שלמה איזנברג: "אין לנו מקורות לשלם למחזיקי האג"ח"

חברת הנדל"ן שנרכשה מכונס הנכסים של גאידמק נדרשת לשלם ביוני למעלה מ-300 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה ■ איזנברג: "אין לי ספק שיש לאוסיף הון עצמי אמיתי חיובי, אך יש בעיה בעיתוי של החזר החובות"

"חד משמעית - אני לא מתחרט שקניתי את אוסיף; אני בטוח שהחברה תשרוד", כך אמר ל"גלובס" ביוני 2009, שלמה איזנברג, בעל השליטה בחברת אוסיף. כיום, פחות משנה מאז, וכששיאו של המשבר כבר מאחורינו, חברת הנדל"ן שרכש איזנברג (באמצעות ישרס) מכונס הנכסים של ארקדי גאידמק בסוף 2008, נמצאת עדיין בסכנת קריסה. על רקע הערכה לפיה אוסיף תצרף הערת "עסק חי" לדו"חות הסיכום לשנת 2009 צנחה היום המניה ב-4.5% לשווי של 100 מיליון שקל.

בהתייחס לרכישת החברה אמר בזמנו איזנברג כי "לא עשינו דיו-דיליג'נס. קנינו מכונס הנכסים רק על סמך מצגים פומביים". אבל כנראה שהבדיקה שנעשתה לא הייתה מוצלחת במיוחד, אם שנה וארבעה חודשים לאחר השלמתה, מעלים רואי החשבון של אוסיף חשש בכל הנוגע ליכולתה לשרוד.

היום, במהלך אסיפת מחזיקי אג"ח ה' של אוסיף , שהתקיימה במשרד גורניצקי, המייצג את החברה באמצעות עו"ד ירון אלכאוי, ביקש איזנברג מהמשקיעים שלא יגרמו לו למכור נכסים תחת לחץ. כפי שקרה לדעתו במקרה של מכירת האחזקות ב"ויה מאריס". מלבד עימות שהיה לאיזנברג עם עו"ד זאב שרף, המייצג את מחזיקי אג"ח ה' להם אמורה אוסיף לשלם כ-220 מיליון שקל ביוני, המשתתפים שמרו על איפוק, כשהם מודעים למצבה הקשה של החברה.

"אין לי ספק שיש לאוסיף הון עצמי אמיתי חיובי, אך יש בעיה בעיתוי של החזר החובות", אמר איזנברג במהלך האסיפה.

שלמה איזנברג, מדוע פורסמה כעת ההודעה על הערת "עסק חי"?

"לא רצינו לשמור בבטן אז הוצאנו החוצה. זאת רק הערת 'עסק חי' ולא צריך להיכנס לפאניקה - חברה עברה סף מסוים וצריכה להודיע עליו. יש חברות שהיו במצב הזה ויצאו ממנו".

רק מעט אוויר לנשימה

אוסיף עדיין לא פרסמה את תוצאותיה לסיכום השנה החולפת. את תשעת החודשים הראשונים של 2009 היא סיימה בהפסד של 106 מיליון שקל, בהמשך להפסד של רבע מיליארד שקל בשנת 2008. לחברה התחייבויות ענק של 2.3 מיליארד שקל.

ביוני 2009 אוסיף ניהלה מו"מ עם מחזיקי שתי סדרות האג"ח שנראה היה כי הוא מבטיח את יתרת התשלומים, אך בפועל, מתברר, הוא רק העניק לה מעט אוויר לנשימה. בעוד שלושה חודשים נדרשת אוסיף לשלם בבת אחת למעלה מ-300 מיליון שקל - יתרת האג"ח של סדרות ד' ו-ה'.

"נכון למועד זה אין לנו מקורות לתשלום האג"ח", אומר על כך היום איזנברג. כשהוא מתבקש להסביר את מצבה הקשה של החברה היום הוא תולה אותו בבעלי השליטה הקודמים: "אנו אוכלים את פירות הבאושים של עסקאות שבוצעו בתקופת אביב וגאידמק, ומתמודדים עם זה בקושי רב", הוא אומר.

אוסיף מעורבת כיום בפרויקטים של דירות מגורים ברמת גן, תל אביב והרצליה, אך לפי איזנברג בעניין זה "אין שום חשש. כל רוכשי הדירות מוגנים בערבויות חוק מכר".

לאיזנברג, בעל השליטה בחברת ערד השקעות, יש פעילות נדל"ן ענפה באמצעות ישרס, החברה האם של אוסיף, והוא אף שקל למזג את החברות ולחסוך בהוצאות, עד שצלל לתוך אוסיף וגילה שם ארון שלדים שהבהיר כי כדאי לו להתרכז בעיקר במימוש נכסים, והפחתת מינוף החברה.

באפריל לפני שנה, כשכבר הבין את חומרת המצב, זימן איזנברג את מחזיקי האג"ח לצורך גיבוש הסדר חוב, ופעל למימוש נכסים בהם מכירת מתחם אסותא ברמת החי"ל, והחזקות בפרויקט ההתפלה ויה מאריס. חודשים מאוחר יותר, הוא הצהיר כי "אין עלינו לחץ של הבנקים. אנו נמצאים איתם ביחסי עבודה תקינים ובמיוחד עם שני הבנקים הגדולים. לאוסיף יש היסטוריה מעולה של שיתוף פעולה עם הבנקאות המקומית".

היום דווחה אוסיף כי בנק לאומי האריך עד לסוף החודש הבא פירעון סופי של הלוואה בגובה של 300 מיליון שקל. ההלוואה הועמדה בעבר לחברה לצורך רכישת מניות חברת עוגן נדל"ן. הבנק הסכים להאריך את מועד הפירעון לצורך הגעה להסדר חוב, וניתנו לו בטוחות לרבות מניות עוגן נדל"ן.