"אני מוטרדת, סיכון האשראי צריך לשקף מרווח גבוה יותר; חזרנו לרמה שלפני המשבר"

כך אומרת סמדר ברבר-צדיק מנכ"לית הבנק הבינלאומי הבנק סיים את שנת 2009 עם רווח של 568 מיליון ש' *ההפרשה לחובות מסופקים - 0.44% ■ לטבלת המעקב אחר שכר המנהלים

שבוע אחרי שהגיע סוף-סוף לפשרה עם בנק דיסקונט לגבי אופן מכירת מניות הבינלאומי שבידי דיסקונט, מציג הבנק הבינלאומי את הדו"ח הכספי השנתי שלו. הבנק, שבבעלות צדיק בינו, מדווח על רווח של 568 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון של 9.7%.

לבינלאומי הלימות הון ראשוני של 9.31% שהיא הגבוהה במערכת, ועודף ההון מהווה משקולת על התשואה. "אם היינו משקללים את התשואה על ההון לפי ממוצע המערכת היינו מגיעים לתשואה על ההון של 11.8%", אמרה מנכ"ל הבנק, סמדר ברבר צדיק.

הלימות ההון של הבינלאומי עמדה, לפי כללי באזל 2, על 14.03% - הפרש של 0.15% בלבד מהחישוב לפי כללי באזל 1. בהמשך להסכם עם דיסקונט צפוי הבינלאומי לחלק דיבידנד ענק בסך 800 מיליון שקל, ואז תרד הלימות ההון הראשוני לשיעור של 8.08%, מה שיביא לשיפור התשואה על ההון.

סוגיית שכר הבכירים הגבוה, שמעוררת לאחרונה לא מעט תרעומת, רלוונטית פחות בכל מה שנוגע לבנק כמו הבינלאומי. שכרה של ברבר צדיק ב-2009 עמד על 4.4 מיליון שקל, וזהו השכר הנמוך מבין מנכ"לי הבנקים. הבונוס שלה הסתכם ב-500 אלף שקל בלבד. "השכר שלי הולם לתפקידי ואני לא מרגישה מקופחת", אמרה בהתייחס לכך, ברבר צדיק.

יו"ר הבנק, ז'אק אלעד, סבור אחרת: "שם המשחק הוא מידתיות וכל מוסד שוקל את הצעדים שלו. צריך גם לא להגזים כלפי מטה. כשקובעים נוסחאות תגמול צריך לראות שהנוסחה לא הופכת ללא רלוונטית. לכן, הדירקטוריון ידון בעתיד בהגדלת הבונוס של המנכ"לית, ומן הראוי שהבונוס שלה יעלה" אמר.

הכנסות המימון של הבינלאומי עלו ב-16.5% והגיעו ל-2.1 מיליארד שקל. ההכנסות התפעוליות עלו ב-30% והגיעו ל-1.86 מיליארד שקל. חלק מהעלייה חד פעמית ונובעת מדיבידנד שהתקבל מבזק וממימוש מניות בזק ו-HOT. מקור עוצמה חשוב של הבינלאומי הוא הפעילות בשוק ההון, בה ממוקם הבנק במקום השלישי מבין הבנקים. העמלות מניירות ערך עמדו על 506 מיליון שקל - עלייה של 23% בהשוואה לאשתקד, כאשר עמלות אלו מהוות 36% מכלל העמלות שגבה הבנק.

"כאל תצא מהמשבר"

שיעור ההפרשה לחובות מסופקים עמד ברבעון הרביעי על 0.32%, ובכל 2009 על 0.44%. היקף ההפרשה הגיע ל-268 מיליון שקל בהשוואה ל-238 מיליון שקל אשתקד. "אין ספק שהבינלאומי עשה מהלך דרמטי לשיפור איכות האשראי", אומר על כך האנליסט יובל בן זאב, מכלל פיננסים.

ברבר צדיק לא סבורה שמדובר בשיעור הפרשה נמוך שמעיד על אופטימיות. "אין פה אופטימיות יתר. ההפרשות שלנו מאוד שמרניות. השיעור הנמוך מראה את פיזור תיק האשראי של הבנק. אם ננטרל את הרקוברי הרי שיעור ההפרשה הכולל יהיה גבוה יותר (0.74% - ע.פ)".

- בשנה האחרונה היו במשק מספר עסקאות אשראי גדולות, בעיקר לרכישת שליטה ובריביות מאוד נמוכות, האם המרווחים באשראי העסקי לא נמוכים מדי?

"המרווחים במגמת ירידה. רמת הסיכון של האשראי צריכה לשקף מרווחים גבוהים יותר וכעת חזרנו לרמה שלפני המשבר. אותי זה מאוד מטריד. הבינלאומי לא יממן עסקאות רכישת שליטה, ובחלק מהעסקאות אפילו לא השתתפנו".

- מהדו"ח עולה שהפרשתם לטובת בונוס לעובדים כ-50 מיליון שקל. מה יהיה גובה הבונוס?

"גובה המענק לא נקבע. כעת מתנהל משא ומתן נפרד עם ועד הפקידים ו-ועד המנהלים".

לראשונה התייחסו ביום בבנק באופן רשמי לבעיות בחברה הבת, כאל. בינלאומי הוא השותף הזוטר של דיסקונט בחברת כרטיסי האשראי, ומחזיק בה 28%. "בכאל קרתה תקלה חמורה שנמצאת כעת בשלבי טיפול ותיקון. אבל היא חברה טובה וגם בניכוי הרווח מפעילות בינלאומית הרווח שלה הוא הגבוה ביותר מבין חברות כרטיס האשראי. אנו מעריכים שהיא תצא מהמשבר", אמרה ה-CFO של הבינלאומי, מיכל עבאדי בויאנג'ו.