מחר דיון במחוזי בת"א בתביעה של פלאטו-שרון נגד קובי מימון

פלאטו-שרון, שכיהן בעבר כקונסול כבוד של קונגו בישראל, טוען כי חברה שבשליטתו פעלה בקונגו לצורך קבלת אישור לזיכיונות נפט‎‎‏ לחברת נפטא, אך לא קיבלה תמורה עבור השירותים ■ בנפטא דוחים את הטענות

קדחת הנפט העלתה מהאוב שורה של סכסוכים משפטיים ישנים. מחר (ה') יגיע שמואל פלאטו-שרון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב לדיון בתביעה שהגיש נגד חברת נפטא , הנמצאת בשליטת קובי מימון וחיים צוף. היקף התביעה, שהחלה עוד לפני כ-6 שנים, הוא 600 אלף דולר, והיא הוגשה בגין עבודות ושירותים שבוצעו עבור נפטא ולכאורה לא התקבל עבורן כל תשלום.

בשנת 1998 החברות חנ"ל (חברת הנפט הלאומית) ונפטא, מקבוצת אקויטל של מימון וצוף, רשמו מספר כישלונות בקידוחי הנפט, שבהם היו שותפות בקונגו, מדינה הנחשבת לבעלת פוטנציאל של נפט וגז. שתי החברות נכנסו לשותפות בפרויקט בשנת 1996 עוד בטרם נפטא, שבשליטת קובי מימון, רכשה ב-1997 מהממשלה את חנ"ל תמורת כ-25 מיליון דולר.‏

התביעה נגד נפטא הוגשה על-ידי חברה פנמית להשקעות וייזום פרויקטים בשם Henwood Finance‏, שבשליטת פלאטו-שרון. על-פי כתב התביעה, חברה-בת של נפטא בשם נפטא קונגו וכן יוסי לוי, שהיה בתקופה הרלוונטית מנכ"ל שתי החברות, הונו ורימו אותה ואת ממשלת קונגו לכאורה. בנפטא מכחישים את הטענות על הסף.

במאי 1997 התקשרו נפטא ישראל וחברת אקויטל בעסקה לפתח ולהפיק נפט בקונגו, והעבודה אמורה היתה להתבצע במסגרת זיכיון מממשלת קונגו. פלאטו-שרון פעל כדי להבטיח כי יקבלו מממשלת קונגו זיכיונות נפט, ובין היתר נטען בתביעה כי נפטא שילמה שוחד בסך 1.2 מיליון דולר לגורמים בממשל בקונגו תמורת זיכיונות נפט. ‏

לטענת ‏Henwood Finance‏, נפטא ישראל ואקויטל הצליחו לרמות ולהעביר את הזכויות בזיכיונות שנתקבלו ממשלת קונגו בניגוד לתנאיהם, מבלי שקיבלו לכך היתר מממשלת קונגו. לאחר מכן אירעה בקונגו הפיכה צבאית, שלטון המדינה הוחלף, והשרים מולם התנהלו המגעים נעלמו כלא היו. ממשלת קונגו החדשה התכחשה לתשלומים שבוצעו וסירבה להעניק את הזיכיונות.‏

פלאטו-שרון, שכיהן באותה עת כקונסול כבוד של קונגו בישראל, סייע להם להגיע להסדר עם ממשלת קונגו החדשה. בתביעה נטען כי פלאטו-שרון הפעיל את קשריו, ולאחר תיווך ממושך ומסע שכנועים מפרך הסכימה ממשלת קונגו ביוני 1999 להעניק לנתבעים את הזיכיונות ללא תשלום נוסף כלשהו. לדברי התובעת, אילולא התערבותה היו יורדים כל כספי הנתבעים לטמיון.

עוד נטען כי עד היום לא קיבלה ‏Henwood Finance‏ כל תשלום על חשבון החוב של הנתבעים כלפיה בגין ביצוע חלקה בהסכם, וזאת על אף שהנתבעים אישרו לכאורה בכתב כי היא קיימה את חלקה בהסכם.

לפני שנתיים הגיש פלאטו-שרון בקשת פירוק נגד חברת נפטא-קונגו, ומונה לה מפרק זמני, עו"ד זהר גרינברג. המפרק טוען כי קיים חשד סביר כי הבעלים קובי מימון וחיים צוף נטלו מיליון דולר מקופת החברה. מנגד החברה טענה כי הכספים שימשו לרכישת מניות (20%) בחברת הספנות ‏JAULANY ESTATES‏.

המפרק טוען כי לא איתר מידע כלשהו המאפשר לאמת את עובדת הרכישה והמצדיק את "העסקה" מבחינה כלכלית. לדבריו, קיים חשד כי מדובר בקשירת קשר להונאת נושי החברה ומס הכנסה.

אקויטל היא החברה האם של יואל. נפטא היא החברה האם של חנ"ל והחברה-הבת של יואל. כאמור, מאז ההצלחה של תגלית תמר בתחילת 2009 התעוררו שלדים רבים מהארון במטרה לזכות בנתח. החברות המחזיקות בקידוח "תמר" הן: נובל - 36%, דלק קידוחים - 15.6%, אבנר - 15.6%, ישראמקו - 28.75% ואלון - 4%.

תביעות נוספות נגד חברות בקבוצה בנושא זה הן: מפרקי חברת קווי אשראי תובעים את חברת יואל בסכום של חצי מיליארד שקל, בטענה כי מימון וצוף ואחרים הוציאו במירמה כספים מהחברה - טענה שנדחתה על-ידי בית המשפט.

בנוסף, חברת רומפור האמריקנית תובעת מנפטא מיליון דולר בטענה כי לא קיבלה את תשלום עבור שירותי קידוח בקונגו.‏