המשבר עם ארה"ב מחריף: ג'ורג' מיטשל ביטל ביקורו בישראל

מחוקקים דמוקרטיים לא מוחים על התנהלות הממשל כלפי ישראל ■ רק ג'וזף ליברמן ומחוקקים רפובליקניים תוקפים את הבית הלבן בגין הרעת היחסים ■ מקורות ל"גלובס": פגישה של נתניהו עם ביידן - רק אם ישראל תעשה מחווה משמעותית של רצון טוב

הידרדרות נוספת ביחסי ישראל-ארה"ב: מקורות בוושינגטון אמרו אמש ל"גלובס", כי ג'ורג' מיטשל, נציג ארה"ב לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים, דחה את ביקורו באזור לזמן בלתי מוגבל, בביטוי נוסף למורת הרוח של ממשל אובמה מהכרזת משרד הפנים על בניית מאות יחידות דיור במזרח ירושלים בעת ביקורו של סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בישראל.

האמריקנים אינם מגדירים זאת כעונש אלא כצעד קונסטרוקטיבי שנועד שנועד לאותת לישראל לתת למיטשל חומרים לבניית בסיס מוצק לחידוש תהליך שלום. במילים אחרות: בלי מחווה ישראלית משמעותית, שהאמריקנים נמנעים מלהגדירה, ביקור נוסף של מיטשל במזה"ת יהיה מהלך סרק.

פקיד בכיר בממשל הגדיר זאת כך, בראיון שמתפרסם הבוקר (ג') בניו יורק טיימס: "מה שקרה לסגן הנשיא בישראל הוא חסר תקדים. מה שיקרה מעתה ואילך, תלוי בישראלים".

דוברי הממשל נמנעים מלפרט מה בדיוק מצופים הישראלים לעשות, אך ההערכות בוושינגטון הן, שממשל אובמה הציג אולטימטום לפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו: שים קץ לכל תכניות הבניה בירושלים וקבל על עצמך מחויבות פומבית לניהול מו"מ רציני עם הפלסטינים. בשלב זה, לפחות, ממשל אובמה לא יסתפק רק בהסכמה ישראלית מאחורי הקלעים, אלא ידרוש הכרזה פומבית שתחשק את ההתחיבויות.

וושינגטון תגלה עתה פחות סובלנות לטיעונים הרגילים של ממשלת נתניהו שהיא אינה יכולה לצאת בהכרזות פומביות על ויתורים כאלה או אחרים בגלל שבירות הקואליציה.

לפי הטיימס, "יש תחושה בקרב גורמים רשמיים בוושינגטון, שממשלת נתניהו עדיין אינה תופסת עד כמה עמוק זעמם של פקידי ממשל אובמה על התנהלות ממשלת ישראל, אך יש סימנים שהמשמעות מתחילה עתה לחלחל". העיתון אינו מסביר מה הסיבה להערכת הממשל שממשלת נתניהו מנותקת בינתיים מהמציאות, אך לדברי משקיפים, היא נובעת מהכרזת נתניהו אתמול, בכנסת, שהבניה במזרח ירושלים אינה נתונה למו"מ.

יש שמועות בוושינגטון, שבצד מקל החובלים שבו חובטת עתה ארה"ב בנתניהו, היא מנפנפת לפניו בגזר: פגישה עם ביידן, כאשר ראש הממשלה יגיע לוושינגטון בשבוע הבא, לרגל הוועידה שנתית של איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אך זאת רק בתנאי שישראל תעשה את המחוות שדורשים ממנה האמריקנים.

פגישה עם אובמה אינה באה בחשבון מפני שהנשיא יוצא בשבוע הבא לביקור באוסטרליה ובאינדונזיה. זה דווקא מתאים לממשל, התבדח פקיד שצוטט בטיימס. עכשיו זה לא הזמן לשיחות פנים אל פנים בין שני המנהיגים...

