הערכות במערכת הבנקאית: דקסיה מתכוונת לצאת מישראל

מנכ"ל דקסיה ישראל, דוד קאפח: "רמיזה משוללת יסוד" ■ קבוצת דקסיה הולאמה בספטמבר 2008 על-ידי ממשלות צרפת ובלגיה לאחר שזו עמדה בזמן המשבר לפני פשיטת רגל

הערכות במערכת הבנקאית כי קבוצת דקסיה הצרפתית-בלגית (DCL) מתכוונת לצאת מפעילותה בישראל, ולמכור את בנק דקסיה שבשליטתה (65%) לבנק ישראלי. המכירה תתבצע כחלק מהתייעלות קבוצת דקסיה והתמקדותה במדינות הליבה, אשר ישראל אינה נמנית עליהן. סיבה נוספת היא לחצים פנימיים בתוך בלגיה להפסיק את פעילות הקבוצה בישראל על רקע פוליטי. הערכות כי המכירה תתבצע בדרך של החלפת מניות ומרכיב מזומן.

איבד בלעדיות

קבוצת דקסיה הולאמה בספטמבר 2008 על-ידי ממשלות צרפת ובלגיה לאחר שזו עמדה בזמן המשבר לפני פשיטת רגל. בשנת 2008 הפסידה הקבוצה 3.3 מיליארד אירו והחלה בתהליך התייעלות.

דקסיה ישראל, בניהולו של דוד קאפח, הוא בנק זעיר עם סניף אחד, המתמחה באשראי לסקטור המוניציפלי. אשראי לרשויות מקומיות מהווה 87% מהאשראי שנותן הבנק. בסוף 2008 איבד דקסיה את הבלעדיות על מימון הרשויות המקומיות דרך המדינה.

זאת בעקבות החלטת החשב הכללי שלא לערוך מכרז בעניין ניתוב מענקים מהמדינה לרשויות מקומיות, אלא לאפשר לכל רשות מקומית לבחור את הבנק עימו תרצה לעבוד. עד אז היה לבנק מעמד בלעדי של סוכן בניהול ההתחשבנות ההדדית בין הממשלה לרשויות מקומיות.

בנק דקסיה נסחר לפי שווי של 401 מיליון שקל ובמכפיל הון נמוך של 0.75. הרווח של הבנק בשנת 2009 עמד על 50 מיליון שקל והתשואה על ההון העצמי הגיעה לשיעור של 9.8%. ההון העצמי של הבנק עמד בסוף 2009 על 532 מיליון שקל.

קאפח הכחיש את הכוונה למכור את הבנק ואמר בתגובה כי "אין שום החלטה של קבוצת דקסיה הבינלאומית לסגור את פעילותה בישראל. ישראל איננה נכללת ברשימת המדינות בהן הבנק מתכוון לצמצם את פעילותו על רקע הרצון להתמקד בפעילות הליבה. הפעילות העסקית בין חברת האם לבין דקסיה ישראל פועלת כרגיל".

קאפח הוסיף כי "בהודעה לעיתונות שפרסמה קבוצת דקסיה לפני חודש צוינו במפורט החברות הבנות המיועדות למכירה במהלך 3 השנים הבאות ואין כל אזכור של בנק דקסיה ישראל. כל רמיזה או מסקנה אחרת על סגירת הפעילות בישראל משוללים מכל יסוד".