חשד: השגריר בבלארוס הדליף מידע לליברמן על חקירתו - וקודם

שר החוץ נחקר הבוקר בחשד שקיבל מהשגריר לשעבר, זאב בן-אריה, מידע מסווג אודות שיתוף-פעולה שביקשו רשויות האכיפה בישראל מאלה שבבלארוס במסגרת חקירתו של ליברמן‏ בפרשת השוחד והלבנת ההון

חשדות חדשים נגד שר החוץ אביגדור ליברמן: השר ליברמן נחקר הבוקר (ג') במשך שעתיים במטה יאח"ה במשטרה, בחשד לביצוע עבירות של שיבוש הליכי משפט והפרת אמונים. זאת, בעקבות חשד שקיבל משגריר ישראל בבלארוס לשעבר, זאב בן-אריה, מידע אודות שיתוף-פעולה שביקשו רשויות אכיפת החוק בישראל מאלה שבבלארוס במסגרת חקירתו של ליברמן.

במסגרת חקירתו נשאל ליברמן גם על אודות הליכי קידומו והעסקתו של בן-אריה במשרד החוץ, בחשד שהשגריר זכה לקידום ולהטבה בעקבות המידע שהעביר לשר החוץ.

בהודעת המשטרה שהועברה בצהריים, בתום חקירתו של ליברמן, נמסר כי במהלך השבועות האחרונים נחקר ביאח"ה, השייכת ליחידת החקירות הארצית להב 433, שגריר ישראל לשעבר בבלארוס, זאב בן-אריה. השגריר לשעבר חשוד בעבירות של שיבוש הליכי משפט, גילוי בהפרת חובה והפרת אמונים.

מסמך מפורט

הפרשה נוגעת לתקופה שבה ניהלה משטרת ישראל את החקירה המסועפת נגד ליברמן, שהצריכה גם שיתופי-פעולה מצד מדינות שונות, לרבות בקשות לחיקורי דין. במהלך החקירה העבירה המשטרה, באמצעות משרד המשפטים, בקשה לסיוע משפטי לרשויות המוסמכות בבלארוס. בקשה זו הכילה פרטים מהותיים אודות החקירה המתנהלת נגד ליברמן, כולל פירוט נושאים שלגביהם נדרש אותו הסיוע מצד בלארוס.

הבקשה לסיוע משפטי סווגה כ"סודית", הועברה למשרד המשפטים בבלארוס באמצעות שגריר ישראל בבלארוס באותה עת, זאב בן-אריה. השגריר שאמור היה להעביר את הבקשה באופן דיסקרטי וישיר לרשויות בבלארוס חרג מהחובה המוטלת עליו. על-פי החשד, הואשמר אצלו העתק מבקשת הסיוע המפורטת, ולקראת הגעתו של ליברמן לביקור בבלארוס בחודש אוקטובר 2008 - עוד לפני מינויו לשר החוץ בממשלת נתניהו - העתיק מידע חסוי מתוך הבקשה והעבירו שלא כדין לליברמן.

גורמים במשטרה אומרים כי מסמך חיקור הדין שהועבר לבלארוס היה מסמך מפורט ביותר, שכלל את פירוט החשדות נגד ליברמן, את הערוצים הנחקרים, את פירוט האנשים שחקירתם מתבקשת בפרשה ואת המסמכים המבוקשים שבעניינם מתבקש סיוע מרשויות האכיפה בבלארוס.

מידע מודיעיני

החשדות נגד השגריר לשעבר ונגד שר החוץ עלו במשטרה לפני מספר שבועות, בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לידי החוקרים.

המשטרה חושדת עוד כי בן-אריה מסר לליברמן על קיומה של הבקשה בעת שהשניים נפגשו, במהלך ביקורו של ליברמן במדינה. ליברמן עצמו נחקר באזהרה, מאחר שגם הוא חשוד בכך שלאחר מינויו לשר החוץ, פעל כדי לקדם ולהיטיב את מעמדו של בן-אריה במשרד החוץ בחודשים האחרונים.

לפני כחצי שנה הסתיימה חקירת המשטרה נגד ליברמן, וחומר החקירה הועבר להכרעת הפרקליטות. המשטרה מצאה כי יש תשתית ראייתית מספקת להעמדה לדין של ליברמן בעבירות של לקיחת שוחד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

"מדובר בחקירה מסועפת ומורכבת הכוללת חומרים רבים - עדויות רבות, אלפי מסמכים וחומר רב שנאסף הן בארץ והן במסגרת חיקורי דין בחו"ל", נמסר בהודעת משרד המשפטים. "החקירה לוותה על-ידי צוות הפרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, והיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה קיימו מעת לעת ישיבות עדכון באשר להתקדמות החקירה".

היועץ המשפטי הקודם, מני מזוז, לא קיבל הכרעה בתיק זה, והוא ממתין להכרעתו של היועץ הנוכחי, יהודה וינשטיין.

בתוך כך, פרקליטיו של ליברמן ביקשו הערב מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה בעקבות ההדלפות מחקירתו של השר במשטרה.