מגדל הרוויחה אשתקד 715 מ' ש' - ושילמה לבכיריה 34 מ' ש'

אהרון פוגל, יו"ר קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל ולשעבר מנכ"ל האוצר, התייחס לסוגיית ההתייקרות בדמי הניהול: "הח"כים עושים דבר אחד חשוב בכך שהם מעלים את נושא דמי הניהול בתחום הפנסיוני לדיון"

אהרון פוגל, יו"ר קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל ולשעבר מנכ"ל האוצר, התייחס היום (ד') לסוגיית ההתייקרות בדמי הניהול. "הח"כים עושים דבר אחד חשוב בכך שהם מעלים את נושא דמי הניהול בתחום הפנסיוני לדיון", אמר פוגל במסיבת העיתונאים לרגל פרסום הדו"חות הכספיים של מגדל לשנת 2009.

פוגל הדגיש כי אם נושא דמי הניהול יגיע "לחקיקה פרטית מתקדמת - זה אומר שאין ממשלה בישראל. ממשלה צריכה לקחת את הנושא ולדון בו על כל האספקטים שבו". בתחילת דבריו הגדיר פוגל את הפעילות החדשה כ"הנושא הפופוליסטי של דמי הניהול", וזאת בלי שפירט את דעתו הפרטית בעניין.

הצרכן נהנה

עם זאת, פוגל אמר כי "בעבר לא הייתה תחרות בתחום, אולם מאז שיש תחרות בין החברות, בסופו של דבר הצרכן היחיד נהנה ממנה מאוד. התחרות הזו גם תביא להישגים נוספים לפרט". הוא הוסיף כי "התחרות חשובה לא רק מנקודת ראותה של הממשלה, אלא גם מבחינתנו. זאת מכיוון שבהסתכלות לטווח ארוך האינטרס שלנו ושל הצרכן הולכים יחדיו".

כהרגלו, פוגל דיבר גם על הפעילות הכלכלית של המדינה ועל סוגיות מאקרו. "לממשלה אין אסטרטגיה של צמיחה על פני זמן", אמר והוסיף כי "זה מתבטא במספר נושאים במקביל: הראשון, בתשתיות פיזיות וההון האנושי; שנית, בנושא המרכזי מאוד של שער החליפין".

הוא התייחס גם לתחום הפעילות של מגדל ואמר כי "בשנים האחרונות יצרו ים של רגולציות והנחיות שחלק גדול מהם יוצר הסטה מטיפול לטובת הלקוח לתהליכים שייראו כאילו דואגים לחברה וללקוח". פוגל העריך כי המינוי של מפקח חדש הוא "הזדמנות לעבור על מערכת התקנות והרגולציה, ובטוח שימצאו הרבה מאוד שינויים ודברים שניתן להקל, לשנות ולבטל אותם".

בהתייחס לשוק המוסדי תקף פוגל את הכוונה להחיל את המודל הצ'יליאני בחיסכון הפנסיוני בישראל. לפי המודל, הציבור יופנה לחיסכון פנסיוני מוכוון בהתאם לגילו.

הבנקים התחזקו

"לכאורה רוצים לדאוג לציבור המבוגר, שלא ייחשף לסיכון. אבל זה לא סביר שאוטומטית הוא יעבור למסלול שהחברות מחליטות מה מסוכן ומה לא וזה לחלוטין לא סביר. אין הבדל בין מדיניות ההשקעות לאדם שיש לו אופק השקעה של 15 שנה, לבין מי שיש לו אופק של 35 שנים. גם כל אחד יתכסה באג"ח ממשלתיות". לדבריו, "זה יראה כאילו דואגים למישהו, אך בפועל לא דואגים לו בכלל. צריך להשאיר לאדם את זכות הבחירה והאפשרויות הללו קיימות כיום".

פוגל המשיך וקרא לאפשר יצירת קבוצות פיננסיות גדולות באמצעות מיזוג בנקים וחברות ביטוח. "בעקבות רפורמת בכר, שני הבנקים הגדולים התחזקו והצרכן משלם יותר. אין ניידות בין מערכים פיננסיים בנקאיים, כאשר העתיד צריך לאפשר הקמת לפחות ארבעה גושים גדולים שיתחרו ביניהם והקמת מנגנוני מעבר חופשי. זה יהיה טוב לצרכן וגם כלפי חוץ".