מבוכה: המדינה מיהרה לבטל הטבות למובטלים

המדינה מיהרה לבטל הטבות למובטלים כי רמת האבטלה ירדה ל-7.4% ברבעון האחרון, אך עכשיו נודע כי היא עומדת על 7.6% ■ לכאורה, אם משרדי הרווחה והאוצר היו מחכים לפחות לשני דוחות רצופים, ייתכן כי המבוכה הזו הייתה נחסכת

לפני כשלושה שבועות מיהר המוסד לביטוח לאומי להודיע על "ביטול הטבה למובטלים", בעקבות נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שהראו יום קודם לכן כי שיעור הבלתי מועסקים במשק ירד לרמה של 7.4% ברבעון האחרון של 2009.

במוסד לביטוח לאומי הסבירו כי ההסכם שנחתם בין הביטוח הלאומי לאוצר ביוני אשתקד, קבע כי הגמשת הזכאות לדמי אבטלה תבוטל במקרה שבו רמת האבטלה תרד אל מתחת ל-7.5%. לפי הגמשה זו, עובדים שפוטרו זכאים לדמי אבטלה גם אם עבדו רק תשעה חודשים ברצף, ולא 12 חודשים. ואולם, כמה מביך, הלמ"ס פרסמה היום (ד') נתונים חדשים, עדכניים יותר: מסתבר כי שיעור הבלתי מועסקים במשק בחודש ינואר 2010, עמד על 7.6%.

לכאורה, אם משרדי הרווחה והאוצר היו מחכים לפחות לשני דוחות רצופים, ייתכן כי המבוכה הזו הייתה נחסכת. כשבוחנים את ההסכם לא מגלים שום אזכור למקרה שבו מתפרסמים נתונים סותרים זמן קצר לאחר מכן, ולכן נראה כי ההטבה למובטלים לא תחזור.

יצוין כי הנתונים שפורסמו היום אינם אמינים כמו דו"ח רבעוני, אולם מדובר בנתוני מגמה שנחשבים לאמינים ביותר מבין הנתונים החודשיים, ובכל מקרה מדובר בנתונים עדכניים יותר מאלו שהתייחסו לרבעון האחרון אשתקד.

למעשה, הלמ"ס תיקנה לאחור את הנתונים שפרסמה בעבר, וכעת עולה כי שיעור של 7.6% נותר יציב מאז ספטמבר אשתקד. כלומר, ברבעון האחרון של 2009 שיעור הבלתי מועסקים לא באמת עמד על 7.4%, לפחות לא בדיעבד. במשרד האוצר ובביטוח הלאומי בוודאי יודעים שנתונים כאלה עשויים להשתנות בבחינה לאחור, ולמרות זאת חתמו על ההסכם שחתמו.

הקריטריונים לזכאות לדמי אבטלה בישראל נחשבים לקשים מבין מדינות המערב, וכך גם בנוגע לתקופת הזכאות - שהוארכה באופן חלקי וגם זאת לתקופה קצובה. במוסד לביטוח לאומי לא מיהרו להתייחס לכך היום, והפנו את האצבע לעבר משרד האוצר.

יו"ר ועדת העבודה של הכנסת, חיים כץ (ליכוד), אמר היום בשיחה עם "גלובס": "החיפזון מהשטן. הם הרי אף פעם לא שמחים כשהם צריכים לתת, אבל לקחת ולבטל הם עושים מהר. סוף מעשה במחשבה תחילה, זה מה שיש לי לומר על זה".