מנכ"ל שלמה החזקות: "הליסינג לרכב היום מאוד אטרקטיבי"

"בתקופה הכי קשה של המשבר, הקדמנו תשלום של 80 מיליון שקל. זה נתן שקט לבעלי האג"ח, וגם עזר לתדמית שלנו בשוק" ■ על כניסה אפשרית לתחום היבוא המקביל של כלי רכב, אומר גלילי: "אנחנו לא פוסלים את האפשרות"

בדומה לענפים רבים במשק, שנת 2009 הייתה לא פשוטה עבור חברות הליסינג בישראל. אלו סבלו מקשיים בהרחבת ובמימון פעילותן, בשל קשיים משמעותיים בגיוסי הון וחוב עמם התמודדו בתחילת השנה מול הבנקים ושוק ההון.

בנוסף לכך, השנה החולפת הייתה אחת הסוערות מבחינת רגולציה עבור שוק הרכב הישראלי, כשבין היתר קידמה המדינה שינויים בשיטת שווי השימוש בכלי רכב וייבוא רכבים מקביל - התפתחויות שהגבירו את חוסר הוודאות לגבי התפתחותן העתידית של חברות הליסינג.

כעת נראה כי שוק הליסינג שוב מתעורר. בסוף השבוע האחרון השלימה שלמה החזקות, שבשליטת שלמה שמלצר, גיוס אג"ח בהיקף 250 מיליון שקל, ובזכות ביקושים שהגיעו לכמעט פי 3 הצליחה לקבע עבורן ריבית נמוכה יחסית של 3.35%. קדמה לה בסוף ינואר הנפקה של המתחרה, אלבר, שהשלימה גיוס אג"ח של כ-300 מיליון שקל, שגם לו נרשמו ביקושי יתר משמעותיים.

"מוצר הליסינג לרכב הוא היום מאוד אטרקטיבי", מסביר מנכ"ל שלמה החזקות, ניר גלילי, את הביקושים הגדולים שנרשמו בהנפקת האג"ח. לדבריו, "השוק סבל מחוסר מימון בשנה שעברה, אבל חלק גדול מבעיותיו נפתרו לקראת סוף 2009 ובתחילת 2010, גם אצל הבנקים וגם בשוק ההון.

"הדבר מגביר את התחרות, ולכן השוק הזה מתעורר עכשיו - כשלחברות יש היום יותר כסף לקנות מכוניות. השוק נפתח, ומי שיכול להרוויח מזה, הם הלקוחות", מוסיף גלילי.

הוא מתייחס למיצובה הפיננסי של שלמה בשוק, וטוען כי "החברה שלנו יציבה ושוק ההון מאמין בה וביכולת ההחזר שלה. בתקופה הכי קשה של המשבר, בתחילת 2009, הקדמנו תשלום של 80 מיליון שקל. זה נתן שקט לבעלי האג"ח, וגם עזר לתדמית שלנו בשוק".

גלילי מציין כי מהלך זה גם סייע לשלמה להיות בין החברות הראשונות שחזרו לגייס חוב לפעילותן בגל ההנפקות המתגבר בחודשים האחרונים. כך, כבר בקיץ 2009, כשהיקף הפעילות בשוק ההנפקות היה עוד מצומצם, ביצעה החברה הנפקת אג"ח של קרוב ל-300 מיליון שקל.

"שינוי שווי השימוש לא השפיע"

בהתייחס לאפשרות של קבוצת שלמה לנצל את התקנות החדשות המאפשרות יבוא כלי רכב מקביל, אמר גלילי כי "אנחנו לא פוסלים את האפשרות והיא נבדקת. אם היא תיראה נכונה, נדאג לקבל מהדירקטוריון ומבעלי המניות את האישורים לממש אותה, אבל עוד לא החלטנו בעניין".

גלילי הסביר כי "אם חברה בשוק הליסינג תחליט להיות גם יבואנית, הדבר ישפיע על צי הרכב שלה, כי הוא יהיה מורכב מכלי הרכב שהיא תביא. יתכן שהיא גם תוכל להציע ללקוחותיה מחירים יותר טובים על הכלים שתייבא". לדבריו, ניתן להניח שאם חברת ליסינג תיכנס לתחום היבוא, היא תבצע מכירות גם לאנשים פרטיים.

גלילי גם התייחס לשינוי שווי השימוש בכלי רכב על שוק הליסינג, והסביר כי "הדבר לא באמת עשה שינוי בכמות הכסף שהלקוח משלם בסוף. אנחנו מגלים שבחלק מהמכוניות משלמים יותר, בחלק פחות, ובסך הכול בממוצע התשלומים לא השתנו בצורה דרמטית. לכן, אנחנו מעריכים שהשינוי לא ישפיע בצורה דרמטית על השוק".