כבר אפשר לקנות כרטיסי טיסה לפיינל-פור

‎מאז אותם שני ניצחונות על פנאתינייקוס וברצלונה, פרטיזן בלגרד די על הפנים. משחק ההתקפה שלה רשם אחוזי קליעה מחרידים עד מחרידים מאוד. לצערה היא פוגשת בסדרה מול מכבי ת"א קבוצה במומנטום שיא, שיכולה לג'עג'ע 30 דקות ולסגור עניין ברבע אחד

1. מכבי ת"א הרוויחה ביושר ובכבוד את יתרון הביתיות בהצלבה. פרטיזן הדהימה את אירופה כשעלתה מבית עם פנאתינייקוס וברצלונה. שתיהן כביכול לא היו אמורות להיות בהצלבה. מה זה נותן להן? כלום. עכשיו הכל מתחיל מחדש.

פרטיזן מגיעה כאנדרדוג, הקבוצה הצנועה ללא יתרון ביתיות אבל עם יחידה מלוכדת ולוחמת, היחידה שניצחה את ברצלונה ביורוליג העונה. ואם לא מספיק האולם המעושן והמוטרף עם 7,000 צופים בפיוניר, החווייה המפוקפקת של מכבי בבלגרד תכלול משחקים מול 23 אלף צופים סרבים מוטרפים לא פחות אחרי שהקבוצה העבירה את משחקיה לבלגרד ארינה.

מהצד השני מכבי באה אחרי ניצחונות על סיינה ובמדריד, עם רוח גבית של 11 אלף אוהדים משולהבים, שאמורה להביא אותה כל הדרך לפאריז. לכל אלו שמצפים לראות כדורסל יפה - שיחפשו את זה בסדרה אחרת, כי כשקבוצה שקולעת הכי מעט בשלב הטופ-16 (פרטיזן עם 64 נקודות למשחק) פוגשת את זו שנמצאת רק שלושה מקומות מעליה (מכבי ת"א, 74 נק' למשחק), מהלכי הכדורסל היפים יהיו בעיקר על מסכי הטלוויזיה בפסקי הזמן. על הפרקט תהיה מלחמה.

2. שתי הקבוצות מגיעות במגמות הפוכות מבחינת מומנטום. פרטיזן מגיעה עם מומנטום שלילי קטלני, ואלו לא רק התבוסות בהפרש ממוצע של 17 נקודות לפנאתינייקוס וברצלונה, אלא גם הדרך. הכוכב של הקבוצה, הסנטר אלכס מאריץ', חזר מהפציעה שהשביתה אותו אך עדיין רחוק מרמת ה-‏‏MVP‏ של היורוליג בשלב הבתים. בטופ-16 שני הרכזים שלה מיידים מעבר לקשת כדורים שעפים לכל עבר (5 מ-45, 11%) ובכלל רואים שם נפילה כמעט בכל פרמטר במשחק.

מולה מגיעה מכבי במומנטום חיובי, אחרי טופ-16 מצוין. למעט ויז'נייבסקי ופניני, השחקנים המובילים משחקים ביורוליג את הכדורסל הטוב ביותר שלהם העונה, ועם יתרון הביתיות הפיינל-פור נראה קרוב מתמיד. אבל זהו אינו סתם מומנטום חיובי, מכבי מגיעה לשלב ההצלבה עם אמונה. אחרי שניצחו את שני הרבעים האחרונים במשחקי ההכרעה בהפרש ממוצע של 15 נקודות, השחקנים של גרשון מגיעים לסדרה בתחושה שהם יכולים לג'עג'ע על המגרש 30 דקות ובלי קשר לעומק הבור שאותו יכרו לעצמם, ברבע הרביעי הם יחזרו למשחק וינצחו אותו. האמונה שלא משנה כמה רע ישחקו, ברבע האחרון הם כבר ינצחו את המשחק היא הליבה של המומנטום הצהוב.

