מפעל הג'ובים של נתניהו

כך נהפכה תוכנית "נתיבי ישראל" לשיפור תשתיות, לאפיק מימון יועצים מקורבים

תוכנית נתיבי ישראל שאושרה בשבוע שעבר בממשלה אולי לא תצליח לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז, אבל הישג אחד היא כבר רשמה לזכותה: עיסוק תקשורתי אינטנסיבי בתשתיות, תחום שאינו זוכה בדרך כלל לתשומת הלב הראויה.

בכל זאת, יש מרכיב מרכזי אחד בתוכנית שהוצנע היטב בנוסח החלטת הממשלה והצליח להיעלם מעיני העיתונאים: הוועדות, המשרות והג'ובים שהתוכנית תספק לפוליטיקאים ולמקורביהם.

מי שיטרח לקרוא את החלטת הממשלה על 36 סעיפיה יגלה שם עולם ומלואו. קחו למשל את סעיף 28, המבשר כי לצורך "ניהול התוכנית" תוקם במשרד התחבורה מנהלת שלמה, שבראשה יעמוד סמנכ"ל במשרד.

הסמנכ"ל עצמו יהיה עובד המשרד, אבל כמו בכל מנהלת ראויה לשמה הוא יזדקק, כמובן, ליועצים. כדי שלא יישאר ספק בעניין, בא המשפט הבא בסעיף 28 ומבהיר: "ראש המנהלת יוכל להסתייע בעבודתו ביועצים חיצוניים ככל שיידרש".

במחשבה ראשונה עולה השאלה לשם מה בדיוק צריך מנהלת. הרי כמעט כל הפרויקטים שאושרו במסגרת התוכנית אינם פרויקטים חדשים, אלא עבודות שכבר נכללות בתוכניות העבודה של הגופים המבצעים השונים - החברה הלאומית לדרכים, כביש חוצה ישראל והרכבת. במחשבה שנייה, השאלה הזו נשמעת קצת נאיבית, כמעט שאלה רטורית.

מי שימשיך לקרוא את ההחלטה יגלה שהמנהלת איננה אלא קצה של קרחון: החלטת הממשלה מבהירה כי המנהלת "תצביע מבעוד מועד" על מכשולים ותציע דרכים להסרתם, תעסוק בתיאום ובסנכרון בין הגופים השונים, ותוודא כי התוכנית מתבצעת בהתאם ללוחות הזמנים. אלא שהוגי התוכנית, מתברר, אינם מאמינים שהמנהלת תצליח להילחם לבדה בכל הביורוקרטיה.

אז כדי לסייע לה במאבקה תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה, ותכלול את שרי האוצר, התחבורה והפנים, שגם תפקידה יהיה "ליווי, גיבוי וביצוע מעקב ובקרה אחר יישום ההחלטה". האם המנהלת החדשה וועדת השרים יוכלו לבדן לנצח את מפלצת הביורוקרטיה? הצחקתם אותנו. בנוסף אליהן תוקם ועדת היגוי משותפת למשרדי ראש הממשלה, התחבורה, האוצר והפנים, שבה יהיו חברים מנכ"לי המשרדים וכן הממונה על התקציבים באוצר, החשב הכללי וראש מינהל התכנון במשרד הפנים.

זהו? מה פתאום. לצד כל הגופים האלה יפעלו עוד ועדות וצוותים שונים ומשונים, שבהם יהיו חברים פקידים חשובים ומכובדים שלא הוזמנו להיות חברים בוועדות האחרות. ומעל לכל ההמולה הפקידותית תרחף לה המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, שתפקידה יהיה לספק ניתוחים כלכליים ככל שיידרש.

וכן, גם המועצה תוכל לשכור "במידת הצורך" את שירותיהם של "יועצים חיצוניים" לצורך הכנת הניתוחים הכלכליים לתוכנית - הרי מישהו גם צריך לעבוד, לא?