אלי יצחקי: "ג'קי מצא חסם חקירות שלי, בעיקר כלפי עו"ד ורו"ח"

פקיד שומה חקירות תל-אביב לשעבר: "חשבתי שהיו שיקולים זרים בעיקר בכל הנוגע לגופים או מייצגים מאוד משמעותיים; סברתי שאנו מטפלים במגזר הפרטי בכפפות של משי; היו מקרים של בקשות לפתיחת חקירה שסורבו"

"ג'קי מצא חסם חקירות שלי" - כך העיד היום (ה') פקיד שומה חקירות תל-אביב לשעבר, אלי יצחקי, כיום פקיד שומה ירושלים 3 וכפר-סבא. יצחקי העיד בתיק רשות המסים וסיפר על היחסים בינו לבין ראש הרשות לשעבר, מצא, בעת שהוא עצמו כיהן כפקיד שומה חקירות תל-אביב ומצא היה סמנכ"ל לחקירות ברשות.

יצחקי סיפר על מחלוקות רבות שהיו לו מול מצא בעניינים מקצועיים, שגרמו לו לסבור כי ההחלטות מערבות שיקולים זרים. "אני חשבתי שהיו שיקולים זרים, בעיקר בכל הנוגע לגופים או מייצגים (רואי חשבון ועורכי דין - ה.מ) מאוד משמעותיים. ההסברים של ג'קי היו שזה נושא רגיש ושהמייצגים הם חלק מאיתנו".

לדברי יצחקי, "אני סברתי שאנו מטפלים במגזר הפרטי בכפפות של משי. היו מקרים של בקשות לפתיחת חקירה, והן סורבו. אני טענתי בפניו ג'קי ובפני הנציבה דאז, טלי ירון-אלדר, שאני נחסם".

חקירה אינטנסיבית

יצחקי נתן מספר דוגמאות: כך, למשל, במקרה של חיפוש במשרד רואי חשבון, הוא סבר כי יש לעשות זאת בהפתעה - בעוד מצא סבר כי יש להודיע על כך מראש; במקרה אחר, לדבריו, מצא ניסה למנוע חקירה של רואה חשבון - ובסופו של דבר הוא נחקר, אך חקירתו היתה מוגבלת בזמן.

יצחקי טען כי כיוון שהוא חש שהוא לא מקבל גיבוי, הוא נאלץ לפנות לפרקליטות. "במקרים מסוימים, כשג'קי נתן הוראה לא לחקור, פניתי לפרקליטות מיסוי וכלכלה. היא היתה נותנת הוראה לחקור... בשלב מסוים הסקתי שאני צריך לעבוד יותר מול הפרקליטות, וברוב המקרים זה היה כך", אמר.

יצחקי סיפר בעדותו כי בעת ששימש פקיד שומה חקירות תל-אביב, הוא הוביל לחקירה אינטסיבית יותר של עורכי דין ושל רואי חשבון, לכן היו טענות כי המשרד פועל באקטיביות רבה מדי.

"היתה ביקורת של לשכות שונות ושל גופים שונים, שטענו לאקטיביזם בתיקים שלנו", אמר יצחקי, "זה היה לצנינים של חלק מהאנשים במגזר הפרטי. היה לאורך כל הדרך לחץ להוריד. אנו הדפנו את הלחץ הזה. אני סברתי שצריך לפעול בנחישות ולא לעשות חשבון מול מי פועלים".

לחצים במכרז

בהמשך נשאל יצחקי על המכרז לרכז במשרד, תפקיד בו זכה בסופו של דבר המועמד שלו. לפי כתב האישום, קובי בן-גור ניסה להפעיל את השפעתו באמצעות ראש הרשות ג'קי מצא ובאמצעות הסמנכ"ל למנהל לשעבר, שמואל בוברוב, למינויו של עמוס שמעונוב. יצחקי העיד כי לקראת המכרז, הוא הזהיר כי לא יסכים למעורבות זרה במינוי.

"היו רחשים שמפעילים לחצים. לא ידעתי איזה אינטרסים פה ירוצו. היכרויות קודמות. אמרתי: 'דיר-באלאק, שלא יתערבו לי פה במכרז'. התעקשתי שלא תהיה פה מעורבות ולא יהיו שיקולים זרים", אמר.

יצחקי ציין כי המחלוקות והמתחים בינו לבין מצא היו ידועים, וכי "מתאים לו לשים מישהו שאני לא רוצה".

במהלך העדות הושמעה שיחה בין מצא לבן-גור, בו מנסה בן-גור להפעיל את השפעתו למינוי שמעונוב. בן-גור אומר למצא כי הדבר חשוב לו, ומבקש ממנו שלא יעשה לו "פנצ'ר". מצא השיב כי ידבר עם יו"ר הוועדה בעניין זה.

בשיחה נוספת נשמע בוברוב מבטיח לבן-גור כי שמעונוב ימונה לרכז בתוך 4 חודשים. בוברוב נשמע אומר: "קובי, אתה מכיר אותי. אני הבטחתי ואני אקיים, נקודה. עזוב את ג'קי, תפנה אליי. אתה יכול לסמוך על המילה שלי".

יצחקי אמר בהתייחס לכך כי לא ידע על על כך בזמן אמת, ואולם מיד לאחר המכרז החל לקבל טלפונים שבהם אמרו לו: "כל הכבוד, איך הצלחת למרות הלחצים?".

