כי"ל מגבירה את קצב מכירות האשלג: תמכור מיליון טון להודו

החברה תספק מיליון טון אשלג במחיר של 370 דולר לטון ■ האנליסט חיים ישראל ממריל לינץ': "השוק מאוד שמרן בתחזיות שלו לכמויות המכירה השנה; השוק טועה ובענק"

שוקי האשלג מפשירים והמחירים ממשיכים לעלות. ענקית הדשנים כי"ל הודיעה היום (ה') בדיווח לבורסה, כי חתמה על חוזה חדש עם לקוח בהודו בהיקף של 370 מיליון דולר. כי"ל תמכור מיליון טון אשלג במחיר של 370 דולר לטון, למשך שנה שתסתיים במאי 2011.

תג המחיר בעסקה זהה לחוזי ספוט אחרים שנחתמו בעולם בתקופה האחרונה, כמו למשל החוזה שחתם תאגיד האשלג הקנדי קנפוטקס עם לקוחות בהודו בשלהי פברואר. מדובר אמנם במחיר נמוך מזה שנקבע בחוזה הקודם עם הודו - 460 דולר לטון - אך זהו מחיר גבוה ב-20 דולר לטון מזה שנחתם בחוזה עם סין. יש לציין כי החוזה הנוכחי של כי"ל הוא חוזה CIF, כלומר היא תישא בעלויות ההובלה הימית והביטוח, אם כי הקירבה הגיאוגרפית של כי"ל להודו תחסוך לה כ-25 דולר לטון במונחי ההובלה.

מחירי האשלג צנחו מרמות של כ-1,000 דולר לטון בקיץ 2008 לשפל של כ-350 דולר לטון בחודשים האחרונים, ומאז התייצבו והחלו להתרומם בשל ההתאוששות הכלכלית העולמית והגידול בביקושים לאשלג.

ואולם, החידוש בחוזה הנוכחי הוא לא המחיר, אלא הכמות. כצפוי, מחירי האשלג הנמוכים מדרבנים מחדש את הביקושים לאשלג, מה שמביא להגדלת כמויות האשלג שנמכר ולהפסקת הידרדרות המחירים. בחוזה הנוכחי תמכור כי"ל מיליון טון אשלג, לעומת 575 אלף טון בחוזה הקודם שלה עם סין בינואר וכ-800 אלף טון בחוזה הקודם עם הודו. כך, היקפו הכספי של החוזה הנוכחי עם הודו דומה להיקף החוזה הקודם, על אף הירידה במחיר.

"מצב אידיאלי"

"זהו חוזה האספקה הגדול ביותר לאשלג שכי"ל חתמה מאז ומעולם עם לקוח כלשהו לתקופה של שנה", מסרה החברה.

חיים ישראל, מנהל מחלקת המחקר במריל לינץ', טוען כי מחירי האשלג מתייצבים אך ממשיך לשים את מלוא הדגש על כמויות המכירה, כפי שטען בחודשים האחרונים.

"אמרנו שהשוק טעה בענק", אמר ישראל ל"גלובס". "השוק היה כל כך מפוקס על מחירים והמשקיעים מכרו את מניות הדשנים כל פעם שהם שמעו שהמחירים ירדו עוד קצת. שם המשחק הוא 'כמויות, כמויות, כמויות'. השוק מאוד שמרן בתחזיות שלו לכמויות המכירה השנה. הקונצנזוס בענף מדבר על כך שכי"ל תמכור השנה פחות מ-5 מיליון טון אשלג. אני מעריך שהמכירות יגיעו ל-5.5 מיליון טון".

ישראל מחזיק בהמלצת "קנייה" על מניית כי"ל, עם מחיר יעד של 57 שקל. הוא אחר מבין 4 האנליסטים שמחזיקים בהמלצת "קנייה" על המניה, שכן רוב הגופים בשוק ממליצים "נייטרלי" או "מכירה".

ההודעה החיובית של כי"ל מצטרפת להעלאת תחזיות הרווח של פוטאש בסוף השבוע, תוך שהיא ציינה ביקושים חזקים במיוחד. ענקית האשלג הקנדית מסרה, כי הביקושים לאשלג בצפון אמריקה מתחילת השנה היו החזקים ביותר מזה 15 שנה.

"הביקושים טובים וכל המלאים יושבים כרגע אצל היצרניות", אומר ישראל. "זה מצב אידיאלי לעליית מחירים בהמשך".