתו של איל ההימורים היהודי-אוסטרי מרטין שלאף בהרצליה-פיתוח תמורת 24 מיליון דולר. באותם ימים היה מדובר בבית היקר בארץ.

כך או אחרת, הבית שברחוב התכלת - הרחוב שעומדים בו רוב הבתים היקרים בעיר - מתפרס על שטח של 2,000 מ"ר. שטח המגרש עצמו הוא 2 דונם.

"ויויאן, אשתי, רצתה לגור בהרצליה-פיתוח. זה היה חלומה מגיל צעיר", סיפר רכיב בראיון ל"ידיעות אחרונות" לפני 4 שנים. "כשהגעתי לבית, נשימתי נעתקה. פתאום אני עומד שם ורואה מולי את הים. מיד אמרתי, 'פה אני רוצה לגור'. לא ידעתי שזה הבית היקר בישראל. אפילו לא ידעתי מה מחירו ומי בעליו. פשוט התאהבתי".

אפשר להבין את רכיב. הבית כולל בריכת מי-ים וחוף זהב המשתרע למרגלותיה, מקלט אטומי, חדר כושר, מרתף יינות, אולם קולנוע פרטי ואף מעלית למרפסת המשקיפה על הים. "המקלט האטומי הוא כמו דירה קטנה. במקרה של זיהום רדיואקטיבי, אפשר לשרוד בו חצי שנה", סיפר רכיב.

המחיר המקורי שדרש שלאף על הבית היה 30 מיליון דולר, אך בתום משא-ומתן עיקש שנמשך שנה, הצליח רכיב להוריד אותו. לחנוכת הבית הזמין רכיב את בכירי המשק הישראלי. הזמר מני בגר שר באירוע את השיר "זה היה ביתי", אף שלא היה לול בביתו של רכיב.

10 דברים שלא ידעתם על זקי רכיב

1. רכיב נולד לפני 51 שנה במצרים. יש לו שני אחים: שלמה, המבוגר ממנו בשנה ועמו בנה את רוב עסקיו, וסוזן, הצעירה ממנו בשנה.

2. אביו של רכיב נהג לנעול אותו בחדר עם מחברת עמוסה בבעיות מתמטיות. אם היה טועה, היה מכה אותו בקולב מעץ.

3. במלחמת ששת הימים הושלך האב לכלא המצרי. לאחר 3 שנות "מעצר מנהלי" עלתה המשפחה לארץ ונקלטה בעיר אשדוד.

4. במהלך השירות הצבאי השלים תואר שני בהנדסת מכונות והנדסה גרעינית. בגיל 24 כבר היה ד"ר להנדסה ומתמטיקה.

5. רכיב מימן את לימודיו האקדמיים בעבודה כרוחץ גופות.

6. רכיב נישא לאשתו ויויאן לאחר שנת היכרות, והם הורים לשניים. אדם (23) ואורי (21).

7. רכיב מודה כי תחושת הקיפוח שלו נותנת לו אנרגיה להוכיח שהוא מסוגל.

8. רק כשאביו היה על ערש דוויי, אזר אומץ ושוחח עמו על ילדותו. "הוא הבין שזו לא היתה הדרך האופטימלית לגדל ילדים".

9. אשתו ויויאן ידועה בצניעותה. עם חזרתם לארץ, היא שכנעה אותו להמיר את מטוסו הפרטי בכרטיס למחלקת עסקים. כשהם יוצאים לחופשה משפחתית, הם טסים במחלקת תיירים.

10. רכיב לא התלהב מהחזרה לארץ. "עזבתי אחרי שלא נתנו בי אמון, וכשחזרתי, הקולות מהעבר הדהדו בראשי".