דירוג קרנות הפנסיה: מיטבית-עתודות ממשיכה לצעוד בראש

שוק הפנסיה השיג ב-12 החודשים האחרונים תשואה נמוכה יחסית של 23%, אך ב-36 החודשים האחרונים הוא עדיין האפיק המוביל ■ מיטבית-עתודות של כלל ניצבת בראש עם תשואה של 27.6%, מגדל מקפת סוגרת את הרשימה עם 19.4%

במבט ראשון נראה שהגאות שנרשמה בשוקי ההון ב-12 החודשים האחרונים כמעט ופסחה על קרנות הפנסיה החדשות המקיפות, או לכל הפחות הטיבה עמן הרבה פחות. התשואה שהשיג שוק קרנות הפנסיה החדשות בתקופה הזו היא נמוכה בהשוואה לזו שהציגו הפוליסות המשתתפות ברווחים וקופות הגמל.

ואולם כשמרחיבים את הפרספקטיבה, ובוחנים את התשואה שהציגו שלושת האפיקים המרכזיים בשוק החיסכון הפנסיוני בשלוש השנים האחרונות, מתברר שקרנות הפנסיה הן האפיק המוביל. הסיבה להבדלים בין אפיק הפנסיה לאפיקים האחרים נעוצה קודם כל באג"ח המיועדות של קרנות הפנסיה, שמהוות כ-30% מנכסיהן. בתקופות של שפל בשוק ההון, או אפילו כשהתשואות רק מדשדשות, האג"ח המיועדות מתפקדות כרשת ביטחון ומרימות את התשואה בקרנות.

מנגד, בתקופות של גאות בשוק ההון, הן משפיעות בצורה הפוכה. וכך קרה שב-12 החודשים האחרונים, בהן הציג השוק התאוששות מופלאה, הסתפקו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות בתשואה מצטברת ממוצעת של 23% על סך תיק ההשקעות שלהן. על ההשקעות החופשיות שלהן (ההשקעות בשוקי ההון, ללא האג"ח המיועדות) השיגו הקרנות תשואה מצטברת ממוצעת של 29.4%.

התשואה הנוספת אותה חשוב לבחון בקרנות הפנסיה היא התשואה הדמוגרפית. תשואה זו בוחנת את איכות ניהול הסיכונים הביטוחיים בקרנות, ובשקלול שלה לתשואה על ההשקעות, מוצאים כי ב-12 החודשים החולפים רשמו הקרנות תשואה כוללת מצטברת ממוצעת של כ-23.9%. כלומר, התשואה הדמוגרפית הוסיפה לעמיתי הקרנות תשואה ממוצעת של כ-0.9%.

הראל מובילה בדירוג ל-3 שנים

מדירוג התשואות שרשמו קרנות הפנסיה הגדולות (המנהלות מעל מיליארד שקל), עולה כי עם סיום פברואר, קרן הפנסיה מיטבית-עתודות של כלל, המנוהלת על ידי דן פנחסי, עומדת בראש. ב-12 החודשים האחרונים רשמה החברה תשואה של כ-27.6% על סך השקעותיה.

אחרי מיטבית עתודות ניצבות שתי קרנות הפנסיה הגדולות של קבוצת הראל, בניהול דודי ליידנר. ב-12 החודשים האחרונים רשמו הראל פנסיה והראל גילעד (שתמוזג לתוכה בקרוב), תשואה של 26.6% ו-25.7%, בהתאמה.

קרנות הפנסיה של הראל מצטיינות ביחס לשוק בהיבט חשוב נוסף. בדירוג התשואות של הקרנות הגדולות לשלוש השנים האחרונות, הראל גילעד והראל פנסיה אוחזות בתשואות הטובות ביותר, ומיטבית עתודות יורדת למקום השלישי.

שתי קרנות הפנסיה הגדולות בשוק - מבטחים החדשה של מנורה ומקפת החדשה של מגדל - רשמו ב-12 החודשים האחרונים את התשואות הנמוכות מקרב הקרנות הגדולות. בהסתכלות לטווח של שלוש שנים, עולה כי את דירוג התשואות סוגרות מבטחים החדשה והפניקס פנסיה, שרשמו בתקופה זו תשואה של 19.1% ו-16.4%, בהתאמה.

22
 22