מאבק בבנק העולמי - מי צריך לשלם על אנרגיה נקייה?

ארה"ב ובריטניה מאיימות להמנע מלתמוך בהלוואה שמעניק הבנק העולמי, בהיקף 3.75 מיליארד דולר, להקמת תחנת כוח פחמית בדרום-אפריקה

ארה"ב ובריטניה מאיימות להמנע מלתמוך בהלוואה שמעניק הבנק העולמי, בהיקף 3.75 מיליארד דולר, להקמת תחנת כוח פחמית בדרום אפריקה, ובכך הן מרחיבות את הדיון סביב השאלה מי צריך לשלם על אנרגיה נקייה. כך מדווחת סוכנות "רויטרס".

התנגדותן של שתי החברות הגדולות ביותר בבנק זכתה להרמת גבות מצד אלו המציינים כי שתי הכלכלות המפותחות של ארה"ב ובריטניה כן מאפשרות את פיתוחן של תחנות כוח פחמיות במדינות שלהן עצמן, ואילו תחנות פחמיות במדינות עניות יותר מעוררות את התנגדותן.

בעוד שההלוואה כנראה תקבל את אישורה של מועצת המנהלים בבנק, הרי שהיא חשפה סדקים עמוקים בין הכוחות תעשייתיים בעולם לבין המדינות המתפתחות באשר להתמודדות עם שינוי האקלים. שני המחנות לא הצליחו להגיע להסכמה בוועידת קופנהגן בדצמבר האחרון בשל חילוקי דעות בנוגע ליעדי הפליטה של גזי חממה ומי צריך לשלם על "התיירקות" כלכלותיהן של מדינות עניות.

חלק מההלוואה יממן את החלק הארי בתחנה הפחמית בהספק 4,800 מגוואט, שהיא קריטית להקלת המחסור הכרוני בחשמל, עמו מתמודדת דרום אפריקה ואשר הכניע את כלכלת המדינה ב-2008. יתרת הכסף תופנה לאנרגיות מתחדשות ולפרויקטים להתייעלות אנרגטית.

את המאבק שניטש בבנק העולמי הניעו הנחיות חדשות של משרד האוצר האמריקני, אשר הרגיזו מדינות מתפתחות כולל סין. ההנחיות מורות לנציגים של ארה"ב במוסדות השונים להעדיף אופציות דלות פחמן על פני אופציות מבוססות פחם ובמקרה שהאלטרנטיבה לפחם היא יקרה יותר, לעזור ללווים במציאת מקורות מימון נוספים. במכתב ששיגרו סין, אפריקה והודו לנשיא הבנק העולמי, רוברט זואליק, נאמר כי "פעולות שכאלו מדגישות את ההתרפסות של תהליכי קבלת החלטות בבנק בפני תכתיבים של מדינה אחת ויחידה".

דרום אפריקה, יחד עם ברזיל, היא המובילה מבין המדינות המתפתחות במאבק בשינוי האקלים וצופה שפליטות גזי החממה יגיעו לשיאן בין 2020 ל-2025, אם כי התחנה הפחמית החדשה תהפוך את המשימה לקשה יותר. בניגוד לכך, ארה"ב היא המדינה המפותחת הגדולה היחידה שאין לה יעד להפחתת הפליטות שלה. אמנם, לממשל אובמה יש תוכנית להפחתה, אך היא מעוכבת בסנאט.

פליטות גזי החממה בבריטניה נפלו ב-2008 בשיעור של 19.5% בהשוואה לרמות שנרשמו ב-1990.