אכזבה בים המלח: זרח, דלק קידוחים ואבנר יאחדו קידוחי נפט לצורך הפקת 170 חביות ביום לפחות

גלובס tv (עדכון) - אכזבה ב"צוק תמרור 4": ניתן להפיק רק 50 חביות נפט ביום - יבצעו מבחן הפקה נוסף ■ השותפות יקימו מערך הפקת נפט שיופק מקידוחי צוק תמרור 3 ו-4, "חלמיש" ו"אמונה" ■ גורם בשוק: "45 אלף חביות בשנה? הסיפור הזה מאכזב וקשה לקרוא לזה תגלית מסחרית" ■ תגובת המניות: זרח נופלת ביותר מ-20%, אבנר מאבדת 2.7% ודלק קידוחים משילה 3.3%

שותפויות חיפושי הנפט זרח , דלק קידוחים ואבנר החליטו להקים מערך של קליטה וניפוק נפט שיטפל בנפט שיופק מכמה אתרים באזור ים המלח. זאת, לאחר האכזבה ממבחני ההפקה בקידוח "צוק תמרור 4", אשר הראו כי השותפות יכולות להפיק מקידוח זה לבדו רק כ-50 חביות נפט ביום. גם לאחר איחוד האתרים, ההפקה הצפויה הינה קטנה יחסית ומסתכמת בכ-31 אלף חביות בשנה בלבד.

השותפות הודיעו הבוקר (א') לבורסה על תוצאות מבחני ההפקה באתר הקידוח "צוק תמרור 4" בנמצא באזור ים המלח, כאשר התוצאות הצביעו על אכזבה, אם כי השותפות באתר הקידוח צפויות להמשיך במבחנים בעתיד הקרוב. בעקבות זאת, השותפות החליטו להקים מערך של קליטה וניפוק נפט שיטפל בנפט שיופק מקידוחי צוק תמרור 3 ו-4, "חלמיש" ו"אמונה".

התפוקה היומית מקידוח "צוק תמרור 3" הוערכה בעבר ב-120 חביות נוזל המורכבות מ-96% נפט ו-4% מים. אם נוסיף לכך את 50 החביות ביום מ"צוק תמרור 4", נראה כי השותפות יוכלו להפיק 170 חביות נוזל ביום. התמורה של זרח תהיה גדולה יותר, שכן זרח מחזיקה גם ב-100% מרישיון "אמונה", שם ניתן להפיק 483 חביות נוזל ביום המורכבות מ-45% נפט ו-55% מים.

במילים אחרות, מדובר בהפקה של כ-45 אלף חביות בשנה, ובהתבסס על מחירי הנפט היום (כ-80 דולר לחבית) מדובר בהכנסות של כ-3.6 מיליון דולר בשנה. לפני עלויות פיתוח והפקה. מערך הקליטה וניפוק הנפט יוקם באתר הקידוח "צוק תמרור 3", הנמצא מחוץ לשמורת הטבע בהשקעה של 600 אלף דולר ועד 1.1 מיליון דולר. עלויות הקידוח ב"צוק תמרור 4" לבדן הסתכמו עד כה ב-6.5 מיליון דולר.

"קשה לקרוא לזה תגלית מסחרית"

"אלה מספרים מאכזבים", אמר גורם בשוק ההון המקורב לנושא. "הסיפור הזה מאכזב וקשה לקרוא לזה תגלית מסחרית. כ-45 אלף חביות בשנה? כשאתה פורס את זה על פני 25 שנה אתה מבין שזה מספרים קטנים".

מבחני ההפקה ב"צוק תמרור 4" היו, כאמור, כישלון. עד כה בוצעו בקידוח 4 מבחני הפקה - אחד בתצורת "רעף" ושלושה בתצורת "גוונים". במבחן ההפקה האחרון שבוצע בחלק העליון של תצורת "גוונים" בשכבה שעוביה כ-3 מטר, נתגלה נפט המכיל גז. הנוזלים שהופקו ביניקה הסתכמו בקצב שהתייצב על כ-50 חביות ליממה והם הכילו כ-75% נפט ו-25% מים. בשאר השכבות שנבדקו נמצא מעט נפט עם מים. השותפות נערכות להפקה סדירה באתר ובוחנים אפשרות לבצוע מבחן הפקה נוסף בשכבת "גוונים" התחתונה.

השותפות מתכוונות לבצע באזור סקרים נוספים, על מנת למפות מחדש את גודל המאגר שנתגלה בקידוח וזאת על מנת להעריך את היקף רזרבות הנפט שבמאגר. סקרים אלה עשויים לאפשר תכנון מערך פיתוח של המאגר וכן איתור מבנים נוספים הראויים לקדיחה.

"לשותפות זרח יש כיום כ-100 מיליון שקל בקופה, לאחר תשלום הוצאות הקידוח ב'צוק תמרור 4' ובנוסף לרשיונות היבשתיים היא תהיה שותפה גם ברשיון הימי של 'גוליבר'", אמר רמי קרמין, מנכ"ל זרח. "ישנה כבר התקשרות עם המכון הגיאפיזי לביצוע סקר סייסמי מקיף ב'גוליבר' אשר יבוצע באמצעות ספינת מחקר. בנוסף, השותפות נערכת לביצוע קידוח האקספלורציה בצורים, ביחד עם שותפות מודיעין בשליטת צחי סולטן ונוחי דנקנר במחצית השניה של 2010 ובכוונתה לקבל שירותים לוגיסטיים מחברת כי"ל לביצוע הקידוח".