מה נעשה באביגדור ליברמן?

הסיבה שהוא צריך ללכת אינה החשדות נגדו - אלא חוסר האינטליגנציה בהתנהלותו ומהלכיו

על אביגדור ליברמן אפשר להגיד שקשה אתו, אבל אי-אפשר לומר שקשה גם בלעדיו. וזה חבל, כי המינוי שלו לתפקיד שר החוץ היה דווקא מסקרן. על פניו, כמובן, הוא נראה המועמד הכי פחות מתאים. וזה בדיוק מה שעשה את המינוי למעניין. נוצרה האפשרות שאחת ולתמיד הציבור בארץ יוכל להיווכח אם זה יכול לעבוד. אדם מחוספס, מאוד ימני, מאוד קיצוני, מאוד התנחלותי - כל מה שהוא הפוך ממה שהורגלנו בו.

מכיוון ששרי חוץ "מתאימים" לא הביאו ישועה למדינה או ליחסי החוץ שלה, היה מעניין לראות אולי דווקא ליברמן יוכל לעשות מעשה, בניגוד לכל הסיכויים. אבל די מהר הסתבר כי הסיכויים צדקו יותר.

קודם כל היו החשדות נגד ליברמן, שהיו קיימים עוד לפני מינויו. כבר אז היו שאמרו כי אין זה ראוי למנות לתפקיד אדם שעננות כאלה משחירות את שמיו. אבל היו אחרים - תמיד יש אחרים - שדקלמו את העניין הזה של אדם הוא בחזקת חף מפשע וכו'.

עוד לא עמדו אצלנו שלא צריך להיות קשר בין חזקת החפות לבין מה שראוי ולא ראוי בחיים הציבוריים. אף אחד לא אומר שאדם הוא בחזקת עבריין או פושע אם לא הוכחה אשמה, אבל גם בלי להיות כזה, הוא יכול להיות בלתי ראוי להנהגה פוליטית וציבורית. אבל את זה מסרבים ללמוד אצלנו - ולא רק במקרה של ליברמן.

לליברמן יש גם טענות צודקות

יחד עם זאת, אי-אפשר לדחות על הסף את קובלנתו של ליברמן לגבי הסחבת ועינוי הדין בחקירותיו. 10 שנים זה זמן מאוד ממושך, מדי ממושך, אפילו לחקירות על החשדות הכי מסובכים.

יש לליברמן גם 'קייס' בעניין ההדלפות מהמשטרה בעניינו. וזה לא משנה אם הוא עצמו עושה את אותו הדבר - למשטרה זה אסור. לכן, גם ליברמן יכול להיות צודק בטענותיו, ויש לשפוט אותן לגופן, לא לגופו.

גאווה והשפלה אינם מדיניות

האם על רקע החשדות הישנים, והפרשה החדשה עם המעטפה של השגריר לשעבר בבלארוס, במקרה הזה מעטפה של חומר חקירות נגד ליברמן - האם ליברמן צריך ויכול להמשיך להיות שר החוץ? עדיף שלא.

הסיבה אינה רק החשדות, אלא גם - ובשלב הזה בעיקר - התפקוד. מבחינה זו ליברמן מאוד מאכזב. לא בעמדותיו שהיו ידועות, אלא בחוסר האינטליגנציה של התנהלותו ושל מהלכיו. הוא גורם לנזקים כבדים לתדמית ולעמדות של ממשלת ישראל.

אם לפחות היתה צומחת תועלת כלשהי לצד הנזק, אבל לצד הנזק יש רק עוד נזק. אי-אפשר לבנות מדיניות חוץ על "אני גאה להיות יהודי וישראלי" - בטח לא כאשר הגאווה הזאת מתורגמת להשפלתם של מי שאינם יהודים וישראלים.