אגדות מינכהאוזן על האופציות

כמה סייגים, לפני שמתלהבים וקופצים על אופציות קיקיוניות שמזנקות 36% ביום אחד

ד"ר דפנה פפר היא כלכלנית המרצה במרכז ללימודים אקדמיים - אור יהודה

הגאות בבורסה גורמת למשקיעים לפזול ולעיתים לפעול גם באופציות על מניות.

ככלל נציין שההשקעה באופציה הנסחרת סביב שוויה הנאיבי אשר אינה עומדת לפני פקיעה והיא מתייחסת למנייה סבירה, עדיפה כהשקעה על אופציה שאין לה שווי נאיבי הגיוני. ראוי להיזהר מאופציות שלכאורה שמייצגות רק שווי לפי בלאק אנד שולס ופדיונן צפוי בעוד שנים. כדי שאופציה כזו תכנס לכסף ותהיה בשווי נאיבי המנייה אליה היא מתייחסת, היא חייבת לעלות בשיעור חד.

30 שקל = 36.3% +

עיון בשינויי השערים באופציות בשבועות האחרונים מגלה תופעה משונה שחוזרת על עצמה מדי יום. לדוגמא, ביקוש בסך 30 שקל גורם לאופציה אזוטרית גילאון אפ 3 לעלות ב-36.3%. לעיתים גם 21 שקלים מספיקים לזינוק חד באופציה. בדרך כלל מדובר באופציות שגם לפי בלק אנד שולס אין להם שווי. גילאון אופציה 3 חסרת שווי בכל קטגוריה אפשרית.

סביר להניח שהתסריטים במסחר באופציות דומות: ביקוש מקרי, ביקוש של גורם שתקוע באופציה ומטיס את שערה לצורך שיפור שווי תיק ניירות הערך שלו. סתם נוכל שאסף אופציות חסרות ערך ומזניק את שערן מתוך תקווה שיזרים היצע ומישהו ירכוש בירידה של 59% את האופציה בתקווה שיגיע תיקון טכני. ברור שגם לאחר ירידה של 59% לא אמור להגיע תיקון טכני שכן האופציה לא שווה בעצם כלום.

עיון בנתוני המסחר באופציות הנאיביות של מניות מובילות מגלה מנגד מסחר ער, לעיתים מיליוני שקלים, שינויי שערים "סבירים" בשיעור שבין 3% עד 8% כלפי מעלה או מטה. מנתונים אלה ברור שמשקיע יכול לממש את האופציות במהירות רבה מבלי להיקלע לבעיות סחירות או לספקולציות מיותרות.

הברון מינכהאוזן באופציות

בפורומים טורחים "יועצים בשקל" מטעם עצמם לספר ניסים ונפלאות על גז ונפט או חברות ענק כפייזר וגלקסו סמית שקונות מחר פטנט ביומד מדהים בעשרות מיליוני דולרים. לפעמים זו סתם אגדה על קרקע חקלאית בקזחסטן שאתמול התקבלו אישורים להפיכתה למרכז הסחר העולמי. ממש כך.

מייד מניות שונות מתעוררות לחיים במסחר ותוך דקות קופצות גם אופציות שלא שוות פרוטה. כמובן שכשההתלהבות שוככת האופציות טובעות ומציל אין בסוכת ההצלה.

צריך לדעת לנטרל תחושות שכדאי להתנפל על אופציה זנוחה. תמיד ימצא מוכר וכפי שהסברתי לא ימצא קונה אלא במפולת. לכן לפני בולמוס הלהיטות בשוק ערני הציצו באופציה, במחזור הכספי הממוצע, בשווייה האמיתי בעיקר הנאיבי, באורך חייה. באופציה שחייה יסתיימו בעוד שנתיים יש לכם סיכוי בעתיד למכור לעומת אחת שפגה בעוד חודשיים. כפוף כמובן להתנהגות המנייה.

כללי ברזל

המרת אופציה למניה יוצרת, בדרך כלל, לחץ על המנייה וזה גורם במקביל לחץ על האופציה. הסיבה לכך פשוטה, לא תמיד מחזיקי האופציות מעוניינים בהחזקת המנייה. הלחץ משפיע מיידית על שער ושווי האופציות מדי יום. מה שרואים היום עלול להיות שונה לחלוטין מחר.

היזהרו ממניות קיקיוניות שמעוניינות בהמרת האופציות שמזרימות כסף לקופה המדולדלת. קראו מעט על הרקורד העסקי של החברה. בדקו את אופי החברה ופעילותה. תשתדלו לפעול באופציות נאיביות. אל תתפתו לסיפורי ניסים ונפלאות בלי שטרחתם לבדוק. בהצלחה לנאיביים.