שריג על התייקרות דמי הניהול: "קביעת מחירים - לא הפיתרון"

"נשים דגש רב יותר על אכיפה ונעשה יותר ביקורות" אמר בנאום רשמי ראשון בכנס סוכני ביטוח הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון ■ אכיפה, הגברת ענישה והמסלקה הפנסיונית - אלו הדגשים של אגף שוק ההון בראשותו

הדגשים של אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, בראשון פרופ' עודד שריג, יהיו בשנים הקרובות הגברת התחרות בשוק ההון, הבטחת יציבות הענף, הגברת השקיפות ומתן אינפורמציה ללקוחות, הקמת מסלקה פנסיונית והגברת האכיפה והענישה. כך אמר היום פרופ' שריג בנאום הרשמי הראשון שלו מאז נכנס לתפקיד בכנס ביטוח ופיננסים 2010 של לשכת סוכני ביטוח.

"אלו שנים חשובות במיוחד לאגף שוק ההון ולשוק ההון בכלל. השנים הקרובות יהיו קריטיות לשוק ההון ובנגזר גם לכלכלת ישראל", כך אמר שריג שהודה לקודמו ידין ענתבי, שהוביל שינויים "מבורכים שאטפל בהם כמיטב יכולתי".

שריג התייחס בתחילת דבריו לביקורת האדירה שהוטחה בחודשים האחרונים, בהובלת "גלובס" לגבי תוצאות רפורמת בכר שהובילה ליתייקרות משמעותית בדמי הניהול בקופות הגמל ואמר כי "ועדת בכר המליצה המלצות ומטרתה היתה גם להביר את התחרות. לכאורה עלו דמי הניהול אך כשבודקים את הפרטים הם לא בהכרח מה שעולה לכאורה. צריך לבדוק ברחל ביתך הקטנה. אנו בודקים את הדברים".

לאחרונה נולדו מספר יוזמות גם בכנסת להגביל את דמי הניהול בשוק הפנסיוני. מסתבר ששריג לא בהכרח מסכים עם המהלך. "אנו נשתדל לא לטפל בסימפטומים ובתוצאות אלה להבין את הסיבות, כי כך מנעים חזרה על טעיות בעתיד. אני לא חושב שקביעת מחירים היא הפיתרון. היא פותרת את הסימפטום. אנו רוצים לקחת את הפרספקטיבה של הטווח הארוך".

לדברי שריג האגף פועל להבטחת תחרות ולהבטחת יציבות החברות בענף. בהתייחס ליציבות הוא אמר כי "שוקי ההון והביטוח בישראל עברו את המשבר הכלכלי הרבה יותר טוב משווקים אחרים בעולם, בין היתר כי הסדרת שוק ההון בישראל טובה ומידתית".

בנוגע לכיווני פעולה עתידיים של האגף הוא אמר כי "נטפל בשאלת השקיפות. זה אלמנט מאד חשוב בהגברת התחרות וזה נוגע גם לאיכות המוצרים ולמחירם. ההאינפורמציה צריכה להיות נגישה. נוביל את הענף גם למקום הרבה יותר מתקדם מבחינה טכנולוגית ביחס לאיפה שהוא נמצא היום. זה כולל גם פרוטוקול אחיד והקמת מסלקה. אני רואה חשיבות רבה במסלקה הפנסיונית. אנו מחויבים להקמת המסלקה ושמים גז בנושא. זו מטרה משותפת לכולם". שריג הוסיף, "נשים דגש רב יותר על אכיפה. נעשה יותר ביקורות ונוודא יישום ביקורות". הוא הוסיף שהאגף יגביר הענישה על חריגה מהנורמה".

בכנס נפרדו הסוכנים מהממונה הקודם, ידין ענתבי, שאמר לשריג "החברה פה לא קלים, אך כשעושים את הדברים הנכונים דברים קורים. תראה שכשעושים נכון, גם מי שמתנגד אומר כעבור שנה שצדקת, וקורה שגם טועים".

נשיא לשכת סוכני ביטוח, אודי כץ, תקף את האמירות שדמי הניהול בחיסכון הפנסיוני זינקו ללא צידוק "אלו קריאות פופוליסטיות שאין להן מקום והן מערערות את שוק ההון. הסוכנים נותנים שירות ועבור כל שירות צריך לשלם" אמר.