כרטיס בכיוון אחד

האם מנהלי קרנות הנאמנות יגלגלו לצרכן את החיסכון? והתשובה מאוד פשוטה: נראה לכם?

נתחיל באמירה ברורה: ההצעה לבטל את עמלות ההפצה בקרנות הנאמנות תגרום לצרכן לשלם יותר על הקרנות. היוזמה של רשות ניירות ערך היא כרטיס בכיוון אחד להעלאת דמי הניהול האפקטיביים בקרנות - לפחות 300 מיליון שקל, חצי מהחיסכון הצפוי של מנהלי הקרנות מהמהלך, יוטלו על כתפי הציבור.

הכתובת על הקיר ובאותיות גדולות - הבנקים יחזירו לעצמם את ההכנסות שאיבדו מעמלות הפצה (הבנקים גובים עמלות אלה מקרנות הנאמנות בתמורה לשיווקן), באמצעות עמלות קנייה ומכירה והעלאת עמלות אחרות שישלם הציבור.

מי שמצפה כי מנהלי הקרנות יורידו את דמי הניהול בשיעור עמלת ההפצה, מפגין תמימות ועיוורון. מנהלי הקרנות יורידו את דמי הניהול באופן חלקי, כאמור בחצי בלבד (בהערכה גסה), והיתרה תישאר בכיסיהם.

ההצעה של זוהר גושן נשמעת על פניה הגיונית. היום הלקוח משלם למנהל הקרן דמי ניהול, והבנק מקבל מהמנהל עמלת הפצה בשיעור קבוע על פי תקנות.

בכך מובטחת אובייקטיביות הייעוץ הבנקאי בין מנהלי הקרנות. אבל מה לגבי המוצרים? שואל גושן. האם אין סכנה שהבנקים יעדיפו להמליץ ללקוח על קרנות נאמנות על פני תעודות סל כי העמלה גבוהה יותר בקרנות. וכשייכנסו בהמשך השנה להפצת קרנות נאמנות זרות, מה יקרה? הפתרון שמציע גושן אלגנטי. הבנקים לא יגבו יותר עמלות הפצה ממנהלי הקרנות, אלא עמלות קנייה ומכירה ישירות מהלקוח. הבנק יקבל מהלקוח אותה תמורה, בין אם מכר לו תעודת סל או קרן נאמנות, ובא לציון גואל.

הבנקים לא פראיירים

האם הכנסות הבנקים ייפגעו? כנראה שלא. הבנקים לא פראיירים, ויש להם היכולת לפצות את עצמם על אובדן ההכנסות מעמלת הפצה (כ-600 מיליון שקל ב-2009). הבנקים יגבו עמלת קנייה/מכירה, שתפצה אותם על חלק מההפסד, ובמקביל יגדילו את עמלת דמי ניהול ניירות ערך (דמי משמורת). כדי לפצות על אובדן ההכנסות הבנקים צריכים לייקר את העמלה בעוד 2 עשיריות פרומיל, שיעור זניח שלא יורגש. מאחר שבנק ישראל התנה במפורש את תמיכתו בהצעת גושן בכך שהכנסות הבנקים לא ייפגעו, יהיה אור ירוק להעלאת העמלה.

אז כבר הבנו. הצרכן ימשיך לשלם את עמלת ההפצה, אלא שיקראו לה בשם אחר, וכאן מגיעה תורה של השאלה הגדולה: האם מנהלי קרנות הנאמנות יגלגלו לצרכן את החיסכון שנוצר? והתשובה מאוד פשוטה: נראה לכם? נראה לכם שמנהלי בתי השקעות יורידו את דמי הניהול בכל שיעור עמלת הפצה? ברור שתהיה הורדה מסוימת. אבל יש עלויות, יש רגולציה, יש הוצאות, המון הסברים טובים מדוע חלק גדול מההוזלה צריך להישאר בכיסים של בתי ההשקעות.

ומה עמדת רשות ניירות ערך? אותה זה לא כל כך מעניין. לרשות יותר חשוב הייעוץ האובייקטיבי, ושם לא מוטרדים מהשאלה האם הצרכן יצטרך לשלם עוד דמי ניהול. העיקר שאיכות הייעוץ תשתפר. ברשות גם סבורים באמת ובתמים שהתחרות תכריח את מנהלי הקרנות להוריד דמי ניהול, ולכן כל ההוזלה תגיע לצרכן. ועל כך נאמר - אשרי המאמין.