האינפלציה בגוש האירו האטה; שיעור האבטלה בספרד - 18.6%

(עדכון) מספר המובטלים בפברואר עלה ב-2% ל-4.13 מיליון ■ מספר המובטלים גבוה ב-649 אלף בהשוואה לשנה שעברה ■ התמ"ג של ספרד התכווץ ב-3.6% ב-2009 והמגמה הזאת צפויה להימשך

מדד המחירים לצרכן (CPI) בגוש האירו האט לקצב שנתי של 0.9% בפברואר מ-1% בינואר. כך לפי אירוסטט, הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי. אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס חזו עלייה של 1% במדד המחירים לצרכן. בנפרד, מדד המחירים ליצרן (PPI) עלה ב-0.7בינואר אך ירד ב-1% בהשוואה לתקופה המקביל אשתקד. במונחים חודשיים, מדובר בעלייה של 0.2% (ללא התחשבות במחירי האנרגיה).

ההאטה בקצב עליית המחירים בגוש האירו מחזקת את האפשרות שנגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, יותיר את הריבית על 1% למשך תקופה ממושכת.

עוד בזירת המאקרו האירופית: רמות האבטלה בספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, עלו ב-2% בפברואר ל-4.13 מיליון מובטלים. מדובר בתוספת של כ-82 אלף מחוסרי עבודה. שיעור האבטלה הגיע ל-18.6%. כך מסר משרד העבודה של ספרד.

בפברואר אשתקד שיעור האבטלה אומנם עלה בקצב כפול, אך בשנה הנוכחית יש תוספת של כ-649 אלף מובטלים.

שיעור האבטלה בספרד הוא הגבוה ביותר מבין מדינות גוש האירו, ואם זה לא מספיק, אז היא מתמודדת גם עם משבר נדל"ן וגירעון תקציבי הולך ותופח. התמ"ג של ספרד התכווץ ב-3.6% ב-2009 והוא צפוי להמשיך במגמה הזאת גם ב-2010.

להלן גרף המתאר את השינוי בתמ"ג של ספרד מ-1996 ועד 2009. באדיבות תומסון רויטרס:

תמג בספרד
 תמג בספרד

גוש האירו מתמודד עם המשבר הכלכלי הקשה ביותר מאז השקת האירו ב-1999. בהיותה קשורה בטבורה לגוש האירו, לספרד אין את היכולת להבריא בכוחות עצמה. היא לא יכולה להביא לפיחות המטבע כדי להגדיל את האטרקטיביות של מוצרי היצוא שלה ואתרי הנופש שלה; קוסטה בלנקה וקוסטה דל סול יקרים ביותר. גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו, היא בעלת ההשפעה החזקה ביותר על המטבע המאוחד, וספרד מתקשה לעמוד בקצב ההתאוששות שלה מהמשבר העולמי.

בנוסף לכך, ספרד לא יכולה להוריד את הריבית שנקבעת על ידי הבנק המרכזי של אירופה. הכלים המוניטריים והפיסקליים של ספרד לטיפול בבעיותייה הכלכליות מועטות אך קיימות; היא יכולה לעודד את הצמיחה באמצעות הקלות מס והוצאות ממשלתיות.

נכון לעכשיו הגירעון התקציבי שלה עומד על 11.4% מהתמ"ג ועלייה למכור אג"ח נוספות כדי לגייס את ההון הדרוש למהלכים פיסקליים משמעותיים. רוכשי האג"ח הממשלתיות של ספרד, החוששים מחדלות פירעון ביוון ומדינות נוספות, מבקשים כבר עכשיו תשואה גבוהה יותר על האג"ח הספרדיות.