סימס - הריאלטי הראשון

סוד הקסם וההצלחה של חלוץ הריאליטי ברשת נעוץ בחדשנות ובפנייה לקהל מוזנח

סדרת משחקי הסימס (The Sims) חוגגת 10 שנים, מאז יצאה לאוויר העולם ב-2000. משחק הסימולציה-אסטרטגיה הצליח למכור עד היום 125 מיליון יחידות מ-3 חלקים עיקריים שיצאו, ומספר תוספות בלתי מבוטל. לפי חברת אלקטרוניק ארטס (EA), המשווקת אותו, סימס הוא הכותר הנמכר ביותר בכל הזמנים למחשב.

המשחק הביא לעולם את הסימסים - דמויות הגרות בערים משלהן, מנהלות אורח חיים של כמעט כל מקצוע אפשרי - מנער מתבגר דרך איש צבא ועד לעובד היי-טק. השחקנים יכולים לשלוט בדמויות, לנהל להם את הקריירה, לבלות איתם באטרקציות הזמינות בעיר הווירטואלית, ואפילו להתאהב בדמויות אחרות ולהוליד ילדים.

הצלחת המשחק הניבה ל-EA רווחים של 2.5 מיליארד דולר, מה שמציב אותו ראש בראש מול סרטי קולנוע כמו "טיטניק" ו"אווטאר". סימס זמין ב-60 מדינות ו-22 שפות. החלק השלישי בסדרה, שהושק ביוני 2009, מכר 4.5 מיליון יחידות והפך, לפי EA, למשחק הנמכר ביותר למחשב באירופה ובצפון אמריקה.

הסימסמאניה החלה במחשב האישי, וב-2003 הושקו גירסאות לפלייסטיישן 2 ול-XBOX. באחרונה הגיעו הסימסים גם ל-iPhone ול-iPod של אפל, והם צפויים להגיע גם לקולנוע - בשנים האחרונות מדברים על הפקת סרט בכיכובם, כשנכון לעכשיו הוא מתוכנן לצאת ב-2012, לאחר מספר דחיות.

מחובר למציאות

הסיבה להצלחת הסימס בעולם הגיימינג נעוצה במספר מרכיבים, שאחד הבולטים בהם הוא האפשרות לנהל חיים שלמים של אנשים, החל מתפקוד שוטף - אוכל ומקלחת - ועד לעיצוב הבית, בחירת קריירה וחיים רומנטיים. היכולת לשלוט בחיי הדמויות נתנה תחושת חופש מוחלט לשחקן - צורת משחק שהיתה חדשנית מאוד לתחילת העשור.

סיבה נוספת להצלחת סימס היא שבדומה לקונסולת wii של נינטנדו, המשחק לא פנה בעת ההשקה שלו רק לקהל הגיימרים המסורתי חובב משחקי האקשן - אלא לכל המשפחה, ובעיקר לנשים, שסבלו בתחילת העשור מהיעדר משחקים אטרקטיביים.

דבר נוסף שגרם לשחקנים להתאהב בסימס הוא הזיקה שלו לעולם האמיתי. יוצרי המשחק החליטו במשך השנים לשחרר חבילות הרחבה שונות, שהכניסו מותגים אמיתיים לתוך המשחק. למשל, ההרחבה של רשת האופנה H&M הציעה לסימסים להתלבש בבגדים של החברה.

תוספת אחרת הביאה את הריהוט של איקאה לעולם הווירטואלי. מלבד ההרחבות האלה, חברת EA שילבה במשחקים אמנים כמו דפש מוד, נלי פורטדו ובלאק אייד פיז, שהקליטו שירים בשפה הרשמית של הסימס - סימליש.

גם הטרנד הירוק שפוקד את העולם לא פסח על הסימס: בחלק השלישי הדמויות במשחק יכולות לנהוג במכונית ההיברדית של טויטה - פריוס, לגור בטבע ולגדל את הירקות שלהם לבד.

בסופו של דבר, הסימס הצליחו בגלל שהם נתנו לנו תחושה שאנחנו יכולים לשחק בחיים של אנשים, ולממש באמצעותם כל מיני שאיפות חבויות.