אטיאס: מדיניות משרד השיכון לא מחויבת לעולם המגדלים בת"א

שר הבינוי והשיכון בכנס בעניין בועת הנדל"ן בבורסה בת"א: "רוב הפרויקטים הגדולים הם של 5 חדרים ובאזורי ביקוש, מה שאומר שצעירים לא יכולים להיכנס לשוק הזה. זו תפיסה מעוותת"

"ככל שיש עלייה במחירים יש ירידה ביכולת לקנות דירה והחלום מתרחק. וגם, מי שכבר מצליח לקנות דירה, ההחזר החודשי שלו גדל". כך אמר היום (ג') אריאל אטיאס, שר הבינוי והשיכון, במסגרת כנס של חברת ספין שעסק בבועת הנדל"ן בבורסה בתל-אביב.

אטיאס הוסיף ואמר, כי "רוב הפרויקטים הגדולים היום הם של 5 חדרים ובאזורי ביקוש, מה שאומר שצעירים לא יכולים להיכנס לשוק הזה. זו תפסה מעוותת, וזה לא צריך להיות ככה".

לפי אטיאס, "זוג צעיר שמרוויח לא רע לא צריך דירה ב-1.5 מיליון שקל". כלומר, שר השיכון רומז כאן כי אין בכוונתו להתחיל להעביר את המכרזים של המנהל להפשרת קרקעות לאזורי המרכז. לתפיסתו, זוג צעיר לא אמור לשלם את המחירים של אזור המרכז. כידוע, החל ממחצית 2009 מנהל מקרקעי ישראל תחת כהונתו הפשיר תחת כהונתו קרקעות באזורים כמו בית שמש, מה שגרף ביקורת בשל העדפת אוכלוסיה חרדית לכאורה.

"שיווקנו 16.5 אלף יחידות דיור במחצית השניה של 2009 ואין קרקע אחת שבהגדרה מיועדת לחרדים. גם החרדים הם אוכלוסייה שדרושה לה יחידות דיור".

שר הבינוי והשיכון התייחס בהרחבה גם לעצם המכרזים של המנהל, באומרו כי "אנחנו לא אמורים לקבל מחיר גבוה על הקרקעות - להפך. אנחנו בכוונה מוציאים (קרקעות, א"ו)במנות קטנות, כדי לאפשר לקבלנים להציע במכרזים מחירים נמוכים. ככל שנמשיך במכרזים האגרסיביים האלה, ככה גם הקבלנים יפסיקו להציע מחירים גבוהים. בישראל צריך עוד יחידות דיור ואנחנו נמשיך לשווק. בעזרת השם זה יצליח".

היות והכנס בו נאם עסק בסוגיית בועת הנדל"ן - ככל אשר זו קיימת - הדגיש השר כי "ברור שאנחנו לא בבועת נדל"ן מהסוג שהייתה בארה"ב או במזרח אירופה, כשהבנקים נתנו כספים בלי לבדוק יכולת החזר ובלי בטחונות". לדבריו, השוק לא היה מוצף, אלא היה קיים מחסור: "אם לברור את המילים, במקומות מסוימים יש חוסר פרופורציה שנובעת ממחירים גבוהים שמציעים הקבלנים על הקרקע, ובסוף מגוללים אותם על רוכשי הדירות".

והוא הוסיף: "האם לקרוא למצב בועה או לא? אם נראה את אזורי הביקוש, בדגש על תל-אביב - מראה שם עסקאות 'מפוצצות' יותר , פיקים גדולים שמשנים את כל המשוואה. אבל המטרה שלנו היא משקי הבית - ולכן המשמעות היא שאנחנו לא מחויבים במדיניות שלנו לעולם הזה, של המגדלים לתוך מרכז ת"א, לבניינים בני 20 ו-70 קומות".