על רקע המשבר המתעצם ביחסים בין ישראל לארה"ב, הביעו אמש גורמים פרו-ישראליים בארה"ב אכזבה עמוקה מסרובם של רוב המחוקקים הדמוקרטיים בקונגרס, לרבות יהודים שמייצגים אזורי בחירה יהודיים חשובים וידידים אמיצים אחרים של ישראל, לצאת בהכרזות פומביות נגד התנהלות ממשל אובמה כלפי ישראל. ככל הידוע, רק צירה דמוקרטית אחת בבית-הנבחרים, שלי ברקלי, מנוואדה, גינתה בפומבי את הצהרות הממשל. ייתכן שייצטרפו אליה עוד כמה מחוקקיים פרו-ערביים וליברלים בקצה השמאלי של הסרגל, אך מדובר במתי מעט.

העיתון הפוליטי המקון "פוליטיקו" קבע אתמול, כי המחוקקים הדמוקרטיים הבכירים בקונגרס יתמכו בעמדת הממשל בעימות הנוכחי עם ישראל.

"אתה צריך להבין את מצוקת הסנטורים והצירים הדמוקרטיים ידידי ישראל", אמר ל"גלובס" גורם על גבעת הקפיטול. "הנשיא אובמה נתון עתה תחת מתקפה חסרת תקדים של הגוש הרפובליקני בשני בתי הקונגרס על רוב יזמות החקיקה שלו, ובראש ובראשונה נגד הרפורמות בשירותי הבריאות והרפורמות הפיננסיות. המחוקקים מרגישים שבשעה זו הם צריכים לגלות אחדות דעים עם הבית הלבן עד כמה שאפשר ולא לפתוח בחזית נוספת נגדו".

ישראלים רבים רואים בקונגרס, בצדק, צוק סלע איתן שעליו יכולה ישראל להישען תמיד, מעוז של תמיכה דו-מפלגתית. על רקע זה אפשר להבין את האכזבה בקרב חוגים ישראליים ופרו-ישראליים מהכתף הקרה של הדמוקרטים. יחד עם זאת, גם הספקנים הגדולים ביותר אינם חוששים שהקונגרס, ומחוקקיו הדמוקרטיים, ייתנו יד למאמץ היפותטי של ממשל אובמה להעניש את ישראל.

כצפוי, מחאות על יחסו של הממשל לישראל נשמעו מפי מחוקקים רפובליקניים וגם מפיו של ג'וזף ליברמן, הסנטור העצמאי שמצביע עם הקאוקוס הדמוקרטי. "בואו נשים קץ ליריבות המשפחתית הזו", אמר ליברמן. "היא בלתי נחוצה והיא הורסת את האינטרסים הלאומיים המשותפים שלנו. הגיע הזמן להנמיך את הקולות ולהתגבר על המריבה המשפחתית. היא לא משרתת את האינטרסים של איש אלא רק את האויבים שלנו".

והציר הרפובליקני ג'ון ביינר, יו"ר סיעת המיעוט בבית-הנבחרים, אמר אתמול: "החלטת הממשל להסלים את הרטוריקה שלו בעקבות ביקור ביידן בישראל אינה רק בלתי אחראית אלא גם עלבון לערכים ולמסד של יחסינו רבי השנים עם בעלת ברית וידידה קרובה. הממשל מפגין דפוס פעילות עקבי מאז עלותו לשלטון: בעוד שהוא עושה ויתורים למדינות שפועלות בניגוד לאינטרסים הלאומיים של ארה"ב, הוא מתעלם מהמחויבויות, הערכים המשותפים והקרבנות של רבות מבעלות הברית הקרובות ביותר שלנו".

"אם הממשל רוצה לפעול לפתרון הסכסוך במזה"ת, הוא צריך להתמקד במאמצים שנוגעים בהתנהלותה של איראן... הרפובליקנים בבית-הנבחרים נותרים מחויבים לידידות רבת השנים עם ישראל, כמו גם למחויבויות שמדינה זו עשתה", אמר ביינר.

ובכל זאת, אחרי כל ההצהרות המתלהמות, אומרים פקידים ישראליים ואמריקניים כאחד, שלקשרי הליבה בין ישראל לארה"ב, לסוגיות הביטחוניות שקושרות אותן יחדיו, לא נשקפת שום סכנה, כותב הבוקר הטיימס. מה שמתרחש עתה דומה יותר לזוג נשוי ששרוי בעיצומה של קטטה קשה, לא לזוג שנערך לגירושין".