הזדמנות לסטארט-אפים? הענן של באלמר והתקוות בישראל

ענקית התוכנה רוצה לעבור למרחב הווירטואלי ■ המנכ"ל, סטיב באלמר, הצהיר כי נדרשת חדשנות בדרך לפעילות בענן המחשוב ■ יש סטארט-אפים ישראלים שעשויים להרוויח מכך

לפני שבוע נאם מנכ"ל מיקרוסופט , סטיב באלמר, באוניברסיטת וושינגטון. הנושא היה ענן המחשוב, שם הקוד לגישה למשאבי מחשוב ותכנים שממוקמים במרכזי מחשוב מרוחקים ומה שנחשב לטרנד החם בעולם המחשוב.

באלמר לא חידש, אבל כשהאיש החזק בעולם התוכנה מצהיר ש"כמות החדשנות שנדרשת בנושא, היא עצומה", די ברור שמיקרוסופט מחפשת עזרה.

ענקית התוכנה העבירה את חייה על המחשב האישי. כעת היא מנסה לעבור למרחב הווירטואלי. בדרך לשם היא תעבור בהרבה תחנות, חלקן מהוות הזדמנות לסטארט-אפים שמשתפים איתה פעולה. להלן רשימה חלקית הישראליות שעשויות להרוויח מכך.

זנד - לא רק ב-1 באפריל

הספקולציות על רכישת ספקית פלטפורמת הפיתוח לשפת התכנות ה-PHP זנד בידי מיקרוסופט, כבר עלו לא פעם. הרעיון נחשב להזוי מספיק כדי להפוך למתיחת ה-1 באפריל ב-2006, מספר חודשים לאחר שאורקל ניהלה מו"מ לרכישת זנד. הזוי או לא, היחסים בינה למיקרוסופט קרובים מתמיד ומידי פעם עולה ספקולציה למהלך אסטרטגי ביניהן.

למרות שלמיקרוסופט יש יכולות PHP בסביבת הפיתוח שלה וזו תוכנת קוד פתוח, סביבת ענן המחשוב יכולה להיות הסיבה לחשוב אחרת. זנד הודיעה לפני כחצי שנה על פתרון שיאפשר התאמה אוטומטית של אפליקציות ארגוניות לסביבות מחשוב שמיושמות על ענני המחשוב השונים.

ההצהרה קיבלה מיד תמיכה ממיקרוסופט. רלוונטיות חזקה שלה עבור ענן המחשוב, תעודד לנצל את הפלטפורמה של זנד. מעבר לכך, VMware רכשה בקיץ את SpringSource, מתחרה בזנד. סביר שגם חברות אחרות עם נוכחות בסביבת הענן, כמיקרוסופט, יגלו עניין ביכולת דומה.

גיזמוקס: הראשונה להרוויח

בשנה האחרונה, בה הצהירה מיקרוסופט על פלטפורמת הפיתוח שלה לענן, ה-Azure, היה ברור שהישראלית הראשונה שתרוויח מכך תהיה גיזמוקס.

הפלטפורמה שלה מספקת סביבת פיתוח והרצה לאפליקציות שמיועדות לפעול בסביבת הענן של מיקרוסופט ומסייעת להן במעבר לסביבה החדשה. אמנם ההתרוממות של ה-Azure איטית יחסית לציפיות, אבל חלק מהאפליקציות שכבר רצות על התשתית של מיקרוסופט, מבוססות על הכלים שסיפקה גיזמוקס.

בגיזמוקס לא מחכים ובוחנים גם אופציות וספקיות טכנולוגיה אחרות. החברה מגייסת מיליוני דולרים וייתכן שהשקעה אסטרטגית כזו או אחרת תשנה את סדרי העדיפויות שלה מבחינת השותפים המועדפים. בין השאר לא יפתיע אם אחת מענקיות התוכנה פשוט תכניס את הפתרון של גיזמוקס לסביבת הפיתוח שלה באמצעות רכישה.

