"אבי ציפה שאהיה גולדה. מי שקרא לי 'פשיסטית מרוסיה' ישלם"

אחרי מגעים לעריקה מקדימה לליכוד, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' סוגרת חשבון עם המפלגה ■ הח"כית שנולדה עם יד משותקת וניהלה את "וסטי" ואת ערוץ 9 מכריזה: "אוכל להיות שרת התקשורת"

"תוקפים ומאשימים אותי לשווא, כאילו הסכמתי לעבור מקדימה רק בגלל הצעת הליכוד למנות אותי לתפקיד סגנית שר התקשורת והבטחה לקבל תקציב בסך 2.4 מיליון שקל", זועמת בראיון למגזין "ליידי גלובס" ח"כית יוליה שמאלוב-ברקוביץ', "אבל חבריי יודעים את האמת. זה נעשה רק מסיבות אידיאולוגיות".

עמיתיה בקדימה מכנים אותה "יוליה אנרג'ייזר" ו"פצצת מוטיבציה". אחרי שהקימה את העיתון הרוסי "וסטי" וניהלה במשך 4 שנים את ערוץ 9, הסתערה שמאלוב-ברקוביץ' על הפוליטיקה. 8 חודשים אחרי שנכנסה למשבצת שפינה חיים רמון בקדימה, היא רותחת ומנהלת קרבות מילוליים עם חברים בתנועתה. הסערה האחרונה פרצה בעקבות הודעה על כוונתה לערוק לליכוד יחד עם כמה חברים לסיעה, הודעה שרק החריפה את ההתקפות עליה מצד חברים בתנועה שכינו אותה "בוגדת".

שמאלוב-ברקוביץ' (45) לא מרככת עמדות ולא נכנסת לבונקר. היא מדברת על מה שקורה בקדימה, כולה רושפת בלהט האמונה, בדיוק כמו השיער האדום הבוהק שלה, שפס פיגמנטציה לבן שזור בו. הביוגרפיה שלה, שכוללת ילדות קשה במוסדות טיפוליים לנכים, חישלה אותה. לפגישה בינינו, בבית-קפה ברמת-אביב ג', היא מגיעה במיני נועז למדי, וגורמת ליושבים לעקוב אחריה במבטם. מהר מאוד עולים וצפים הזעם, ההתלהבות והאמונה האידיאולוגית המבעבעים בה.

- את פועלת רק מסיבות אידיאולוגיות, לדברייך, ובכל זאת תבעת את מפלגתך בבית הדין לעבודה ביותר ממיליון שקל. זה קרה מפני שפיטרו אותך מתפקיד סמנכ"לית לאסטרטגיה של המפלגה לאחר 5 חודשים בלבד?

"ראשי קדימה התעללו בי וגרמו לי עוול קשה עוד בקדנציה הקודמת, כשלא נבחרתי לכנסת. המנכ"ל לשעבר ח"כ יוחנן פלסנר והגזבר איציק חדד החליטו לפטר אותי, כביכול בגלל צמצום תקציבים, בעוד שכולם ידעו שהיו בינינו חילוקי דעות. אז מובן שהחלטתי בזמנו לתבוע, כי הפיטורים נעשו שלא כדין וגרמו לי נזק למוניטין, פגיעה בכבוד והשפלה".

- טענו נגדך שכדי להגדיל את רווחייך, דרשת לקבל שכר של 45 אלף שקל לחודש כספק שירות חיצוני, באמצעות חשבוניות של "שאמול - ייעוץ אסטרטגי". זה לא הזיק לשמך הטוב?

"זה שטויות במיץ עגבניות. אני פועלת רק לפי אג'נדה של הגינות, ערכים וחריצות. כך פעלתי בכל תפקיד שמילאתי. ופתאום, רק אחרי שפורסם לאחרונה שאני בין המתכוונים לעבור לליכוד, מאשימים אותי שניסיתי להשיג אז מצנח זהב בסך 175 אלף שקל. זהו חד-משמעית שקר וכזב! הסכום הזה הוא פשרה שהגענו אליה".

