בובת המריבה

את "זאקומי", בובת הקמע הרשמית של המונדיאל בדרום-אפריקה, מייצרים דווקא בסין - במפעל שמעסיק בני-נוער 13 שעות ביום, ללא תאורה, תמורת 2.3 אירו ליום ■ וגם: לנבחרת גרמניה עדיין אין מגרש אימונים נורמלי, ובאנגליה יש מי שעדיין מצפה מבקהאם לזכות בגביע העולמי

בזמן שרוב החוטים האחרונים נסגרים, נפרמים חוטים אחרים ומדגימים את כוחו הכלכלי והפוליטי של המונדיאל. הכותרת בינואר ב"ביזנס טיימס" הדרום אפריקני היא פראפרזה על הלוגו המקומי "מיוצר בגאווה ‏‎)‎לא) בדרום אפריקה". מסתבר שבמכרז לבובת הקמע של המשחקים, הנמר "זאקומי", זכתה החברה המקומית אסנדו אינדסטריאל, השייכת לחבר הפרלמנט מטעם מפלגת השלטון בדרום אפריקה ‏ANC‏, שיאן-בין הואנג. למרות הדרישה להשאיר את הייצור בידיים מקומיות, העביר הואנג את המכרז הלאה, דווקא לחברה הסינית שנחאי פאשן. בדרום אפריקה, בה האבטלה מגיעה ל-25 אחוזים בממוצע, התרעומת גברה. ההסתדרות החזקה של ארגוני העובדים, ‏COSATU‏, קפצה על המידע.

מנכ"ל החברה הסביר לעיתונאים של הצהובון הבריטי "ניוז אוף דה וורלד", שהתחזו לאנשי עסקים, כי לחברה יש הזמנות בסך של 2.3 מיליון בובות. לטענתו, הוא "לא אוהד כדורגל, אלא אוהד גדול של כסף". פיפ"א גוזרת קופון שמן מכל בובה, אבל שנחאי פאשן היא חברה גדולה וחזקה שייצרה כבר את הקמעות למשחקים האולימפיים בבייג'ין ולתערוכת האקספו בשנחאי. ההסבר להצלחה הכלכלית טעון, פרסם הצהובון, בתנאי העבודה המחפירים. "למרות שביקרו ארבע פעמים במקום, לא חשבו בפיפ"א לבטל את החוזים, על אף שראו את העובדים, רבים מהם בני נוער, מכורבלים 13 שעות במעילים בקור ללא תאורה מספקת, ואת הביוב השחור של המפעל נשפך באין מפריע ישירות לניקוז", נכתב בסוף ינואר בעיתון.

יותר מכך, שכר הבסיס של העובדים עומד על 800 יואן, כ-83 אירו, ואחרי קיזוז עלות האכסון של העובדים במעונות עלובים עומדים לזכותם 2.3 אירו ביום בלבד.

בפברואר סקרה משלחת של "גלובל בראנד", חברת השיווק וההפצה של פיפ"א שיושבת בסינגפור, את התנאים במפעל. בתחילת מארס נשלל רישיון הייצור מהחברה הסינית, "עד שתערוך מקצה שיפורים". הואנג הסביר:‏‎ ‎‏"זה לא סיפור גדול - מאז תחילת הפרסומים כבר הועלה השכר לעובדים". בינתיים מונתה ועדת בדיקה שתודיע באפריל, האם "התיקונים וההשלמות שעל שנחאי פאשן לערוך" הושלמו. לפחות עד אז, המכונות שובתות.

‎מקום: אצטדיון לאודום, מחוז גואטנג, דרום אפריקה. ‎הגרמנים, עם מסודר, יצאו לבדוק את מגרש האימונים הרשמי שלהם מראש. יואכים לב, מאמן הנבחרת, עלה לכר הדשא, סינן "זה אפריקה" וירד מיד חזרה. דשא יבש בחלקו, באורך וצפיפות משתנים, ללא סימונים או דגלי קרן, עם שערים חלודים שרשתם קרועה - זה מה שיש לאפריקה להציע לגרמנים.

התוצאה: 14 שבועות לפני הפתיחה, פיפ"א מממנת מגרש חדש במקום. דחפורים יסירו את המגרש הקיים, מערכת ניקוז תותקן ועל הבסיס החדש יישתל דשא חזק ועמיד. מנג'ר הנבחרת, אוליבר בירהוף: "פיפ"א התחייבו להעמיד מגרש תוך חודשיים. אנחנו נמשיך לעקוב בדיוק מה קורה". לב הבטיח מצידו לערוך אימון במגרש החדש לילדי בית ספר מהסביבה. בשביל התחושה הטובה.

‎מספר: 85. ‎זו כמות הימים שנותרה עד פתיחת המונדיאל. ההתרגשות מתחילה לחלחל לוורידים. סיום הליגות, הגביעים, המפעלים האירופיים, משחקי ההכנה, הדרמות וההפתעות - הכל יידחס, עקב המועד המוקדם של הגביע העולמי הראשון באפריקה. זו עונתו הגדולה של חובב הכדורגל, והקינוח בסיומה: טורניר צבעוני ומרגש, עם הטופ של הכדורגל העולמי. מסי, רוני וכריסטיאנו רונאלדו יהיו שם, פירלו, ריברי ואריין רובן גם. וגם אנחנו. אולי גם נצליח להעביר זמן עם המשפחה בקיץ - אם היא עדיין תהיה שם, בעוד שלושה וחצי חודשים של שכרון חושים.

ציטוט: ‎‏"למרות הפציעה, בקהאם עדיין יכול להביא זכייה במונדיאל לאנגליה" (אנדי אנסון, מנכ"ל קמפיין מונדיאל 2018 באנגליה, לא לוקח בחשבון ש"בקס" כבר בן 34).‏