מכה לרשות ההגבלים: נאשמי פרשת מודגל זוכו מרוב האישומים

עם זאת - מודגל, חברות השיווק שלה ומנהליהן הורשעו בשתי עבירות של הסדרים כובלים

מכה לרשות ההגבלים העסקיים: בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (ב') את יצרנית חלקי הצנרת מברזל "מודגל" ואת חברות השיווק השונות ששיווקו את מוצריה מרוב עבירות ההגבלים העסקיים בהן הואשמו.

עם זאת, השופטת מרים מזרחי הרשיעה את "מודגל" וחלק מחברות השיווק ומנהליהן בשתי עבירות של הסדרים כובלים. הראשונה - בגין קביעת מחירי מינימום גבוהים כדי לשלוט במחיר השוק של המוצרים. השנייה - עבירת הסדר כובל פרטני להימנע מייבוא מוצרים מתחרים, שנערך בין "מודגל" לבין חברת "א.ש. טסה".

חברת "מודגל" הואשמה ב-7 אישומים, בהם נטען כי בשנים 1994-1996 היא תיאמה עם חברות שיווק שונות שורה של הסדרים כובלים בתחום שיווק אביזרים מיציקת ברזל לחיבור צינורות ברזל, כדי לשמור על רווחיות ממכירה של מוצריהם. בנוסף הואשמו החברות בעבירות על חוק ניירות ערך.

כאמור, הנאשמים זוכו מרוב האישומים לביצוע הסדרים כובלים. השופטת קבעה כי קיומם של ההסדרים לא הוכח, בין היתר עקב היעדר חתימה על ההסכמים והסברי הנאשמים כי בסופו של דבר לא הושגה הסכמה.

אישום כפול

השופטת גם קיבלה את טענת הנאשמים להגנה מן הצדק לגבי האישום באותן עבירות לפי חוק ניירות ערך, וזיכתה אותם גם ממנו.

הנאשמים טענו כי המדינה בחרה דווקא בתיק זה כדי להאשים אותם באישום כפול - גם בעבירות על חוק הגבלים עסקיים וגם בעבירות על חוק ניירות ערך. רשות ניירות ערך ורשות ההגבלים טענו מנגד כי הדבר נבע מ"מחלות ילדות" בקשר ביניהן מבעיות בהעברת המידע, ומכך ששיתוף-הפעולה ביניהן היה "בתחילת דרכו" ונלמד "תוך כדי תנועה".

השופטת לא קיבלה את הסבר הרשויות ומתחה ביקורת נוקבת על התנהלותן: "ההסבר שניתן כאן על-ידי הרשויות אינו יכול להניח את הדעת. העובדה שמעורבות שתי רשויות חוקרות - רשות ההגבלים ורשות ניירות ערך - אינה אמורה להיות בעייתו של הנאשם, ובוודאי גם לא קצב התנהלותן ההדדי", כתבה. "לא ניתן להסביר מצב שבו יוגש אישום כפול כנגד חברה ציבורית אחת ולא לגבי אחרת, אך ורק בשל מועד העברת המידע מרשות אחת לרשות שנייה".

בעבירת ההסדר הכובל של קביעת מחירי מינימום הורשעו: "מודגל"; אילון בן-הרצל, מנכ"ל "מודגל" לשעבר; וחברות השיווק "ישראל מנדלסון" ו"א.ש. טסה"; סמי לוי, מנכ"ל "מנדלסון"; אליהו טסה, מנהל ב"א.ש טסה"; "ח.ג.י.י. חברה לשיווק והספקה לבניין"; משה רוזנברג, מנכ"ל "ח.ג.י.י"; חברת "ש.א.ח.פ הנדסה"; ברי אוריאל; ברי מרדכי; חברת "ש.א.ל. ציוד טכני"; חברת "ש.א.ל מרכז"; מיכאל אלקלעי, ניר אלקלעי, יעקב אלשייך, בחסי חיים, "פרופילון סחר", אברהם ברנט, "י.א. וולפמן בע"מ", ויורם וולפמן".

בעבירת ההסדר הכובל הפרטני להימנע מייבוא הורשעו: מודגל", בן-הרצל, "א.ש. טסה", אליהו טסה ושאלתיאל טסה, מנכ"ל "א.ש. טסה". (ת"פ 1274/00).