קלוד-שר וההתאמות

בדצמבר הודיעה CloudShare על גיוס של 10 מיליון דולר. הכסף ינוצל להתרחבות במספר העובדים ובשווקי היעד. פתרונותיה מספקים סביבת מחשוב וירטואלית, שמאפשרת לחברות לבחון את האפליקציות שלהן בסביבת מחשוב חדשה, מבלי להתאים אותן.

החברה משתפת פעולה עם מיקרוסופט בהתאמת תוכנות, כגון SQL Server ו-Windows Server 2008, כך שניתן יהיה להריץ עליהן אפליקציות מרוחקות מבלי להתאים אותן לסביבת העבודה.

בשורה התחתונה, מספקת קלוד-שר פתרון לעידוד מכירה של סביבת מחשוב חדשה. לקוחותיה הן ספקיות התוכנות. מוטיבציה של מיקרוסופט לעודד פיתוח תוכנה על-גבי התשתיות שלה, תספק גם לקלוד-שר יותר ביקושים.

הטריגר של אופטיר, אטרניטי וקורלסנס

רק אתמול קיבלנו עוד הוכחה עד כמה תחום תוכנות ניהול התשתיות הוא חם. חברת CA הודיעה על רכישת Nimsoft, שמספקת יכולות ניהול וניטור לביצועי אפליקציות הממוקמות על-גבי ענן המחשוב (APM), תמורת כ-350 מיליון דולר. זהו מכפיל מכובד ששילמה חברה רעבה לטכנולוגיה (CA), אבל זה אינו גורע מהעובדה שבכל סביבת אפליקציות בענן המחשוב יידרשו יכולות ניהול משמעותיות.

אופטיר, Nolio, אטרניטי וקורלסנס הן דוגמאות לתוכנות ניהול תשתיות מחשוב. לחלקן יש שיתופי פעולה עם מיקרוסופט ועבור אחרות זה עדיין לא עומד על הפרק. אבל, ענן המחשוב הוא הטריגר שחברות סטארט-אפ רבות צריכות כדי לקפוץ קדימה.

"מגמת ענן המחשוב צפויה להוביל למספר גדל והולך של רכישות ב-2010", העריך לאחרונה דן יכין, מנהל מחקר טכנולוגיות חדשניות בחברת המחקר IDC. מיקרוסופט תצטרך לספק יכולות כאלו גם בתוך הבית, דרך שיתופי פעולה או רכישות.

המגע של N-trig

48 שעות לערך לאחר הנאום של באלמר, התפרסמו לראשונה פרטים על התקן ה-Courier מבית מיקרוסופט, שנחשב למתחרה הישיר של מחשב הלוח מתוצרת אפל, ה-iPad.

זו הפעם הראשונה בה תתייצב מיקרוסופט בתחרות ישירה מול אפל בצד החומרה, ולא מוגזם להעריך שההשקעה שביצעה ב-N-trig לפני שנה, נועדה בדיוק בשביל זה - להכניס את מסך המגע גם להתקן המיקרוסופטי.

כרגע דבר אינו ברור, וב-N-trig מסרבים להגיב. בחודשים הקרובים עתידה מיקרוסופט לסגור את הקצוות מול ספקיות החומרה במכרזי העיצוב השונים. מיותר לציין שהזוכות יקבלו גישה להפצה של מאות מיליוני יחידות.

למרות החשיבות של מסכי המגע וטכנולוגיות חומרה אחרות, מה שימכור את ההתקן להמונים לטווח הארוך לא יהיה עיצוב "מדליק", אלא יכולות מחשוב ענן, כלומר גישה מהירה לתוכן ושירותי מחשוב שונים, שממוקמים אי שם באינטרנט.

מבלי יכולות אלו, מחשבי הלוח לא ינצלו את הפוטנציאל. N-trig היא אחד הסטארט-אפים המצליחים בישראל, אבל קיים קשר ישיר בין המוכנות של מיקרוסופט בתחום ענן המחשוב, למהירות שבה תגיע הטכנולוגיה של N-trig להמונים.