יצחקי העיד כי לאחר מכן סיפר לו סמנכ"ל חקירות דאז, דורון ארבלי, כי היתה פנייה מצד בוברוב, שכיהן אז כסמנכ"ל משאבי אנוש, על כך שצריך לפתוח עוד חולייה במשרד חקירות תל-אביב. זאת, בכדי להוציא לפועל את רצונו של בן-גור בדבר מינוי שמעונוב לרכז.

יצחקי, שהתנגד לפתיחת חולייה נוספת בנימוק שלא היה בכך צורך מבחינה מקצועית, ניהל בעניין שיחה עם בוברוב. לדבריו, בוברוב אמר לו כי הוא "מבלבל לו את המוח", וכי הוא לא מבין פקיד שומה שמציעים לו עוד תקן והוא מסרב. בשיחה נוספת שהושמעה בדיון נשמע בוברוב אומר לבן-גור כי אם ארבלי לא יצליח לכפות את פתיחת החולייה על יצחקי, הוא "סמרטוט".

פגישה בבית-קפה

במהלך חקירה נגדית לעו"ד משה ישראל, התבקש יצחקי להתייחס לפגישה שהיתה לו עם בן-גור בשנת 2004, בבית-קפה, יחד עם מנהל חקירות מס הכנסה לשעבר, אברהם צרפתי.

על נסיבות הפגישה אמר יצחקי: "יום אחד צרפתי אומר לי: 'אני רוצה שתכיר בנאדם. בן-גור'. לא יודע מי זה בן-גור. נפגשתי איתו והגעתי לפגישה עם בן-גור. מתגלגלת הפגישה בבית-קפה בתל-אביב, ויצאתי המום כי היה לי ברור שבן-גור מנהל את העניינים. אחרי זה לקחתי צעד מאחור מצרפתי. הייתי כנראה שה תמים שלא הבין איפה הוא חי. כשנחשפתי אישית לעניין הזה, הבנתי".

ישראל הטיח בו כי הוא יזם את הפגישה וכי היא נועדה בכדי לקדם את רצונו של יצחקי לעבור מהתחום הפלילי לתחום האזרחי. יצחקי הכחיש כי יזם את הפגישה. לדבריו, "צרפתי אומר לי: 'תפגוש מכר שלי, אדם מאוד רציני. הוא רצה שאני אפגוש אותו. הוא אמר לי את שמו אך לא ידעתי במי מדובר. הוא אמר לי: 'מישהו חשוב'. אני סמכתי על האיש שאם הוא אומר שזה ראוי, כנראה זה ראוי".

עו"ד ישראל תמה כיצד הלך לפגישה בלי לדעת מי האיש ובמי מדובר. יצחקי חזר על כך שסמך על צרפתי ולכן הסכים. עם זאת, "אחרי הפגישה לא נמשך שום קשר, וצומצם הקשר עם צרפתי", אמר יצחקי.

לדברי יצחקי, בפגישה עם בן-גור התהדר האחרון במהלכיו ברשות המסים, והדבר גרם לו לתחושה לא נעימה. "היתה לי תחושה לא נעימה", אמר יצחקי. "יושב בן אדם מחוץ למערכת ואומר: אני מזיז, אני מוריד. יצאתי בתחושה של שאט-נפש, ומאותו רגע הקשרים עם צרפתי צומצמו כי הרגשתי תחושה קשה של גועל".

עו"ד ישראל שאל אותו האם הוא זוכר כי בתום הפגישה עם בן-גור הוא נתן לו כרטיס ביקור. יצחקי אמר כי אינו זוכר.

עו"ד ישראל שאל את יצחקי מה היה בפגישה עם בן-גור. יצחקי השיב: "היתה פגישה. שאל אותי מה אני עושה, אם אני מרוצה. אמרתי: 'אני לא מרוצה'. הוא אמר: 'אני יכול לסדר לך את זה ואת זה, את רחובות...'. 5 דקות אחרי כן הפגישה הסתיימה".

בעניין אחר סיפר יצחקי כי באירועים של אנשי מס הכנסה, לא אחת אפשר היה לראות בין האורחים מייצגים. לדבריו, באירועים שלו "לא היה אף מייצג, כי ברור לך שיהיו במעטפה סכומים משמעותיים, אך היו תופעות כאלה. זה היה חלק מהנורמה. אני חושב שזה לא תקין".

התביעה מיוצגת בידי עוה"ד מיכל רוזן-עוזר, יוחאי בן-שמואל ויוסי אלון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה; מצא מיוצג בידי עוה"ד דוד ליבאי, נבות תל-צור, דפנה ליבאי, אריאל כפרי וטל שפירא; בן-גור מיוצג בידי עוה"ד משה ישראל ואייל בסרגליק; יורם קארשי מיוצג בידי עו"ד איתן מעוז; בוברוב מיוצג בידי עוה"ד רותי ליטבק, מוטי לזר ואורי פירסט; יגאל סער מיוצג בידי עו"ד גיל דחוח; יוסי שטיינמץ מיוצג בידי עוה"ד בועז בן-צור ומשה מזור; וגידי בר-זכאי מיוצג בידי עו"ד רועי בלכר.