המפקח על הסטאז' יוכל להשעות מאמני מתמחים, כולל שופטים

כך עולה מתזכיר החוק להארכת תקופת ההתמחות ש‎פירסם היום משרד המשפטים ■ כפי שנחשף ב"גלובס", לפי הצעת החוק תוארך תקופת ההתמחות לשנתיים, וישונה מבנה בחינת ההסמכה

נציב הפיקוח על ההתמחות יוכל להשעות מאמנים של מתמחים מתפקידם לתקופה קצובה - גם אם מדובר בשופטים או בפרקליטים בשירות המדינה - כך עולה מתזכיר החוק לשינוי משך ההתמחות ומתכונת בחינת ההסמכה שפירסם היום (ד') משרד המשפטים.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודש וחצי, לפי הצעת החוק תוארך תקופת ההתמחות לשנתיים, וישונה מבנה בחינת ההסמכה.

לפי מידע שהגיע ללשכה, הצעת החוק אמורה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בתוך 3 שבועת בלבד - פרק זמן קצר ביותר שניתן לציבור ולמשרדי הממשלה האחרים להעביר את הערותיהם.

תזכיר החוק, המהווה תיקון לחוק לשכת עורכי הדין, גובש על-ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לאור הנחיות שקיבלה משר המשפטים, יעקב נאמן.

בחודשים האחרונים נפגש נאמן הן עם נציגי הלשכה בעניין זה - והצדדים אף החליפו טיוטות של הצעות החוק המתגבשת - והן עם נציגי הסטודנטים, המתנגדים בתוקף להארכת משך ההתמחות, אף שהחוק אמור לחול רק על מי שטרם החלו בלימודי המשפטים ולא על הסטודנטים הלומדים כיום.

לפי הצעת החוק, ימונה שופט בדימוס לנציב הפיקוח על ההתמחות - ואולם מי שימנה את הנציב הוא שר המשפטים עצמו, ולא לשכת עורכי הדין המפעילה את מערך הפיקוח על ההתמחות.

הנציב יוסמך להשעות זמנית מאמנים מתפקידם זה וכן לנקוט צעדים נגד מאמנים או לפעול לתיקון ליקויים בהתמחות, וכן לנקוט הליכים משמעתיים ואף הליכים פליליים במקרה הצורך.

עוד נקבע בהצעת החוק כי המתמחים יחויבו לעבור קורס מעשי, ובחינה בסופו, במהלך ההתמחות. הלשכה היא זו שתארגן את הקורס המעשי, אך היא לא תורשה לגבות בעבור יותר מ-500 שקל.

"סנונית ראשונה"

משרד המשפטים הודיע כי התזכיר מבוסס במידה מסוימת על המלצות ועדת גרסטל משנת 2002, שבדקה את נושא ההתמחות. הוועדה הציעה להאריך את תקופת ההתמחות לשנה וחצי, ואולם כל שרי המשפטים שכיהנו מאז נמנעו מליישם את מסקנותיה. הוועדה המליצה גם להפוך את בחינת ההסמכה לבחינה פתוחה ולא "מבחן אמריקאי", כמקובל היום.

לשכת עורכי הדין עצמה רואה את ההישג העיקרי בהצעת החוק, לעומת המצב הקיים, בחקיקת חובת השתתפות בקורס למתמחים וכן בחינה מעשית בתום הקורס, כתנאי להשתתפות בבחינות ההסמכה בתום ההתמחות.

ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, הביע קורת-רוח מנוסח הצעת החוק שפורסמה. "תזכיר החוק הוא הסנונית הראשונה, המבשרת את תחילת תהליך החקיקה לעיגון הרפורמה בהתמחות ובבחינות ההסמכה, שהלשכה פועלת לקידומה בשנים האחרונות. זהו צעד בכיוון הנכון למניעת הידרדרות המקצוע. התזכיר מאוזן ומידתי וטוב גם למתמחים".

פורום הסטודנטים למשפטים מסר בתגובה: "הצעת החוק אינה מיישמת את מסקנות ועדת גרסטל וחורגת ממסקנותיה לעניין הארכת ההתמחות. התזכיר מוכיח מעל כל ספק כי ההחלטה להאריך את ההתמחות לשנתיים נובעת מאינטרסים זרים ומרצון לנצל את המתמחים ככוח עבודה זול".