מלחמת הבוץ של ליברמן והשוטרים

האסטרטגייה התקשורתית של שר החוץ היא טשטוש ההבדלים בינו, כחשוד, למשטרה וחוקריו

קשה לומר כמה מבין 15 המנדטים, שבהם זכתה בבחירות האחרונות "ישראל ביתנו", חייב אביגדור ליברמן לניצב יוחנן דנינו וניצב יואב סגלוביץ. אבל אין ספק שחלק מהאסטרטגיה הפוליטית של ליברמן בשנים האחרונות מושתתת מניסיון למנף לטובתו את הליכי החקירה המתקיימים נגדו זה כ-10 שנים.

עד עתה, כך נראה, מדובר בניסיון מוצלח: ליברמן, פוליטיקאי מיומן ורגיש לסנטימנט הציבורי, הבחין מזמן שיש אוזן קשבת בקרב שכבות רחבות לטענותיו כלפי מערכת אכיפת החוק, ובכל פעם שהוא משגר חצים לעבר המשטרה, הפרקליטות או היועץ המשפטי - נוספים כמה מצביעים פוטנציאליים למפלגתו.

במשך שנים מלין ליברמן על ההדלפות השיטתיות כביכול מחקירתו. יש בתלונות הללו הרבה אלמנטים של דמעות תנין. מצד אחד - הדלפות אמנם קיימות, אבל קשה לומר שחקירתו של ליברמן סבלה מעודף הדלפות לעומת חקירות אחרות של אנשי ציבור; מצד שני - אלמלא ההדלפות והעובדה שמעללי הכספים של ליברמן זכו לחשיפה תקשורתית נאה, לא היה נוצרת הפלטפורמה שעליה השתית ליברמן את התקפותיו נגד מערכת אכיפת החוק.

ליברמן ועורכי דינו מנסים לטשטש עד כמה שניתן את ההבחנה בין פרסומים רשמיים ולגיטימיים מתוך חקירות אנשי ציבור - לבין הדלפות. את מכתב התלונה שלהם ליועמ"ש מיהרו סניגוריו לשגר עוד לפני שהבינו שהמשטרה פירסמה הודעה רשמית לעיתונות בתום החקירה אתמול (ג'), כפי שראוי.

במשטרים אחרים, נאורים פחות, מקובל אולי להותיר הליכים פליליים נגד נבחרי ציבור במחשכים; בישראל, למרבה המזל, השתרש נוהג שלפיו מעדכנים את התקשורת - ודרכה את הציבור - על עצם קיומה של חקירה.

החשדות החדשים נגד ליברמן, בפרשת מסמך חיקור הדין שהועבר לבלארוס, מתמקדים בשיבוש מהלכי משפט ובהפרת אמונים. המשחק שליברמן החליט לשחק אתמול מזכיר, יותר מהכל, זריקת בוץ הדדית בין ילדי הגיל הרך: ליברמן נחשד שמסמך חיקור הדין הודלף לו? עכשיו הוא זה שמאשים את המשטרה בהדלפה; ליברמן נחשד בשיבוש מהלכי משפט? 'לא', אומר ליברמן, המשטרה היא זו שאשמה ב"אבא ואמא" של שיבוש מהלכי החקירה.

"ה'עליהום' מצד המשטרה מעיד על מצוקתה", אמר ליברמן הבוקר (ד'). את המשפט הזה אפשר להפנות גם לכיוונו.

אבל את הציבור זה כבר לא מעניין. ליברמן הצליח, לפחות זמנית, לטשטש כל הבחנה בינו לבין המשטרה. מבחינת הציבור, מדובר בשני ילדים החוזרים הביתה מרוחים בבוץ.