- הבוחרים הרוסים שהצביעו בזכותך לקדימה לא כועסים עלייך ורואים בכוונתך לעבור לליכוד בגידה?

"לא כועסים עליי, כי גם אני האמנתי בקדימה. כל מי שעבד איתי ב-10 השנים שבהן הקמתי וניהלתי את 'וסטי', או בשנים שניהלתי את ערוץ 9 - יודע עד כמה אני חרוצה ודוגרית. את אריאל שרון הכרתי כשהוא בא להתראיין בערוץ 9, ושוחחנו הרבה. כשהוא הקים את קדימה, הציעו לי להצטרף. זה היה בדיוק אחרי שעזבתי את תחום התקשורת, והחלטתי לעשות לביתי, לעבוד פחות שעות ולהשקיע בשני ילדיי. במשך שנתיים הייתי יועצת אסטרטגית עצמאית, וכשפנו אליי להצטרף לקדימה - מיד הסכמתי. כשאהוד אולמרט נבחר לראש קדימה הוא הציב אותי במקום 40, בניגוד למקום טוב יותר שהבטיחו לי אנשי שרון. תחשבי לאן הייתי יכולה להגיע אם הייתי כבר שנים בכנסת, ולא רק כמה חודשים".

- בקדימה אומרים שאת מעדיפה להסתיר את תוכניותייך לעבור לליכוד, כי את חוששת מהשמצות. ומה תעשי אם שאול מופז יקבל את הצעת הליכוד לחבור אליהם - ויציע גם לך להצטרף אליו?

"זה נכון. אחרי כל הלכלוך שפורסם עליי, חששתי לדבר על תוכניותיי לפרוש מקדימה. מצד אחד המעבר יכול להזיק לי, כי יגידו שהתפקיד והתקציב הם הסיבה שאני עוברת. מצד שני, יגידו שאני לא שווה כלום אם לא אקבל את מה שמציעים לי. אני מאמינה שכעת, אם מופז יציע לי להצטרף אליו, לא אחשוב פעמיים. מופז הוא איש מקסים שאני מאוד מעריכה".

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צלם: עידו איז'ק
 יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צלם: עידו איז'ק

- אמרו שאתם קבוצה של פירות רקובים, חוליה חלשה.

"אלה שהרסו את התדמית שלי ברמות קשות ישלמו על זה, כשאפתח את הפה ואומר כל מה שאני יודעת עליהם. למי שאמרו עליי שאני פשיסטית רק בגלל שאני מרוסיה - לא אסלח. כולם בקדימה עושים את עצמם תמימים. בפועל, כל מי שהליכוד היה מעוניין בו, ובקדימה לא נתנו לו תפקיד רציני - הלך לשמוע מה מציעים לו. האחרים שיחקו כאילו הם נאמנים למפלגה, אבל מאחורי הגב דיברו נגד מה שקורה בקדימה".

בתקשורת היא מבינה. שמאלוב-ברקוביץ' היא בוגרת לימודי תעודה בעיתונות וטלוויזיה, אחרי תואר ראשון ושני במדעי המדינה ובמינהל עסקים. "תמיד נמשכתי לפוליטיקה", היא מודה, ואת הקריירה שלה בשני גופי התקשורת הרוסיים הגדולים ידעה למנף לכיוון החלום שלה: "החלטתי - או שאהפוך לפה ואדבר ולא אשתוק עם האמת שלי, או שאהיה גרגיר חול ואיעלם".

- אולי עכשיו, אחרי הביקורת מבית, האווירה בקדימה תשתנה.