3. כשמסתכלים על היריבות של פרטיזן בטופ-16, אי אפשר לזלזל ביכולת של הקבוצה. כשמסתכלים על אחוזי הקליעה של פרטיזן שירדו משמעותית בשלב הקודם, ההישג שלהם מעורר הערכה אף יותר. כשהולכים לדפי הסטטיסטיקה מבינים מהו מקור הכוח שלהם ועם מה מכבי תצטרך להתמודד: פרטיזן לקחה בממוצע 12 ריבאונד יותר מיריבותיה בשלב השני (כולל מול ברצלונה הגדולה), והיא עושה את זה בעיקר על לוח הסל של היריבה. הקבוצה הסרבית מוליכה את היורוליג בטופ-16 עם 15.8 ריבאונד התקפה למשחק. אם נתרגם את המספרים היבשים למעשים, פרטיזן לוקחת בחזרה כמעט חצי מהכדורים שהיא מחטיאה (בטופ-16: 95 ריבאונד התקפה על 215 החטאות), כך שגם כשהם מחטיאים - מה שהם עשו בסיטונות בטופ-16 - הם מקבלים הזדמנות שנייה ושלישית, מספיק הזדמנויות שהביאו אותם להצלבה.

אבל פרטיזן פוגשת את קבוצת ריבאונד ההגנה הטובה ביותר ביורוליג. אם בפרטיזן אלו הגבוהים: מאריץ', ווסלי ורוברטס, במכבי ת"א אלו הגארדים. בטופ-16 הריבאונדרים המובילים של מכבי הם דווקא: פרקינס, אידסון ואנדרסון עם כמעט חמישה ריבאונד למשחק (פישר ולאזמה רק באזור הארבעה למשחק) מהסיבה הפשוטה שבהגנת החילופים של מכבי, הגארדים נמצאים קרוב יותר לסל שלהם.

בסדרה הזו יותר מתמיד תהיה קריטית הסגירה לריבאונד. הסדרה תוכרע על לוח הסל הצהוב.

4. ‏אם יש דמיון בין שתי הקבוצות זו התפתחות של עמדת הסמול פורוורד בקבוצה. אלן אנדרסון במכבי ת"א ולורנס רוברטס בפרטיזן. שני השחקנים שידרגו את משחקם בשלב הטופ-16, וכל אחד בדרכו שלו בורג חשוב בעלייה של קבוצתו להצלבה. שניהם פורוורדים אתלטיים שתורמים לקבוצה בכל האספקטים, בשני צדי המגרש. אבל האספקט הקריטי ביותר בסדרה הוא ששניהם שחקנים שאין להם מחליף אמיתי ברמתם על הספסל. מן הסתם נראה אותם גם שומרים זה על זה, אנדרסון יצטרך לנצל את המהירות העדיפה שלו ולנסות להכניס את רוברטס לבעיית עבירות שממנה יהיה קשה לפרטיזן לצאת. שם בין הדחיפות, למרפקים והשריטות יימצא השחקן שייקח את הקבוצה שלו לפיינל-פור.

5. ‏למכבי יש את יתרון הביתיות והניסיון, לפרטיזן יש את יתרון האנדרדוג והלכידות הקבוצתית (של קבוצה סרבית חסרת כוכבים). אבל פקטור אחר לגמרי הוא שזה יביא לניצחון של מכבי בסדרה: העובדה שהמשחק יוכרע בין הקו הקדמי המצוין של בלגרד (מאריץ', ווסלי, ו-וראנס) מול הקו האחורי של מכבי (אנדרסון, פרקינס, אידסון), ואין מה לעשות - תארים ומשחקי הכרעה (צמודים) מנצחים גארדים. הם אלו שמחזיקים בכדור ברגעי ההכרעה, הם אלו שלוקחים את ההחלטות וברוב המקרים הם אלו שיקלעו את הסלים החשובים. הגארדים של מכבי טובים הרבה יותר מאלו של פרטיזן, והם יביאו את הקבוצה לפאריז.