650 קבלנים חשודים בהסתרת דירות; הקנסות - עד 75 מיליון שקל

מדובר ב-43% מסך חברות הבנייה בישראל ■ אטיאס: "החברות שלא דיווחו פוגעות ברוכשים, ומחובתי לפעול כדי להגן על כספי רוכשים" ■ הקבלנים: "הטמעת התהליך לוקחת זמן"

משרד השיכון, בראשותו של אריאל אטיאס, חושד כי כ-650 חברות בנייה הפרו את חוק המכר (דירות). לפי החשד, הקבלנים לא דיווחו על מכירות של כ-3,000 דירות, מה שעלול לגרור קנסות בהיקף של עד 75 מיליון שקל.

"נגד החברות החשודות החל בימים האחרונים הליך שימוע ובמידה והחשדות יאומתו, כנגד החברות יופעלו הליכים של עיצומים כספיים בסך של 25 אלף שקל לכל הפרה, כלומר כל דירה שלא דווח על מכירתה", נמסר ממשרד השיכון.

לאחר קריסת חברת הבנייה חפציבה, תוקן חוק המכר דירות והוא מטיל על הקבלנים דרישות צרכניות שיבטיחו את כספי ההשקעה. בין היתר, קובע החוק, כי הקבלן ימסור לממונה על יישום החוק, בסמוך לחתימת חוזה המכר, פרטים לגבי מכירה של כל דירה בפרויקט בנייה שלו: שם קונה הדירה, שם המוכר, פרטי המקרקעין, נותן הבטוחה וסוג הבטוחה שניתנה לטובת הקונה.

החוק קובע כי הקנס על עבירה על החוק הינו 25 אלף שקל לדירה. לפי חשדות משרד השיכון, 650 קבלנים הסתירו מכירות של כ-3,000 דירות, כך שהקנס הכולל עשוי להגיע ל-75 מיליון שקל. לפי נתוני משרד השיכון, בישראל פועלות יותר מ-1,500 חברות בנייה העוסקות בייזום, כך שהחברות החשודות מהוות כ-43% מסך החברות. יצוין כי במשרד השיכון לא בדקו את קבוצות הרכישה, שכן חוק המכר לא חל עליהן.

"החוק נועד להגן על כספי רוכשי הדירות", אמר אטיאס. "החשיבות הצרכנית, בוודאי לאור לקחי משבר חברת חפציבה, חיונית לביטחון כספי הרוכשים. מרבית מוכרי הדירות מצייתים להוראות החוק, מדווחים על המכירות כחוק ונותנים בטוחות כנדרש. החברות שלא דיווחו פוגעות בראש ובראשונה ברוכשים ומחובתי לפעול בכלים המתאימים כדי להגן על כספי רוכשים".

מהתאחדות הקבלנים נמסר בתגובה, כי "בהתאם לחוק שנכנס לתוקף לאחרונה נדרשו הקבלנים להעביר דיווחים מקבילים על מכירת דירות לרשות המסים ולמשרד השיכון. הטמעת התהליך לוקחת זמן. רוב החברות שעדין לא הפנימו שצריך להעביר דיווח מקביל, הינן חברות יזמיות שאינן קבלניות. אנו מאמינים, שמדובר בחבלי הלידה של הטמעת החוק החדש, שתלך ותפחת בחודשים הבאים. צריך לזכור כי מבחינת רוכש הדירה, הביטחון המוקנה בחוק נובע מהעברת הכסף לחשבון המלווה על פי השוברים ואינו תלוי בדיווח על הממונה".