מנכ"ל הכנסת: להקים ועדה לאיתור חשב הכנסת במקום מכרז

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: מינוי חשב ללא מכרז הוא הליך פסול

לנוכח פרישתו הצפויה של חשב הכנסת, אבי לוי, לגימלאות, מבקש מנכ"ל הכנסת למנות ועדת איתור למציאת מחליף. בראש ועדת האיתור יעמוד מנכ"ל הכנסת, דן לנדאו, וכן יהיו חברים בה סגנית החשב הכללי סיגי סייג, חשב בנק ישראל רפי לנקרי, שר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט ורם בלינקוב, לשעבר ראש אגף התקציבים. ההצעה תובא לאישור ועדת הכספים.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון (קדימה) יצא נגד ההחלטה למנות ועדת איתור במקום קיום מכרז ואמר כי מדובר במעשה פסול. חסון קרא לביטול המהלך ורמז שההחלטה להביא את הנושא לאישור ועדת הכספים של הכנסת, ביום האחרון לפעילותה לפני פגרת הפסח מהווה מחטף. לא יעלה על הדעת כי החלטה שכזו תתקבל ללא דיון מעמיק בוועדת הכספים וביום האחרון והעמוס למושב הכנסת", אמר חסון, "דווקא משום ממשקי עבודתו המשותפים עם פוליטיקאים והחלטותיו הנוגעות להם ראוי כי מי שיישא בתפקיד ייבחר במכרז באופן בלתי תלוי לחלוטין", אמר.

לנדאו הסביר את החלטתו ואמר ש"ועדת איתור היא כלי שהמדינה עושה בו שימוש לצורכי איוש תפקידי בכירים, יוקרתיים ותפקידים שיש בהם סמכויות סטטוטוריות מיוחדות. חשב הכנסת צריך להיות בליגה של בכירי האוצר והיועצים המשפטיים של האוצר והכסת ושורה ארוכה של בעלי תפקידים בכירים במדינה, לא משום שתקציב הכנסת הוא חצי מיליארד שקל בשנה הוא אלא משום שהוא רגולטור עצמאי ולא איש האוצר".

"חייבים פיגורה"

מנכ"ל הכנסת הוסיף, כי "חשב הכנסת הוא רגולטור עצמאי ולכן חייבים לבחור פיגורה. כשמפרסים מכרז יש לפרסם מכרז פנימי ורק אחר כך מכרז ציבורי. במצב דברים שכזה, מטבע הדברים הדמויות הבכירות הבאות בחשבון נמנעות מלהשתתף במכרזו ומוכנות לשקול כהונה ציבורית רק כאשר ועדת איתור מכובדת פונה אליהם. שוקי אורן או יהודה ויינשטיין לא היו מתמודדים במכרז. אנחנו מכוונים לאנשים שלמטה מכבודם להתמודד במכרז".

במסגרת תפקידו, נדרש חשב הכנסת לפקח על תקציב הכנסת ועל תחום השכר בכנסת. הוא גם האחראי על ביצוע בקרה אחר התקשרויותיה של הכנסת ועל אכיפת זכויותיה של הכנסת וחובותיהם של הספקים עימם כרתה הכנסת התקשרויות שונות.

בניגוד למשרדי הממשלה השונים, חשב הכנסת אינו כפוף לחשב הכללי. הוא אחראי על ביצוע פיקוח רגולטורי, קביעת כללים ונהלים ומתן חוות דעת בתחום תפקידו, בכל הנוגע להענקות ותשלומים הניתנים לחברי הכנסת ולעוזרים הפרלמנטרים, וכן ממונה על גמלאות חברי הכנסת שחדלו לכהן ושאריהם.

בנוסף, חשב הכנסת הוא הגורם המקצועי בקשר לפריסת חובותיהן של הסיעות, על חישוב המימון המגיע לסיעות ולמפלגות ועל ביצוע תשלומי המימון לפי חוק מימון מפלגות.