"אין קשר לכספי הלקוחות?"

כיכר העיר הומה ומבעבעת - ועתידם של בכירי פסגות, ורמוס ושטיינברג, בסימן שאלה

מנכ"ל פסגות רועי ורמוס והיו"ר אריק שטיינברג יצאו אתמול (ד') סמוך לחצות הליל ממשרדי החקירות של רשות ניירות ערך. השניים ובכיר נוסף נחקרו באזהרה בחשד כי ידעו על הרצת אג"ח בנוסטרו של פסגות ואף אישרו חלק מהפעילות האסורה.

בזריזות, במטרה להרגיע את לקוחות פסגות, הודיעה מיד החברה "שלחקירה אין קשר לכספי לקוחות פסגות". הודעה צפויה שמטרתה להפיג חששות. כתמיד הוסיפה פסגות את הנוסח השגרתי - יש אמון מלא ברשויות החוק והאכיפה". כספי הלקוחות ימשיכו לככב בפרשנויות בימים הקרובים כיעד בעייתי.

פרשת פסגות למי ששכח פרצה לפני כחודש, עם חקירתם של דוד אדרי ושי בן-דוד מנהלי הנוסטרו של פסגות. ממצאי החקירה העלו שהנוסטרו פעל במינוף חריג והיה חלק משמעותי מרווחי החברה. ורמוס כזכור הכחיש כל קשר לסיפור.

עכשיו מסתבר שלהכחשה, ייתכן, שאין בסיס. אם ורמוס ושטיינברג אכן ידעו וכל שכן אישרו את הפעילות מעמדם בסכנה. אמינות היא הבסיס לפעילות בשוק ההון ואם זו אינה קיימת הצמד נמצא בצרה. הנוסטרו בפסגות עלול לזעזע את שוק ההון ולגרום לירידות בבורסה בגלל שמדובר במשקיע מוסדי בעל מוניטין ומשקל ולא בדגי רקק.

פסגות נמכרה כזכור לאייפקס שבניהול זהבית כהן. כשפרצה הפרשה עסקו בשוק "בהתאמת מחיר אפשרית בעקבות העניין". עכשיו הסיפור עם אייפקס מסתבך והתאמת המחיר לא תהיה עניין פשוט. לגמרי לא.

הקרדיט מאפריקה נמוג

רועי ורמוס יצא מהסדר החוב של אפריקה ישראל כמגן העשוקים היתומים והאלמנות. יחסי הציבור החיוביים והחשיפה שקיבל כגוף מוסדי אחראי וכמנהל סמכותי שמתווה מדיניות ברורה נמוגו. עכשיו ורמוס נמצא בכיכר השוק ושם זורקים פירות באושים על דמויות שרק לפני ימים דיברו עליהם בכבוד ובהערכה.

מי שפוסע ממשרדי החקירות בחשכת הליל תחת אזהרה הופך לכמעט מורשע. מנהג ישראלי בזוי אך שורשי לפיו בטרם הורשעת דמך הפקר. לא יזמינו אותך לנאום בכנסים, יתנערו מחברתך כמוקצה. מעריצך מלפני חודש ייעלמו כעשן סיגר באוויר הפתוח. הסיגר משאיר ריח נעים לדקות המעריצים גם את זה לא.

הכלל המשפטי שאדם זכאי עד שלא הורשע אף פעם לא עמד במבחן החיים. הרכילות משמידה הכל. חשוב להזכיר לכולנו שמדובר בחקירה ומנהלי פסגות לא הורשעו בדין וייתכן שאף לא יורשעו בעתיד. על כיכר העיר איננו שולטים היא הומה ומבעבעת כהרגלה. נקווה שורמוס ושטיינברג יצאו נקיים מהסיפור. אם לאו סוף דרכם בשוק ההון הישראלי ממתינה מעבר לפינה.

ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים - אור יהודה