לח"כ מירי רגב מגיע צל"ש

מי יודע מה הוא 'כלל פיסקלי' ומה פירוש המלה 'קופסאות' בז'רגון הפנימי של ועדת הכספים

יודעים מה זה כלל פיסקלי? מתברר שגם חברת הכנסת מירי רגב לא יודעת. ולמה שתדע? היא הרי בסך-הכול חברה בוועדת הכספים של הכנסת, שדנה בתקציבים ובגורלם של כספי הציבור.

לכן, כששר האוצר יובל שטייניץ הגיע השבוע לוועדה והצהיר כי הוא "הולך להציג את הכלל הפיסקלי החדש", רגב נראתה לוחשת מסביב: "מה זה כלל פיסקלי? מה זה כלל פיסקלי?". היא קיבלה הסבר: מדובר בכלל או באילוץ שמגדיר ומגביל את המדיניות התקציבית של מדינה (לרבות ההוצאה הממשלתית והחוב). לא מסובך.

אבל אז הגיע תורן של "הקופסאות". לא יודעים מה זה? לא נורא. גם רגב לא ידעה. ולכן שוב נשמע קולה הלוחש: "מה זה 'קופסאות'? מה זה 'קופסאות'?". גם כאן נחלץ אחד שיודע לעזרתה, והסביר כדי שכולם ישמעו: "'קופסאות' הן הוצאה חד-פעמית בגין אירוע חריג (כמו מלחמת לבנון השנייה), שלא נרשמה כהוצאה ממשלתית בתקציב המדינה".

עכשיו צריך להגיד, בלי טיפה של ציניות, שח"כ רגב צריכה לקבל צל"ש. כי כשהיא לא יודעת משהו, היא אינה מפחדת להודות ומבקשת לדעת. אפשר רק לדמיין כמה אנשים ישבו בוועדה הזו, שמעו את המילים והמונחים ולא הנידו עפעף. אחר כך, בהצבעה, הם ירימו את ידם בלי לדעת על מה הם מצביעים.

המעשה של חברת הכנסת הטרייה היה שיעור בצניעות לכל מי שישב בוועדה: כמחוקק, מוטב שתעשה שיעורי בית; אבל אם אתה לא יודע - הדבר הגרוע ביותר שאתה יכול לעשות הוא לשתוק. זה משהו שנבחרי הציבור חייבים לשולחיהם - לברר את הפרטים עד תום, גם במחיר של כבוד אישי. בעצם, אפילו קצת חבל שרגב לא הייתה בורה יותר. מי יודע כמה דברים חבריה אינם יודעים, ומעולם לא העזו לשאול.