"אני לא ילדה קטנה שמאמינה לכל אחד. רגע אחד רוצים אותי, ורגע מזלזלים בי. לדעתי, אני מביאה את השפיות לקדימה. אני הולכת עם פנס ומראה לכולם מה קורה בחשיכה - את כל הלכלוך שהחושך מסתיר. תאמיני לי, לאור המצב אצלנו, הייתי שמחה אם היו עושים טרנספר לחלק מהאנשים בקדימה".

"ריקבון בכל מקום"

- על מה שוחחת עם ביבי נתניהו במשך 4.5 שעות כשנפגשתם בביתו?

"הוזמנתי לביתו ביום שישי אחד. הוא ביקש שלא יעבירו לו שיחות, וזה החמיא לי שחשוב לו להקשיב לי. אנחנו מכירים שנים, ואני חשבתי שיצליח כמנהיג. כשהיו לו כמה 'פאקים', הוא אכזב אותי ומחקתי אותו מהרשימה שלי. חשבתי שהפגישה תהיה מקסימום שעה וחצי, אבל זה התארך ל-4.5 שעות. דיברנו בעיקר על נושאי הצעירים והעולים. הצעתי לו שילמדו מגיל 6 עד 16, ואז ילכו ללמוד לתואר או מקצוע, ובגיל 19 יתגייסו לצבא. כך זה מתנהל ברוסיה - החיילים משתחררים עם מקצוע ביד. ביבי היה לבבי מאוד, למרות שהמתנגדים לי ודאי אמרו לו שאני נחשבת מכשפה! כיום אני מתקשה להשלים עם כל ההתקפות עליו".

- מי דחף אותך "להגיע לגדולות", כהגדרתך?

"אבא שלי קרא לי גולדה. אלה היו הציפיות שלו ממני - גולדה מאיר. אני עושה הכול כדי להצליח למענו".

התאווה להצלחה אצלה מתודלקת בהרבה כריזמה, להט ומוחצנות. "בילדותי רציתי להיות שחקנית", היא מספרת. "מאחר והייתי יותר בריאה מרוב הילדים הנכים שהיו אתי, הופעתי ברוב ההצגות ואהבתי לשיר, לרקוד ואפילו לנגן ביד אחת. כבר אז השמים היו בשבילי הגבול".

- לאן את מנתבת את האנרגיה הזאת בכנסת?

"אני עדיין לא מרגישה שהגעתי לשיא. אני יודעת שאם אעבוד נכון, אצליח בגדול. וגם כשעוברת בי המחשבה שאולי לא אבחר לכנסת הבאה, אני לא נבהלת. אגיע לשם בבחירות שאחרי. עם כל ניסיוני בתקשורת, אין אדם יותר ראוי ממני להיות שרת התקשורת, או לפחות בשלב ראשון סגנית השר".

- את מדברת רק על הצלחות. מה עם כישלונות?

"בכיתה י' רצו להשאיר אותי כיתה, בגלל ציונים בתנ"ך ובמתמטיקה. התחננתי שיתנו לי עוד צ'אנס ללמוד בקיץ, ועברתי. אין אפשרות שלא אצליח".

- איך היתה הקליטה שלך בארץ?

"התקופה הראשונה היתה קשה במיוחד. למדו אתי עולים מפרס, שהיחס אליהם היה זוועה. גם לנו, הרוסים, לא התביישו לקרוא 'רוסייה מסריחה', וכיום גם לא מהססים לומר 'רוסייה זונה, תחזרי לאן שבאת'. רק כשלמדתי לתואר הראשון התחלתי להרגיש שייכות וליהנות מהחברים הישראלים".

- אפשר לומר שאת מרגישה ישראלית?

"אני כבר 27 שנים בארץ, נהנית לשמוע שירים רוסיים, כמו גם ישראליים. המטרה שלי בכנסת היא לחסל את המיתוס שהאוכלוסייה הרוסית שונה. לכולנו חשובים אותם דברים: חינוך, ביטחון אישי, רמת החיים. יש כאן הרבה גזענות כלפינו, וזה מאוד בעייתי".